پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیجهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

نرخ تورم در منطقه یورو و کشورهای عضو OECD، آمار اشتغال آمریکا در ماه سپتامبر، نرخ بیکاری و مازاد حساب جاری اتحادیه اروپا و کسری حساب جاری انگلیس در سه‌ماهه دوم سال 2019 جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی منتشر شده در این هفته بوده‌اند.

 

به گزارش رتبه آنلاین از اتاق ایران، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

700 میلیون نفر

سازمان ملل متحد: با وجود دستاوردهای جهانی در زمینه مبارزه با فقر طی چند دهه اخیر، در حال حاضر 700 میلیون نفر از جمعیت جهان همچنان در فقر مطلق به سر می‌برند.

26 میلیون کشاورز و 75 کشور

کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد): حدود 26 میلیون کشاورز در 75 کشور جهان به کشت پنبه اشتغال دارند.

36 درصد و 7 درصد

کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد): در سال 2009 حدود 36 درصد از شرکت‌های حاضر در فهرست 500 شرکت برتر جهان برحسب میزان درآمد را شرکت‌های نفتی تشکیل می‌دادند، اما اکنون سهم شرکت‌های نفتی در این فهرست تنها به 7 درصد رسیده است.

35 درصد و 60 درصد

بانک جهانی: بخش کشاورزی نقشی محوری در اقتصاد کشورهای غرب آفریقا ایفا می‌کند به‌طوری که این بخش 35 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه را تشکیل می‌دهد و 60 درصد از نیروی کار فعال منطقه نیز در این بخش مشغول کارند.

136 هزار شغل

سی‌ان‌بی‌سی: در ماه سپتامبر (10 شهریور تا 8 مهر) حدود 136 هزار شغل جدید به‌طور خالص در آمریکا ایجاد شده است. نرخ بیکاری نیز به 3.5 درصد رسیده است که پایین‌ترین میزان آن در نیم قرن اخیر به شمار می‌رود.

54.9 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: کسری تراز تجاری آمریکا در ماه آگوست (10 مرداد تا 9 شهریور) با افزایش 1 درصدی در مقایسه با ماه قبل از آن به 54.9 میلیارد دلار رسیده است.

6000 نفر

سی‌ان‌بی‌سی: در پی شدت گرفتن اعتصابات کارگران خودروسازی در آمریکا، شرکت جنرال‌موتورز یکی از کارخانه‌های خود در مکزیک را به علت کمبود قطعات به‌طور موقت تعطیل و 6000 نفر از کارکنان آن را تا اطلاع ثانوی اخراج کرد.

9000 نفر

فایننشال‌تایمز: شرکت اچ‌پی قصد دارد در افق 2022 حدود 9000 نفر از کارکنان خود را به‌صورت اجباری و یا بازنشستگی داوطلبانه تعدیل کند.

40.9 میلیارد یورو

یورو استات: در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مجموع 40.9 میلیارد یورو مازاد حساب جاری داشته‌اند.

13.3 و 9 درصد

یورو استات: نرخ پس‌انداز خانوارها در منطقه یورو طی سه‌ماهه دوم سال جاری 13.3 درصد بوده است و نرخ سرمایه‌گذاری در دوره مذکور نیز 9 درصد برآورد شده است.

0.9 درصد

یورو استات: شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشورهای منطقه یورو طی ماه سپتامبر 0.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

6.2 درصد

یورو استات: نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا طی ماه آگوست 6.2 درصد بوده است که کمترین میزان آن از زمان ثبت آمارهای مشترک بیکاری در این اتحادیه محسوب می‌شود.

25.2 میلیارد پوند

دفتر ملی آمار انگلیس: کسری حساب جاری انگلیس در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 25.2 میلیارد پوند (معادل 4.6 درصد تولید ناخالص داخلی) بوده است.

6.8 درصد

دفتر ملی آمار انگلیس: نرخ پس‌انداز خانوارهای انگلیسی در سه‌ماهه دوم سال جاری 6.8 درصد برآورد شده است که در مقایسه با سه‌ماهه اول امسال 0.4 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

1.9 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): شاخص تورم کشورهای عضو OECD در ماه آگوست 1.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

7.5 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: دولت آمریکا قصد دارد از تاریخ 18 اکتبر (16 مهر) بر 7.5 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا تعرفه‌های جدید وضع کند. اخیراً در پی شکایت آمریکا از اتحادیه اروپا به دلیل اعطای یارانه‌های دولتی به شرکت هواپیماسازی ایرباس، سازمان تجارت جهانی در این قضیه به نفع آمریکا رأی صادر کرد و به این کشور اجازه داد که موقتاً تعرفه‌هایی را علیه اتحادیه اروپا وضع کند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید