شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هانرخ خرید تضمینی «گندم» پایین است

نرخ خرید تضمینی «گندم» پایین است

«گندم»

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری را پایین دانست و ابراز عقیده کرد: قیمت اعلام شده گندمکاران را ناامید کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین، ناصر مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به قیمت ۱۴۷۰ تومانی اعلام شده برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری اظهار کرد: این قیمت خیلی پایین است و انتظار می رفت افزایش قیمت حداقل بر اساس نرخ تورم که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است تعیین شود.

مرادی  تاکید کرد: گندمکاران انتظار ندارند نرخ خرید تضمینی گندم دو سه برابر شود، اما افزایش قیمت به میزان نرخ تورم را می خواهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: در سال جاری افزایش هزینه‌های بخش کشاورزی از هزینه های حمل و نقل گرفته تا هزینه های کارگری و بذر وکود و سم و… افزایش چشمگیری داشته، لذا نرخ جدید خرید تضمینی گندم باید بر مبنای این افزایش قیمت ها تعیین شود.

مرادی اضافه کرد: اگر نرخ خرید تضمینی گندم مناسب نباشد، کشاورزان نسبت به کشت گندم دلسرد شده و به سمت کشت های جایگزین خواهند رفت.

مرادی ادامه داد: دولت و شورای اقتصاد باید روی گندم حساب ویژه باز کنند، در غیراینصورت در سال های آتی باز هم ناچار به واردات گندم خواهیم شد.

مرادی یادآوری کرد: در سه سال گذشته قیمت های اعلام شده برای خرید تضمینی گندم تغییر چندانی نداشته  و این مسئله می تواند کاهش سطح زیر کشت گندم و وابستگی دوباره کشور به واردات گندم را به دنبال داشته باشد.

وی سپس اشاره ای هم به اعلام دیرهنگام نرخ های جدید خرید تضمینی گندم داشت و افزود: چندسالی است که دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم دیر عمل می کند و این موضوع سبب می شود کشاورزان تکلیف خود را ندانند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید