جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزنقش سبدگردان‌های بورس در حفظ سرمایه‌های مردم

نقش سبدگردان‌های بورس در حفظ سرمایه‌های مردم

به گزارش رتبه انلاین از ایسنا،بازار سرمایه یا همان بورس یکی از شاخه‌های فعالیت اقتصادی در جامعه است که برخی از افراد جامعه برای رسیدن به سود علاقه خاصی به فعالیت در این حوزه دارند، اما باید گفت این نوع سرمایه‌گذاری یکی از پر ریسک‌ترین انواع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و افراد با یک اشتباه محاسباتی می‌توانند سرمایه خود را از دست بدهند.

امروزه برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در بازار نیازمند علم، آگاهی و تجربه هستیم، اگر بدون داشتن این فاکتورها وارد کارهای اقتصادی اعم از سرمایه‌گذاری، تولید، بورس و … شویم، قطعا موجب می‌شود سرمایه اولیه خود را با یک اشتباه کوچک از دست بدهیم و گاهی این اشتباه ممکن است باعث ضررهای جبران‌ناپذیر برای شخص شود.

از ابتدای سال‌جاری با حمایت دولت از بازار سرمایه شاهد یک رشد چشمگیر در این بازار بودیم، دولت از مردم دعوت کرد تا سرمایه خود را وارد بورس کنند و این تلقی برای مردم پیش آمد که بازار سرمایه ریسک کمی برای سرمایه‌گذاری دارد و می‌توانند در یک مدت زمان کوتاه به سود کلان دست پیدا کنند، این در حالی بود که بازار سرمایه نسبت به اخبار و وقایع حساس است و با صعود و نزول نرخ ارز، سکه و طلا می‌تواند تغییر وضعیت بدهد.

در ماه‌های اخیر بازار سرمایه ایران دچار یک افت محسوس شد، به‌گونه‌ای که افراد بسیاری در بورس، سرمایه خود را از دست داند، این مسئله گلایه‌های بسیاری را در پی داشت و موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان در این حوزه شد، قطعا اگر افراد اطلاع کافی از شرایط بازار سرمایه داشتند، در این فضا سرمایه خود را از دست نمی‌داند.

سبدگردانان بازار سرمایه افرادی باتجربه و کارشناس حرفه‌ای در بورس هستند که براساس ویژگی‌های سرمایه‌گذار  مانند سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه، سبد مناسبی را برای او تشکیل می‌دهند و این موضوع را مدیریت می‌کنند، افرادی که تجربه و علم کافی در خصوص سرمایه‌گذاری در بازار بورس ندارند، می‌توانند از این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه قابل پیش‌بینی نیست

حسام تشنیزی یکی از فعالان عرصه سبدگردانی در بورس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار بورس از طریق مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود، اظهار کرد: در روش مستقیم فرد پس از ثبت‌نام در سامانه سجام از کارگزاری بورس یک کد معاملات آنلاین دریافت و سپس با این کد اقدام به خرید و فروش در بازار بورس می‌کند.

وی ادامه داد: در روش غیرمستقیم فرد پس از ثبت‌نام در سامانه مربوطه، بنا به دلایلی از جمله نداشتن اطلاعات کافی از بازار سرمایه و نداشتن وقت کافی برای انجام معاملات، سرمایه خود را در اختیار یک شرکت بورسی قرار می‌دهد که این سرمایه را برای فرد در بورس به‌کار بگیرد، به این شرکت یا فرد سبدگردان می‌گویند.

تشنیزی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه قابل پیش‌بینی نیست، عنوان کرد: معمولا انعقاد قرارداد سبدگردانی با این دیدگاه است که فرد اطلاعات کافی از فرآیند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را داشته و می‌داند که در بازار بورس امکان ضرر نیز وجود دارد، اما اگر فرد اطلاعات کافی در این خصوص را نداشته باشد، قبل از انعقاد قرارداد سبدگردانی این اطلاعات کافی از شرایط سرمایه‌گذاری در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

این فعال عرصه سبدگردانی عرصه بورس در شهرکرد بیان کرد: براساس قوانین سازمان بورس سبدگردان نمی‌تواند یک فرد حقیقی باشد، بلکه سازمان بورس مجوز سبدگردانی را در قالب شرکت‌های حقوقی صادر می‌کند و سبدگردان‌ها عموما در قالب این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص قرداد سبدگردانی بورس، توضیح داد: سبدگردان یک قرارداد یک‌ساله با سرمایه‌گذار منعقد می‌کند و مشتری بر اساس این قرارداد معاملات خود را در بازار سرمایه به سبدگردان واگذار می‌کند، اما سبدگردان نمی‌تواند پول مشتری را برداشت کند، بلکه در پایان مهلت قرارداد یک‌ساله مبلغی را از سود مشتری را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

سبدگردانان تیم تخصصی و امکانات معاملاتی قدرتمندی را در اختیار دارند

تشنیزی اضافه کرد: سبدگردانان تیم تخصصی و امکانات معاملاتی قدرتمندی  را در اختیار دارند و می‌توانند به واسطه داشتن این تیم متخصص برای مشتری سود منطقی کسب کنند، در ابتدای سال شاهد کسب سودهای غیرمنطقی در بازار سرمایه بودیم، این مسئله موجب شد بسیاری از افراد برای کسب سود وارد بازار بورس شوند و در حال حاضر ضررهای مالی جبران‌ناپذیری را متحمل شدند.

این فعال عرصه سبدگردانی بورس در شهرکرد خاطرنشان کرد: سبدگردانان به واسطه آموزش‌هایی که در بازار سرمایه فرا گرفته‌اند در خرید و فروش معمولا سهم شرکت‌هایی را انتخاب می‌کنند که مطمئن باشند، در یک بازه زمانی مشخص یک سود منطقی برای سرمایه‌گذار فراهم کند و به همین علت معمولا با ضرر و زیان جدی مواجه نمی‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت سبدگردانان به‌صورت شخصی، گفت: این افراد نام کابری، رمز عبور و کد بورسی افراد که به‌نوعی آمار و اطلاعات محرمانه است را دریافت و سپس اقدام به خرید و فروش سهم در بازار سرمایه می‌کنند که این کار پیشنهاد نمی‌شود، زیرا قرارداد سبدگردانی باید قانونی و معتبر باشد.

تشنیزی افزود: قرارداد سبدگردانی باید در سه نسخه منعقد و به تائید سازمان بورس برسد، پس از طی این فرآیند یک کد سرمایه‌گذاری مخصوص سبدگردانی برای فرد صادر می‌شود و معاملات خرید و فروش بر اساس این کد انجام خواهد شد.

این فعال عرصه سبدگردانی بورس در شهرکرد یادآور شد: سبدگردانانی که به‌صورت اصولی فعالیت می‌کنند،  معمولا از خود یک کارنامه عملکرد خود ارائه می‌دهند، این عملکرد نشان‌دهنده میزان توانایی این سبدگردان است و می‌تواند موجب جلب اعتماد سرمایه‌گذار شود.

وی در ادامه با اشاره به تیم‌ارزیاب ریسک در سبدگردانی، عنوان کرد: سبدگردانان ریسک مشتری را بررسی می‌کنند و براساس آن خرید و فروش انجام می‌دهند، اما سبدگردان‌های شخصی  امکان ارزیابی را ندارند، تیم‌های ارزیاب براساس علمی که دارند سهام بازاری را انتخاب می‌کنند که ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.

تشنیزی  با تاکید بر اینکه ریزش بورس در ماه‌های اخیر موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذارن به بازار سرمایه شد، گفت: اما این مسئله موجب شد تا سرمایه‌گذاران تمایل بیش‌تری به سمت سبدگردانان دارای مجوز رسمی از سازمان بورس پیدا کنند، زیرا افرادی که از کانال‌های غیرمجاز در بورس خرید و فروش کردند دچار زیان شدند.

این فعال عرصه سبدگردانی بورس در شهرکرد افزود: مردم متوجه شدند که نمی‌توانند با مشاوره غیراصولی در بازار سرمایه معامله انجام دهند، بنابراین سبدگردانان با استقبال بیش‌تری مواجه شدند.

برای انجام هر کاری نیازمند اطلاعات و علم کافی هستیم

علی بهداروند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری تنها یک شرکت دارای مجوز سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد، اظهار کرد: تنها سازمان بورس امکان اعطای مجوز برای شرکت‌های سبدگردانی بورس را دارد.

وی با اشاره به اینکه برای انجام هر کاری نیازمند اطلاعات و علم کافی هستیم، عنوان کرد: پس از فراخوان اولیه دولت برای ورود مردم به بازار سرمایه، افرادی که اطلاع کافی از مسائل و معاملات بورس نداشتند، سرمایه خود را وارد این بازار کردند و بعضا مورد سوءاستفاده برخی افراد قرار گرفتند و تعدادی نیز از این شرایط سودجویی کردند.

بهداروند با تاکید بر اینکه خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در بازار سرمایه نیازمند علم و آگاهی کافی از این حوزه است، خاطرنشان کرد: افراد برای معاملات در بورس از مشاوران و کارشناسان خبره در این حوزه استفاده کنند، هیچ کس به اندازه خود فرد نمی‌تواند دلسوز سرمایه خود باشد، بنابراین توصیه می‌شود افراد علم این کار را فرا بگیرند و سپس وارد بازار سرمایه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه نیازمند یک دید بلندمدت است، گفت: افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند باید صبر و حوصله کافی داشته باشند، در مدت زمان کوتاه نمی‌توان به سودهی رسید، حداقل یک‌سال زمان نیاز است تا سهام به سودهی برسد.

وی توضیح داد: افراد در بازار سرمایه بر روی سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که دارای بنیه قوی و سودده هستند و قبل از سرمایه‌گذاری صورت مالی شرکت را بررسی کرده و سپس وارد شوند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید