جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیخروج پول حقیقی‌ها از بورس | چرا بازار سهام سرخ پوش شد؟

خروج پول حقیقی‌ها از بورس | چرا بازار سهام سرخ پوش شد؟

بورس

انتشار اخباری مبنی بر افزایش نرخ بهره و اعمال قیمت‌گذاری گسترده دستوری، بازارسهام را سرخ‌پوش کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از همشهری آنلاین، انتشـــار ۲ خـبــر غیررسمی؛ یکی افزایش نرخ بهره و دیگری اعمال قیمت‌گذاری دستوری گسترده بر فروش شرکت‌ها، دیروز بر روند نزولی بورس دامن زد و به افت سنگین شاخص بورس منجر شد؛ به‌طوری که در مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران بیش از ۳درصد افت کرد و بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد. در مبادلات دیروز، رقم خروج پول حقیقی‌ها از سامانه‌های مبادلاتی بازار به مقصد کف حساب کارگزاری‌ها به ۱۳۰۰میلیارد تومان رسید.

به گزارش همشهری، زمزمه‌های افزایش نرخ سود بانکی مدت‌هاست به گوش می‌رسد. از ۲ هفته پیش خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه شورای پول و اعتبار قرار است در این‌باره تصمیم بگیرد. ماجرا از آنجا نشات می‌گیرد که انتظارات تورمی افزایش یافته و برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای مقابله با آن، نرخ سود بانکی افزایش یابد. اما درباره اینکه محل اصلی رشد تورم عمدتا رشد نقدینگی بوده یا رشد قیمت دلار، بین صاحب‌نظران اتفاق نظر وجود ندارد و همین موضوع موجب شده افزایش نرخ بهره نیز موافقان و مخالفان متعددی داشته باشد و هنوز مشخص نیست آیا سیاستگذار پولی دست به چنین کاری خواهد زد یا خیر. به باور بسیاری از کارشناسان؛ افزایش نرخ سود بانکی صرفا تورم را به آینده منتقل می‌کند و تورم‌های کنونی هم به نوعی ناشی از رشد نرخ سود بانکی در سال‌های گذشته است. در کشاکش این نظریه‌ها ۲ هفته است که خبرهای مربوط به افزایش نرخ سود بانکی، بازار سهام را متاثر کرده است. افزایش نرخ سود بانکی به بهانه کنترل تورم می‌تواند به افت شاخص‌های بورس منجر شود. دیروز اما یک خبر غیررسمی دیگر هم بر بازار سهام اثر گذاشت و زمینه‌های نزول شاخص را فراهم کرد.

برخی شایعات حاکی از آن است که دولت به بهانه افزایش فشار تحریم‌ها می‌خواهد به‌زودی سیستم قیمت‌گذاری دستوری قیمت‌ها و طرح‌های کوپنی را اجرا کند؛ موضوعی که به قیمت‌گذاری دستوری گسترده بر مبلغ فروش محصولات شرکت‌های بورس منجر می‌شود و می‌تواند در آمد شرکت‌های بورس را متاثر کند. خبرهای دریافتی حاکی از آن است که نظام قیمت‌گذاری دستوری به‌زودی در ابعاد وسیعی برای کنترل قیمت‌ها و تورم اجرا خواهد شد و این خبر خوبی برای بازار سهام نیست. تحت‌تأثیر انتشار این ۲ خبر، دیروز ارزش کل معاملات با کاهش محسوسی مواجه شد و به‌نظر می‌رسد حتی سهامداران حقوقی نیز به حالت انفعال رفته‌اند. در نتیجه در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با ۴۷هزارو ۱۵۹واحد کاهش، معادل ۳درصد افت کرد و به یک میلیون و ۵۱۴هزار واحد رسید. تحت‌تأثیر این نزول ۲۰۰هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد و جمع کل ارزش بازار سهام به زیر مرز ۷۰۰۰هزار میلیارد تومان سقوط کرد.

دیروز همچنین ارزش کل معاملات به شکل محسوسی کاهش یافت و سهامداران جمعا ۹هزارو ۷۲۴میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس دادوستد کردند. این میزان معامله پایین‌ترین میزان معاملات در ۲۰روز گذشته است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید