جمعه 16 شهریور 1403
خانهاسلایدر اصلیپوتی سومین دروازه دریایی در ساحل سیاه

پوتی سومین دروازه دریایی در ساحل سیاه

پوتی گرجستان یک بندر صنعتی مهم

پوتی گرجستان سومین دروازه دریایی اصلی : پوتی یک شهر گرجی و یک بندر بزرگ است که در دلتای رودخانه ریونی(Rioni river) در ساحل دریای سیاه و در فاصله 340 کیلومتری تفلیس واقع شده است. این شهر از لحاظ رفت و آمد دریایی رتبه سوم را در بین کل بنادر گرجستان دارد. همچنین این شهر دارای کارخانه فرآوری ماهی و کارخانه کشتی سازی است.

پوتی گرجستان یک بندر صنعتی مهم

از نظر تاریخی، در جایی که پوتی مدرن قرار دارد، شهر باستانی فازیس (Fazis) قرار داشته که دو هزار و پانصد سال پیش در دوران کلخیس (Colchis) ساخته شده است.

بندر صنعتی پوتی در فاصله 70 کیلومتری شمال باتومی و 340 کیلومتری شمال غربی تفلیس پایتخت گرجستان قرار گرفته است.

در دوران کشورگشایی ترکیه در قرن هفدهم ، قلعه پوتی ساخته شد و در نهایت با سکونت گاه هایی که در اطراف آن ساخته شد ، به تدریج شهر مدرن پوتی گرجستان در شکل و مرزهای کنونی خود شکل گرفت.

از جمله مکان های جالب و دیدنی پوتی گرجستان می توان به موزه منطقه ای ، موزه بندر پوتی و تئاتر درام (Drama Theatre) اشاره کرد.

شهر بندری پوتی گرجستان همچنین دارای یک باغ گیاه شناسی است که مجموعه بزرگی از گیاهان منطقه غربی دریای سیاه را به نمایش می گذارد.

یکی دیگر از مکان های دیدنی پوتی گرجستان فانوس دریایی است ، یک سازه چدنی که از سال 1864 میلادی به یادگار مانده است.

این مکان برجسته به دستور “سزار الکساندر دوم” در انگلستان ساخته شد و با کشتی بخار به گرجستان آورده شد.

این سازه یکی از نمادهای شهر است و ارزش آن را دارد که برای دیدن مناظر باشکوه از 152 پله به سمت اتاق فانوس بالا بروید.

نماد دیگر شهر، برج پوتی است، بخشی از قلعه قدیمی پوتی گرجستان که پس از حمله عثمانی ها در سال 1725 میلادی توسط آنها ساخته شده است.

در زمان امپراطوری روسیه ، از این قلعه به عنوان زندان استفاده می شد، هنوز هم بقایای این برج و یک ساعت مکانیکی کارآمد از آن دوران برجا مانده اند.

این ساعت در سال 1896 میلادی توسط نویسنده گرجی ” نیکو نیکولادزه ” که از سال 1894 تا 1912 میلادی شهردار پوتی گرجستان بود، از شهر پاریس فرانسه به گرجستان آورده شد.

مکان های دیدنی پوتی

کلیسای جامع سوبرو ” Soboro ” یکی دیگر از نقاط دیدنی این شهر است. این یک کلیسای ارتدکس گرجستانی است که به سبک نئو بیزانس توسط معماران A. Zelenko و M. Marfeld در سال 1907 میلادی پس از کلیساهای مسیحی قرون وسطایی در کوه های ترابزون ترکیه و Hagia Sofia ساخته شده است. قابل توجه است که کلیسای جامع به دستور شهردار پوتی گرجستان ” نیکلادزه ” ساخته شده است.

بنای یادبود پیروزی جنگ جهانی دوم که توسط Elgudża Amaszukeli و Wachtang Dawitaia طراحی شده است ، یکی دیگر از مکان های دیدنی پوتی است که به خصوص به خاطر طراحی سبک شوروی ، که مورد توجه قرار گرفته است.

نام بیش از 3300 نفر از ساکنان پوتی که در فاصله سالهای 1941 تا 1945 میلادی کشته شدند (زمانی که پوتی حدود 7000 نفر جمعیت داشت) بر روی لوح های مرمر در اطراف بنای یادبود نوشته شده است. در مرکز بنای یادبود مجسمه سربازی وجود دارد که با امواج دریا احاطه شده است.

در همسایگی این شهر، دریاچه پالیاستومی (Lake Paliastomi) در محدوده پارک ملی کلختی (Kolkheti) قرار دارد.

دریاچه پالیاستومی (Lake Paliastomi)
دریاچه پالیاستومی (Lake Paliastomi)

پارک ملی کلختی دارای مجموعه ای منحصر به فرد از گیاهان و جانوران است، به ویژه جنگل های میراث طبیعی لیانا که ورود به آن طبق قانون اکیدا ممنوع است. این سیستم شامل جنگل های گرمسیری بی نظیری است که 65 میلیون سال پیش شکل گرفته اند.

جاذبه ها و مناطق تفریحی پوتی

برای دوستداران فعالیت های فضای باز از جمله پیاده روی ، پیک نیک و گردش بیرون شهر، پوتی گرجستان مکانی ایده آل است؛ و به ویژه بازدید از دریاچه بسیار زیبای پالیاستومی را باید در برنامه سفر خود قرار دهند.

در این منطقه تورهای شامل ماهیگیری ورزشی و پیک نیک نیز اجرا می شوند. در فصول خاصی می توانید گله های پرندگان مهاجر را نیز تماشا کنید.

یک مکان دیدنی و تفریحی منحصر به فرد در نردیکی پوتی گرجستان ، ماسه های مغناطیسی اورکی (Ureki) است. این ماسه های مغناطیسی سیاه منحصر به فرد که همانندی در جهان ندارند، از ویژگی های درمانی شگفت انگیز برای بیماری های قلبی عروقی ، عصبی ، تنفسی و سیستم اسکلتی برخوردار هستند.

از آنها در معالجه فشار خون بالا و اختلالات عصبی استفاده می شود.خیلی از مواقع به اشتباه این منطقه بنام ساحل اورکی باتومی خوانده می شود که اشتباه است و جزو منطقه پوتی گرجستان محسوب می‌شود.

جاذبه ها و مناطق تفریحی پوتی گرجستان ، از جمله حومه آن ، پتانسیل گردشگری بزرگی برای این شهر محسوب می شود که این امر باعث جذابیت آن برای گردشگران داخلی و خارجی شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید