پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبانک‌ها، بزرگترین برندگان توافق احتمالی!

بانک‌ها، بزرگترین برندگان توافق احتمالی!

بانک ها، بزرگترین برندگان توافق احتمالی!

وجود بازارگردان فقط در منفی های بازار ضرورت ندارد و چه در روندهای صعودی و چه نزولی، بازارگردان ها باید به تعادل سهم کمک کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، بورس تهران کماکان پرنوسان است و مثبت های این بازار، پایدار نیست. اصلاح قیمت سهم ها بیش از انتظارات بوده و به نظر می رسد بخشی از این نوسان ناشی از چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال کاهش تنش های سیاسی و در نتیجه، کاهش نرخ ارز باشد.

همایون هیوند مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها “وسکاب” در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اقبال سهم‌های کامودیتی محور در چند روز گذشته بیشتر ناشی از خوش‌بینی به افزایش نرخ ارز بوده و تحلیل سودآوری شرکت‌ها با نرخ ارز بالاتر، P/E تحلیلی بازار را کاهش می‌داد و با این نرخ‌های ارز، نسبت P/E سهم‌ها برای سال ۱۴۰۰ بسیار جذاب می‌شد.

وی افزود: فعلا بازار سرمایه ما به پیشواز نتایج انتخابات آمریکا رفته و شاید تقویت شانس انتخاب بایدن در انتخابات پیش رو، این انتظار را در کشور ما ایجاد کرده که بازار ارز ممکن است نرخ‌های پایین‌تری به خود ببیند و روز گذشته هم شاهد افت اندک نرخ ارز بودیم. به هر حال با فرض پذیرش احتمال کاهش ریسک‌های سیاسی و کاهش نرخ ارز تا محدوده ۲۵ هزار تومان، نسبت P/E بازار به حدود ۱۰ خواهد رسید. در این صورت بازار سرمایه به سمت سهم‌هایی که درآمد‌های ریالی دارند، و نیز سهم صنایعی که از کاهش تنش‌های سیاسی منتفع می‌شوند، متمایل خواهد شد. در مجموع معتقدم اصلاح خوبی در بازار سرمایه صورت گرفته و کلیت این بازار، گران نیست. حتی اگر شرایطی ایجاد شود که نرخ دلار به کمتر از ۲۵ هزار تومان برسد، باز هم جای نگرانی برای بازارسرمایه وجود ندارد.

وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری با فرض کاهش تنش‌های سیاسی اظهار کرد: گروه بانکی از کاهش احتمالی تحریم ها، بیشترین منفعت را خواهد برد. صنعت خودرو هم از هر گونه کاهش تنش‌های سیاسی و توافق احتمالی بهره خواهد برد و شاید خرید‌های روز گذشته در این دو گروه، خوشبینی به همین موضوع بود.

این کارشناس بازار در ادامه با اشاره به تاثیر تعیین بازارگردان برای سهم ها، گفت: باید انتظارات سهامداران از بازارگردان ها، انتظارات معقولی باشد و سهامداران عمده هم تلاش کنند سهم در یک بازه قیمتی معقول و منطقی، معامله شود. برای مثال سهامداران عمده شرکت‌های سرمایه گذاری می‌توانند محدوده قیمتی ۷۰ درصد ارزش NAV را برای سهم در نظر بگیرند و اگر سهم اختلاف بیش از ۵ درصد (چه مثبت و چه منفی) با ارزش NAV داشت، با مدیریت عرضه و تقاضا، قیمت سهم را به سمت تعادل پیش ببرند. برای سهم‌های شرکت‌های تولیدی هم می‌توان نسبت P/E منطقی در نظر گرفت و با تحلیل مداوم سودآوری شرکت، اجازه صعود یا نزول قیمت عجیب و غریب به سهم داده نشود.

هیوند اضافه کرد: تجربه چند ماه گذشته نشان می‌دهد در روند صعودی بازار سرمایه، بسیاری از سهامداران عمده، کنار نشستند و انفعال سهامداران عمده موجب شد سهم‌ها P/E‌های بسیار بالا و غیر منطقی ببینند. با این شرایط معتقدم وجود بازارگردان فقط در منفی‌های بازار ضرورت ندارد و چه در روند‌های صعودی و چه نزولی، بازارگردان‌ها باید به تعادل سهم کمک کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید