جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیامکان ورود سهام شرکت‌های بزرگ دنیا به بورس ایران وجود دارد؟

امکان ورود سهام شرکت‌های بزرگ دنیا به بورس ایران وجود دارد؟

بورس

اهمیت بازار سرمایه در ایران به سمتی می‌رود که مسئولان این بازار در فکر برای حضور شرکت‌های بزرگ دنیا در این بازار هم هستند، اما این موضوع چگونه عملیاتی می‌شود؟
به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران، با توجه به این مسئله که (١۵ مهرماه) زنگ معاملات بورس تهران طی مراسمی همزمان با سایر بورس‌ها و اتاق‌های پایاپای مرکزی سراسر دنیا در «هفته‌ جهانی سرمایه گذار» توسط علی عباس کریمی به صدا درآمد نکته بسیار مهم در این کمپین جهانی، توسعه و گسترش فعالیت بورس‌ها در حوزه افزایش سواد مالی و نشان دادن اهمیت برنامه‌ها، نوآوری‌ها و اقدامات بورس‌ها در این حوزه بیان شد، به همین علت سعی کردیم در این رابطه با چند کارشناسی بازار سرمایه گفت و گویی را انجام دهیم.

احتمال راهیابی سهام شرکت های بزرگ دنیا به بورس ایران

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه، درباره  مزایای نواخته شدن این زنگ در بورس و اوراق بهادار تهران گفت:  با نواخته شدن این زنگ به طور عملی می توان گفت که در آینده نه چندان دور ممکن است که  سهام شرکت های بزرگ جهانی  به بازار سرمایه ایران راه پیدا کنند.
او افزود: وقتی سهامداران خارجی بتوانند به دور از هر گونه تحریم در بازار ما سرمایه گذاری کنند قطع به یقین در مرحله نخست  جذابیت بازار سرمایه  را ارتقاء می دهند، دوم  سهام شرکت های سرمایه گذار داخلی بر مبنای شرکت های خارجی ارزش گذاری می شوند و سوم رقابت بین شرکت های داخلی حاضر در بازار سرمایه با شرکت های خارجی که در این بازار سرمایه گذاری کردند بیش از پیش می شود و این امر خودش می تواند سبب بهتر شدن اوضاع تولید  شرکت های داخلیرا بیش از پیش کند.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با آموزش سرمایه گذاران به منظور سرمایه گذاری  در بازار سرمایه  تصریح کرد: سرمایه گذاران تازه وارد وقتی وارد بازار سهام  شدند و کد بورسی دریافت کردند به طورمنطقی نباید به سرعت وارد مرحله خرید و فروش شوند بلکه باید یک پروسه یک ماه را به منظور آموزش طی کنند تا وقتی بازار با اُفت مواجه شد رفتار هیجانی از خودشان نشان ندهند.

موانع پیش روی ورود سرمایه شرکت های بزرگ دنیا به بورس ایران

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه، در این باره  تصریح کرد: این گونه اقدامات بیشتر نمادین است، اگر بازار سرمایه ما بخواهد بین المللی شود و با بازارهای جهانی رقابت کند نیازمند این است که نخست مشکلات زیر ساختی اش حل شود.

او افزود: یکی از اساسی ترین مشکلات حضور سرمایه گذاران خارجی به منظور سرمایه گذاری در بازار سرمایه در اصل تحریم ها است، اگر سهامداران خارجی بخواهند در بازار سرمایه بازدهی خوبی بدست آورند قاعدتا این کارشان سبب می شود که به طور کل تحریم شوند و در معرض اتهام قرار گیرند و مشکل دوم عدم ثبات نرخ ارز و پول ملی ماست که همین مسئله می تواند مانعی به منظور سرمایه گذاری سهام داران خارجی در کشور ما باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آموزش افراد جهت سرمایه گذاری در بازارسرمایه، گفت: اقدامات فرهنگ سازی  بسیار خوبی از جانب شرکت و خدمات بورس در دوران قبل صورت گرفت اما از اواسط خرداد ماه که بحث سهام عدالت در بورس مطرح شد بحث آموزش افراد هم کنار گذاشته شد در حالی که بازار در آن زمان بیش از پیش نیازمند  آموزش داشت.

سوری تصریح کرد: بعد از اُفت بازار و هیجانی رفتار کردن سهامداران که سبب خروج نقدینگی از بازار سرمایه شد تازه مسئولان به این نتیجه رسیدند که باید سهام داران قبل از ورود به بازار سرمایه  آموزش های لازم را ببینند، به همین دلیل اکنون فشار به سازمان بورس به منظور ارتقاء سطح علمی سهام داران زیاد شده است.
در پایان باید به این مسئله اشاره کرد که حضور در عرصه های بین المللی علاوه بر رفع تحریم ها نیاز به ارتقاء دانش مالی دارد که سازمان بورس و مسئولین مربوط باید در رابطه با این امر ورود و مشکلات زیر سختی را رفع کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید