یکشنبه 8 مهر 1403
خانهخبراقتصادینرخ بیکاری ۱۱.۷ و رشد اقتصادی۵.۶ اعلام شد

نرخ بیکاری ۱۱.۷ و رشد اقتصادی۵.۶ اعلام شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه رشد اقتصادی با احتساب درآمدهای نفتی ۵.۶ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد محقق شده است.
به گزارش رتبه آنلاین، محمدباقرنوبخت امروز در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد بودجه ۹۶ دولتبا بیان اینکه عملکرد بودجه دولت در سال جاری براساس دو نرخ ۵۰ دلاری و ۵۵ دلاری هربشکه نفت تهیه شده است،اظهارداشت: دولت با نرخ فروش هر بشکه نفت ۵۰ دلار و واریز سهم۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان از سه منبع درآمدها، واگذاری‌هایسرمایه‌ای و واگذاری‌های ناشی از تملک دارایی‌ها درآمد کسب کرده است.

او افزود: همچنین سقف درآمدهایبودجه را براساس فروش هر بشکه نفت ۵۵ دلار نیز پیش‌بینی کردیم که  درآمد ناشی از آن ۳۱۹ هزار میلیارد تومان پیش بینیشد. پیش بینی دولت به ازای هر بشکه نفت ۵۰ دلار کاملا درست بود طی ۱۰ ماهه ابتداییسال جاری درآمدهایمان اندکی بیش از هر بشکه نفت ۵۰ دلار بود.

نوبخت با بیان اینکه در سرجمعپیش‌بینی‌ها بودجه مدنظر دولت تحقق نیافت،عنوان کرد: چراکه دولت پیش بینی می کرد۲۰ درصد از درآمدها را که بالغ بر ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود باید به صندوق توسعهملی واریز کند اما مجلس این سقف را به ۳۰ درصد افزایش داد، به همین دلیل بودجه دولتاندکی کاهش یافت.

چقدر به صندوق توسعه ملیواریز شد؟

رییس سازمان برنامه و بودجهگفت: تا ابتدای بهمن ماه سال جاری ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده و پیشبینی می کنیم تا آخر سال ۸۷ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب خزانه واریزی داشته باشیم.

او ادامه داد: براساس پیشبینی دولت ۱۰۶ درصد از منابع بودجه ۹۶ باید تحقق می یافت، اما با افرایش بودجه توسطمجلس به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی تحقق ۹۷ درصدی درآمدها امکانپذیر می شود.واگذای دارایی های مالی نیز ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عملکرد ۱۰ ماهه دولت بودهاست و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۴ هزار میلیارد تومان دیگر از این منبع درآمدکسب کنیم.

وی سپس به تشریح مصارف بودجه‌ایدولت پرداخت و افزود: مصارف بودجه سال ۹۶ براساس هر بشکه نفت ۵۰ دلار بالغ بر ۳۰۹ هزارمیلیارد تومان بود، اما مصوب مجلس ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و تا ابتدای بهمنماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایانسال هزینه خواهد شد اعتبارات هزینه ای نیز بالغ بر ۱۸۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شدهاست و تا پایان سال ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت می شود.

پولی که به پروژه هایعمرانی پرداخت شد

رییس سازمان برنامه وبودجه با اشاره به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای در بودجه ۹۶ گفت: در لایحه پیشنهادیدولت در سال ۹۶ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ۵۲۷۰۰ میلیارد تومان بود اما مجلساین عدد را به ۷۱۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد و تا ابتدای بهمن ماه توانستیم ۳۸ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دهیم که براساس گزارش خزانه کل کشور تااین تاریخ ۲۹۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است و بقیه منابعنیز از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می‌شود.

نوبخت افزود: گزارش خزانهکه مقایسه ای بین دو تاریخ ۲۳ دی ۹۶ و ۲۳ دی ۹۵ است، حکایت از رشد ۱۷۲ درصدی مبالغپرداخت شده از خزانه به پروژه های عمرانی دارد. ۲۱۳ هزار میلیارد تومان منابع خزانهاست که ۷۶ درصد آن تحقق یافته که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از صد درصد تحقق یافته است.

وی خطاب به نمایندگان مجلسگفت: باید در لایحه بودجه  ۹۷ درآمدها و منابعرا با احتیاط بیشتری پیش بینی کنید البته کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه ۹۷ دقیقعمل کرد و منابع را محدود کرد.

ایجاد شغل برای  795 هزار نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجهدر ادامه با اشاره به رشد ارزش افزوده از ابتدای سال تاکنون،عنوان کرد: درمجموع شاخصهای اقتصادی مثبت بوده است، به طور مثال رشد ساخت و ساز برای اولین بار طی چند سالگذشته به ۳.۲ درصد رسید همچنین صنعت آب، برق و گاز در شش ماه اول سال و معادن که منفیپنج بود در شش ماه اول سال جاری به مثبت ۲.۷ درصد افزایش یافت که این رشد آثارش رابر بازار کار گذاشته است.

او اضافه کرد: در شش ماه ابتداییسال جاری ۶۱۴ هزار نفر نسبت به شش ماه اول سال گذشته وارد بازار کار شدند و برای اولینبار ۷۹۵ هزار نفر جذب بازار کار شدند. نرخ بیکاری در سال ۹۵ که ۱۲.۴ درصد بود در اینمدت به ۱۱.۷ درصد کاهش یافته است. رشد نرخ تورم در سال جاری در خوراکی ها ۱۳ درصد وغیرخوراکی ها ۶.۶ درصد بود.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید