شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیکرونا، تحریم‌های داخلی و خارجی؛ سه چالش صنایع غذایی

کرونا، تحریم‌های داخلی و خارجی؛ سه چالش صنایع غذایی

حسن ‌فروزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران ‌می‌گوید: کرونا از مسیر تاثیرگذاری بر درآمد سرانه افراد، زمینه را برای مصرف یا استفاده بهتر و متنوع‌تر از محصولات غذایی محدود کرده است.

 بیست و هفتمین نمایشگاه آگروفود ایران درحالی در 13 مهرماه 99 آغاز به کار کرد که امسال صنایع غذایی در سایه شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم‌های داخلی و خارجی شرایط دشواری را سپری ‌می‌کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از اتاق بازرگانی، حسن ‌فروزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، درباره وضعیت کنونی بنگاه‌های فعال در صنایع غذایی به این نکته اشاره کرد که اپیدمی کرونا در کنار تحریم‌ها و البته سخت‌گیری‌های دولت برابر صادرات، تولیدکنندگان و فعالان صنعت غذا را در تنگنا قرار داده است.

فروزان‌فرد در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران توضیح داد: اپیدمی کرونا، درآمد سرانه قشر عظیمی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع، به صورت جدی منابع درآمدی قشر متوسط جامعه مانند کاسبان خرد، رانندگان تاکسی یا فعالان اقتصادی کوچک و متوسط دچار آسیب شده است؛ یعنی توان افراد جامعه برای ایجاد همان اندازه از رفاه که شش ماه پیش از آن برخوردار بودند، به شدت کاهش یافته است. بنابراین کرونا از مسیر تاثیرگذاری بر درآمد سرانه افراد زمینه را برای مصرف یا استفاده بهتر و متنوع‌تر از محصولات غذایی محدود کرده است.

 او با بیان اینکه «مساله تحریم‌ها منجر به تشدید انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز در یکی دو سال گذشته و به ویژه ظرف شش ماه گذشته شده است» ادامه داد: افزایش نرخ ارز یعنی افزایش قیمت همه کالاها؛ به ویژه آنکه بخشی از کالاهای بسته‌بندی، تکنولوژی و ماشین‌آلات وارداتی هستند و رشد قیمت ارز، قیمت تامین این کالاها و مواد اولیه بسته‌بندی را برای صنایع غذایی افزایش داده است. در عین حال، قیمت برخی محصولات کشاورزی که دارای ارزش صادراتی هستند نیز متعاقب افزایش نرخ ارز بالا رفته است. به بیان دیگر، افزایش تورم و رشد چشمگیر آن باعث افزایش قیمت‌ها شده و در مقابل مصرف‌کننده را هم ناتوان‌تر کرده است.

این فعال حوزه صنایع غذایی سپس به سخت‌گیری‌های صادراتی دولت اشاره کرد و گفت: گرفتاری‌هایی که دولت و بانک مرکزی در چند ماه گذشته برای صادرات ایجاد کرده‌اند، میخ آخر بر تابوت فعالیت صنایع غذایی است. امید صادرکنندگان این حوزه آن بوده که به دلیل افزایش قیمت ارز، دست‌کم بتوانند از فضاهای محدودی که برای صادرات وجود دارد، استفاده کنند و برخی کمبودهای داخلی را از این طریق جبران کنند. اما با وجود مکانیزم‌های سخت‌گیرانه بازگرداندن ارز، این امکان نیز تقریباً سلب شده است؛ به هر حال، امکان بازگشت ارز به طرق رسمی وجود ندارد و دوره‌های زمانی بیشتری را نسبت به آنچه دولت تعیین کرده است، ‌می‌طلبد؛ به طوری که من به عنوان تولیدکننده‌ای که کار صادراتی هم انجام ‌می‌دادم، به دلیل این سخت‌گیری‌ها، از ابتدای امسال، هیچ صادراتی انجام نداده‌ام؛ چرا که خریداران ما ترجیح ‌می‌دادند که کالای صادراتی را به ریال در داخل خریداری کنند و به دلیل آنکه نمی‌توان این نوع صادرات را در دفاتر منعکس کرد، بنابراین صادراتم را قطع کرده‌ام. در حالی که ‌می‌توانستیم مساله افزایش نرخ ارز را از طریق افزایش صادرات جبران کنیم.

فروزان‌فرد افزود: شرایط ویژه تحریم باعث شده سخت‌گیری‌های پیچیده‌ای در زمینه بازگشت ارز اعمال شود که همین میزان صادرات که ‌می‌توانست تحقق پیدا کند، نیز دچار توقف شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی از این سه جهت در معرض فشار هستند، در توصیف وضعیت نمایشگاه آگروفود امسال گفت: این نمایشگاه، گویی صرفا برای کمک تعدادی از تولیدکنندگان و برندهای صنایع غذایی به صنعت نمایشگاهی کشور برگزار شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید