جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیپیشنهاد شناور شدن نرخ سیمان

پیشنهاد شناور شدن نرخ سیمان

پیشنهاد شناور شدن نرخ سیمان

اگر همین حالا سیمان وارد می کردیم، با احتساب سیمان ۵۰ دلاری در بازارهای صادراتی و هزینه های حمل و گمرک، قیمت تمام شده هر تن سیمان بیش از ۲ میلیون تومان بود.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، روز گذشته صورت‌جلسه مدیران عامل شرکت‌های سیمانی در فضای مجازی پخش شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری شناور سیمان بر مبنای سبد میلگرد در بورس کالا با نسبت ۱ به ۳۰ به تصویب رسیده بود.

کمال صدیقی مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هرساله مدیران عامل شرکت‌های سیمانی، صورت‌جلسه‌ای در مورد قیمت سیمان تنظیم می‌کنند و این صورت‌جلسه از طریق انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به سازمان حمایت ارسال می‌گردد و بعد، ممکن است افزایش نرخی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بنابراین صرف امضای صورت‌جلسه مذکور توسط مدیران عامل شرکت‌های سیمانی به معنای افزایش نرخ یا تعیین فرمولی برای قیمت‌گذاری سیمان بر اساس درصدی از سبد میلگرد بورس کالا نیست و باید صبر کرد تا نظر قطعی سازمان حمایت در این زمینه مشخص گردد اما؛ درخواست سیمانی‌ها این بوده که قیمت‌گذاری سیمان به نحوی باشد که رشد هزینه‌های شرکت‌ها را پوشش دهد‌.

وی افزود: چنانچه پیشنهاد قیمت‌گذاری شناور سیمان بر اساس سبد میلگرد بورس کالا به نسبت ۱ به ۳۰ مورد موافقت قرار بگیرد، نرخ سیمان به حدود ۴۶۰ هزار تومان خواهد رسید(نرخ فعلی ۲۶۰ هزار تومان است که در صورت موافقت با این فرمول رشد ۷۵ درصدی خواهد داشت) و باوجود افزایش هزینه‌ها، تأثیر بسیار خوبی بر سودآوری سیمانی‌ها در سال جاری خصوصاً نیمه اول سال خواهد داشت. بااین‌حال، هنوز هم قیمت سیمان ایران از سیمان بازارهای صادراتی بسیار ارزان‌تر است.

این فعال صنعت سیمان تصریح کرد: باوجود رکود ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور، بازهم بازار سیمان این روزها با کمبودهایی مواجه است و این کمبود ناشی از قیمت بسیار ارزان و غیرمنطقی سیمان بوده که موجب شده سیمان جایگزین بسیاری از محصولات ساختمانی شود.

صدیقی تاکید کرد: برای مثال استفاده از بلوک سیمانی به‌جای آجر رواج یافته؛ چراکه قیمت سیمان از سایر مصالح سیمانی کمتر است؛ این شرایط انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان باقی نمی‌گذارد و اگر فکری به حال قیمت‌گذاری منطقی سیمان نشود، در سال‌های آینده ناچار به واردات سیمان خواهیم شد! فراموش نکنید اگر همین حالا سیمان وارد می‌کردیم، با احتساب سیمان ۵۰ دلاری در بازارهای صادراتی و هزینه‌های حمل و گمرک، قیمت تمام‌شده هر تن سیمان بیش از ۲ میلیون تومان بود و اختلاف فاحش این مبلغ با نرخ فعلی سیمان، گویای بی‌مهری‌هایی که در حق این صنعت شده، خواهد بود.

وی گفت: برای درک عمق فاجعه عدم بازگشت سرمایه در صنعت سیمان، کافی است بدانید هزینه حمل سیمان به برخی مناطق کشور از ارزش محموله بالاتر است؛ حال‌آنکه برای خرید یک تریلی، ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و احداث یک کارخانه ۳ هزار تنی سیمان، نیازمند سرمایه‌گذاری حداقل ۴ هزار میلیارد تومانی است و بهتر است قبل از آنکه این صنعت را به نابودی بکشانیم، تدبیری بی اندیشیم.

صدیقی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدیم قیمت سیمان در کشور به‌صورت منطقی باید بیش از ۷۰۰ هزار تومان بود و حتی در صورت موافقت با درخواست سیمانی‌ها و شناور شدن نرخ سیمان، هنوز باقیمت واقعی فاصله‌داریم.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید