جمعه 31 فروردین 1403
خانهصنعتصنایع غذاییکسب رتبه برتر آذربایجان‌غربی با تولید 31 درصد کنسانتره میوه

کسب رتبه برتر آذربایجان‌غربی با تولید 31 درصد کنسانتره میوه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان غربی با 29 واحد فعال در تولید کنسانتره، آبمیوه و پوره توانسته است سالانه 421 هزار تن و معادل 31 درصد کنستانتره میوه کشور را تولید و روانه بازار کند.


 به گزارش رتبه آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  مهاباد ، جعفر صادق اسکندری با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم صنعت سیب کشور، واحدهای تولید کنسانتره است افزود: در کشورمان 98 فقره واحد تولید کنسانتره در حال فعالیت است که از این تعداد 18 فقره در آذربایجان‌غربی فعال هستند.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی همچنین گفت:مجموع ظرفیت تولید کنسانتره در کشور 317 هزار و 550 تن بوده که سهم آذربایجان‌غربی در تولید این ماده به تنهایی  99 هزار یکصد تن است.

 اسکندری با اشاره به سرمایه‌گذاری 2 هزار و 708 میلیارد ریالی این صنعت در استان خاطر نشان کرد : هم‌اکنون 3 هزار و 100 نفر در این بخش تولیدی استان مشغول به کار هستند .

وی با اشاره به کسب رتبه برتر آذربایجان‌غربی با تولید 31 درصد کنسانتره میوه در کشور گفت: این استان با 29 واحد فعال در تولید کنسانتره، آبمیوه و پوره توانسته است سالانه 421 هزار تن از این محصولات را تولید و روانه بازار کند.

 رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان همچنین بیان کرد: توجه به چگونگی ارتقاء سطح تولید محصول سیب استان یکی از مهمترین موضوعات قابل بررسی و پیگیری است که در این خصوص باید مواردی همچون، استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی، اصلاح و احیای باغات یا همان آموزش و ترویج ، قانون‌مند کردن روش‌های آبیاری و استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار ، ترویج و به کارگیری روش‌های تولید محصولات ارگانیک و عدم استفاده از کودهای شیمیایی و سموم منسوخ شده و غیر استاندارد، ایجاد مرکز تحقیق و توسعه در امور آموزشی و فن‌آوری کشاورزی، تقویت تشکل‌ها و صندوق‌های حمایت از تولید کشاورزی و باغات، برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی برای تولید‌کنندگان، اشاره کرد.

 اسکندری بخش فرآوری محصول سیب را نیز در تقویت زمینه‌های تولید بیشتر سیب استان و همچنین تولید اشتغال در منطقه مهم ارزیابی کرد و در این خصوص گفت: با توجه به مواردی همچون تجهیز و توسعه‌ صنایع تبدیلی، ایجاد صنایع تبدیلی در کنار رشته فعالیت‌های فعلی همانند تولید سرکه و اسانس ،تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید کنسانتره و آبمیوه به منظور تقویت توان مالی واحد‌های مذکور و توسعه مراکز درجه‌بندی و بسته‌بندی محصول سیب درختی، می‌توان بخش فرآوری این محصول را بیش از پیش تقویت کرد.

 اسکندری به مهمترین و شاید اساسی‌ترین بخش درآمدزایی محصول سیب استان نیز اشاره کرد و افزود: صادرات یک اصل مهم در تولید هر محصول است و در این میان این بخش اساسی در خصوص تولید سیب استان و حتی کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته که در صورت بهره‌مندی از این بخش مهم می‌توان امیدوار بود که حاصل دسترنج باغداران استان بسیار بیش از درآمد امروزشان خواهد بود و از طرفی نیز به افزایش سرمایه در گردش استان نیز منجر خواهد شد.

 وی چهار مورد را در زمینه بخش صادرات سیب درختی استان مهم برشمرد که در صورت تحقق آنان می توان به آینده تولید سیب امیدوار بود که از جمله آن، مدنظر قرار دادن محصول سیب در تعرفه‌های پایاپای با کشورهای همسایه، مد نظر قرار دادن محصول سیب در طرح بازار در مقابل بازار، اعطای مشوق‌های مناسب برای صادر کنندگان محصول سیب و همچنین توسعه مراکز درجه بندی و بسته بندی محصول سیب است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید