به گزارش رتبه آنلاین، «علی جدی»، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا، در رابطه با “طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن” گفت: کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن طرح ساماندهی بازار خودرو را با حضور خودروسازان و قطعه سازان به تصویب رساند. طرح هفته آینده به صحن کمیسیون صنایع می آید و پس از تصویب در کمیسیون به صحن علنی مجلس، خواهد آمد.

او ادامه داد: در همه جلسات نمایندگانی از وزارت صمت حضور داشتند، رزم حسینی هم موافق این طرح است. پیش بینی می کنیم با توجه به وضعیتی که در بازار خودرو شاهد هستیم، این طرح در صحن علنی مجلس رای بیاورد.

نایب رییس کمیسیون صنایع اظهار کرد: نحوه عرضه خودرو از جمله مواردی است که در این طرح به آن پرداخته شده است، باتوجه به اینکه عرضه خودرو در دست دو خودروساز به صورت انحصاری درآمده و به گونه ای مدیریت می کنند که بازار را تشنه نگه دارند تا قیمت ها را افزایش دهند؛ در این طرح عرضه را به گونه ای دیده ایم که وارد بورس شوند و اگر خارج از بورس عرضه صورت بگیرد، پلاک گذاری انجام نمی شود. بنا داریم مدیریت عرضه خودرو به صورت شفاف در بیاید.

جدی در پایان افزود: در بحث تقاضا، مواردی در این طرح آمده تا آن را ساماندهی کنند و تقاضاهای کاذب به تدریح حذف شود. سبقت گرفتن تقاضا از عرضه منجر به آشفتگی، تنش و افزایش قیمت در بازار شده است. مشوق هایی را در این طرح برای خودروسازان، تعریف کرده ایم تا عرضه را افزایش دهند و تولید بیشتری داشته باشیم. عرضه به بورس با قیمت واقعی است و قیمت خودروساز قیمت پایه است که براساس آیین نامه، تعیین قیمت های کالاهای داخلی صورت گرفته است. در این طرح برای حوزه واردات پیشنهادهایی آمده و همچنین این طرح، حدود 20 ماده دارد.