پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریهمه چیز درباره جشنواره ونیز ۲۰۱۹

همه چیز درباره جشنواره ونیز ۲۰۱۹

جشنواره فیلم ونیز

هفتاد و ششمین دوره جشنواره ونیز از امروز (6 شهریور ماه) آغاز به کار می‌کند و فیلم «متری شش و نیم» نماینده سینمای ایران در بخش افق‌های این رویداد سینمایی خواهد بود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، آغاز هفتاد و ششمین دوره خود را جشن می‌گیرد. در زیر نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین رویدادهای ونیز ۲۰۱۹:

«حقیقت» جشنواره را افتتاح می‌کند

جدیدترین ساخته «هیرکازو کورئیدا»کارگردان مطرح ژاپنی آغازگر هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز خواهد بود. این کارگردان ژاپنی که سال گذشته با فیلم «دزدان فروشگاه»توانست نخل طلای کن را از آن خود کند، با فیلم جدیدش با بازی دو چهره نامدار یعنی «ژولیت بینوش» و «کترین دنوو» در کنار «اتان هاوک» این بار قدم به جشنواره ونیز خواهد گذاشت. «آلبرتو باربارا» دبیر جشنواره ونیز فیلم «حقیقت» را تاملی شاعرانه بر رابطه میان یک مادر و دختر و حرفه پیچیده بازیگری توصیف کرده است.

از «جوکر» تا «بسوی ستاگان» در رقابت شیر طلایی

۲۱ فیلم منتخب در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز برای کسب جایزه اصلی یعنی شیر طلایی بهترین فیلم شانس خود را محک می‌زنند. «جوکر» به کارگردانی «تاد فیلیپس» با بازی «خواکین فینیکس» در نقش اصلی، «به سوی ستارگان» ساخته «جیمز گری» و با حضور «برد پیت»، «رختشورخانه» جدیدترین فیلم «استیون سودربرگ» با نقش‌آفرینی «مریل استریپ»، «گری اولدمن»و «آنتونیو باندراس»،‌ «حقیقت» به کارگردانی» هیروکازو کورئیدا»، «شبکه زنبور» به کارگردانی «اولیویه آسایاس» و  «یک افسر و یک پلیس» (من متهم می‌کنم) ساخته «رومن پولانسکی» از مهم‌ترین فیلم‌های امسال بخش رقابتی هستند.

جشنواره فیلم ونیز در چند سال اخیر به یکی از مهم‌ترین سکوهای پرتاپ در فصل جوایز سینمایی بدل شده است و فیلم‌هایی چون «جاذبه»، «لالا لند»، «اسپاتلایت»، «شکل آب» و «روما»  پس از رونمایی و موفقیت در جشنواره ونیز توانستند در ادامه فصل جوایز سینمایی و جوایز اسکار نیز خوش بدرخشند.

چه کسانی برندگان شیر طلایی و نقره‌ای را انتخاب می‌کنند؟

امسال «لوکرسیا مارتل» کارگردان زن آرژانتینی به عنوان رئیس هیات داوران بخش رقابتی هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز معرفی شده است. «پائولو ویرزی» کارگردان ایتالیایی، «سوکاماتو شینیا» سینماگر ژاپنی، «پیرس هندلینگ» تاریخدان و منتقد کانادایی، «ماری هارون» کارگردان کانادایی، «استیسی مارتین» بازیگر انگلیسی و «رودریگو پیترو» فیلمبردار مکزیکی دیگر اعضای هیات داوران هستند.

در ابتدا «جنیفر کنت» کارگردان زن استرالیایی یکی از اعضای هیات داوران رقابتی جشنواره بود که پس از کناره‌گیری جای خود را به دیگر کارگردان استرالیایی «ماری هارون» داد.

تیم ۹ نفره داوران ونیز ۲۰۱۹، مسئولیت انتخاب برنده شیر طلایی بهترین فیلم، شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی، جایزه ویژه هیات داوران و برندگان بهترین بازیگر مرد و زن را در بر عهده دارند.

جشنواره ونیز و بحث برابری جنسیتی در سینما 

جشنواره فیلم ونیز که سال گذشته میزبان تنها یک فیلمساز زن در بخش رقابتی بود، امسال دو فیلم از کارگردانان زن شامل «دندان شیری» ساخته «شنون مورفی» (استرالیا) و «دندان شیری» به کارگردانی «حیفا المنصور» (عربستان) در بخش رقابتی حاضر هستند که دوباره انتقاداتی را به همراه داشت. «آلبرتو بارابارا» دبیر جشنواره ونیز در پاسخی تند به این انتقادات اظهار کرد: “آنگلوساکسون به سهمیه بندی باور دارند و اکثریت جشنواره‌ها و کمپانی‌ها از این اصل پیروی می‌کنند و سهمیه دقیقی از سیاه‌پوستان، زنان و … را استخدام می‌کنند. در غیر این صورت شما یک نژادپرست خوانده می‌شوید. من مجبور نیستم خودم را با آنچه برخی کشورها فکر می‌کنند باید انجام دهم تطبیق دهم و نمی‌خواهم اجازه دهم برخی از کشورها معیارهای خودشان را بر من تحمیل کنند و اگر این چنین شود شغل و آزادی‌ام به پایان رسیده است. خوشبختانه من در یک بستر فرهنگی زندگی می‌کنم که این اشتباه متناقض وجود ندارد. واقعا امیدوارم به نقطه‌ای نرسیم که این سهمیه بندی را به صورت سیستماتیک اعمال کنیم.

«متری شش و نیم» نماینده سینمای ایران در بخش افق‌ها

پس از غیبت سینمای ایران در چند جشنواره مطرح همانند کن و برلین، جشنواره ونیز ۲۰۱۹ میزبان فیلم ایرانی «متری شش و نیم» به کارگرانی سعید روستایی در بخش افق‌هاست. این یکصدمین اثر سینمایی ایران است که در قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان به نمایش گذاشته می‌شود. «متری شش و نیم» در کنار ۱۸ فیلم دیگر از کشورهایی چون اسپانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، آفریقای جنوبی، افغانستان، ایرلند، گرجستان، روسیه، آمریکا، چین، هند و لهستان به رقابت می‌پردازد.  در سال ۲۰۱۷ فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند جایزه بهترین کارگردانی و نوید محمدزاده جایزه بهترین بازیگری را برای بازی در این فیلم از بخش افق‌های جشنواره ونیز کسب کردند.

دو مستند ایرانی در بخش کلاسیک ونیز 

بخش کلاسیک جشنواره فیلم ونیز که از سال ۲۰۰۲ میزبان نسخه ترمیم‌شده آثار کلاسیک سینمای جهان است، امسال نیز ۲۰ فیلم شامل مستندهای «تپه‌های مارلیک» ساخته ابراهیم گلستان در سال ۱۹۶۴ و «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد محصول ۱۹۶۲ را در برنامه نمایش خود قرار داده است.

مستند ۱۵ دقیقه‌ای «تپه‌های مارلیک» ظاهرا درباره کاوش و یافته‌های باستان‌شناسی در منطقه مارلیک است، اما در واقع اثری درباره زندگی، هنر، دوام و آرزو برای فردایی بهتر است و مستند ۲۱ دقیقه‌ای «خانه سیاه است» که تهیه‌کنندگی آن را ابراهیم گلستان بر عهده داشته در واقع روایتی است از بازدید فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان بابا باغی در تبریز.

تهیه‌کننده ایرانی با فیلمی از سینمای افغانستان

فیلم «حوا، مریم، عایشه» محصول سینمای افغانستان و به تهیه‌کنندگی کتایون شهابی به عنوان یکی از فیلم‌های بخش افق‌های هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز به روی پرده می‌رود.  این فیلم که نخستین فیلم بلند و داستانی صحرا کریمی، فیلم‌ساز جوان افغانستانی و از معدود زنان فیلمساز ساکن این کشور است، یکی از ۱۹ فیلم بخش رقابتی افق‌های ونیز ۲۰۱۹ است.

اعطای شیر طلای افتخاری به «پدرو آلمادوار» و «جولی اندروز»

«پدرو آلمادوار» کارگردان مطرح سینمای اسپانیا و «جولی اندروز» بازیگر انگلیسی جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد سینمایی از سوی جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۹ دریافت می‌کنند تا به فهرست سینماگران بزرگ دریافت‌کننده این جایزه اضافه شود.

پیشتر  «لوئیس بونوئل»، «اورسن ولز»، «اینگمار برگمن»، «جان فورد»، «چارلی چاپلین»، «بیلی وایلدر»، «فرانک کاپرا»، «ژان لوک گدار»، «آکی‌را کوراساوا»، «ساتیاجیت رای»، ««میکل‌آنجلو آنتونیونی»، «جان هیوستون»، «فدریکو فلینی»، «روبر برسون»، «مارسلو ماسترویانی»، «ژان مورو»، «فرانسیس فورد کاپولا»، «وودی آلن»، «مارتین اسکورسیزی»، «آل پاچینو»، «رابرت آلتمن»،: جری لوئیس»، «کلینت ایستوود»، «برناردو برتولوچی» و «رابرت ردفورد» نیز با دریافت این جایزه سینمایی مورد تقدیر قرار گرفتند.

پایان جشنواره با «ارتداد پرتقال سوخته» 

«ارتداد پرتقال سوخته» که یک فیلم ایتالیایی – آمریکایی به کارگردانی «جوزپه کاپوتوندی» است به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره ونیز به نمایش گذاشته می‌شود.

داستان این تریلر نئونوآر در حال و هوای امروز ایتالیا روی می‌دهد و درباره یک دلال آثار هنری جاه طلب است که قصد دارد یک نقاشی کمیاب اثر یکی از مرموزترین نقاشان جهان را به سرقت ببرد اما در ادامه نقشه‌های او از کنترل خارج می‌شود و …

«الیزابت دیبیکی»، «کلیس بنگ»، «دونالد شاترلند» و «میک جگر» بازیگران این فیلم هستند که در بخش غیررقابتی حضور دارد.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید