پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهزینه وام مسکن ارزان شد

هزینه وام مسکن ارزان شد

کاهش توان خرید مردم در این روزها باعث شده تقاضا برای خرید مسکن نیز کاهش یابد؛ این موضوع سبب شده قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم مقداری افت کند اما به گفته کارشناسان با قیمت‌های کنونی و وام‌های تخصیصی، مردم عادی با این تسهیلات نمی‌توانند صاحبخانه شوند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، در معاملات امروز فرابورس ایران قیمت امتیاز تسهیلات مسکن بانک مسکن از ۵۲ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان شناور بود. امروز حدود قیمت اوراق تسهیلات مسکن آبان ماه ۱۳۹۷ حدود ۵۲ هزار و ۹۰۰ تومان است و اوراق تسهیلات مسکن مهر ۱۳۹۷ به ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان می رسید. در عین حال قیمت تسه فرودین ماه سال جاری حدود ۵۴ هزار تومان بود.

در حال حاضر بازار سرمایه، شاهد کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن است، چراکه قیمت مسکن از ابتدای امسال تا کنون رشد چشمگیری داشته که این موضوع سبب شده تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد. طبیعی است که این کاهش تقاضا به طور مستقیم بر مقدار خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز اثر می گذارد و قیمت اوراق را پایین می‌آورد.

چندی پیش نیز رضا غلامعلی‌پور – معاون توسعه بازار فرابورس ایران – این موضوع را در جمع اصحاب رسانه تایید کرد و گفت ” تعدادی سوال می‌کنند که در آینده قیمت اوراق تسهیلات مسکن چقدر خواهد بود، که باید گفت قیمت تسه تابع این است که تسهیلات مسکن چه کسری از قیمت خرید مسکن را پوشش دهد. شاید این روند افزایشی که در قیمت مسکن رخ داده، باعث شده رقم وام‌ها به علاوه مقدار پس انداز مردم جوابگوی خرید مسکن نباشد و این موضوع سبب کاهش قیمت تسه در بازار شده است”.

با توجه به اینکه در فرابورس ایران قیمت اوراق با سررسیدهای مختلف از ۵۲ تا ۵۴ هزار تومان شناور است در این گزارش حدِ وسط یعنی ۵۳ هزار تومان مبنا قرار گرفته و هزینه وام مسکن برای اقشار مختلف محاسبه شده است.

به این ترتیب با قیمت حدودی هر برگ تسه ۵۳ هزار تومان، زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آن‌ها باید ۱۰ میلیون تومان و ۶۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ تسه بهادار ۵۳ هزار تومانی خرید دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن، حدود ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان‌ باید هزینه شود.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید هشت میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار  تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید شش میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. همچنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی  هشت میلیون و ۴۸۰ هزار تومان از سوی زوج‌ها باید پرداخت شود.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق شش میلیون و ۳۶۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون و ۲۴۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید