جمعه 15 تیر 1403
خانهاسلایدر اصلینابرابری درآمدی در دنیا طی سه دهه اخیر رشد کرد

نابرابری درآمدی در دنیا طی سه دهه اخیر رشد کرد

نابرابری اقتصادی یکی از  مهمترین چالش‌هایی است که در  دنیا وجود دارد و باعث نارضایتی مردم از عملکرد اقتصاد  می‌شود . دولت‌ها  هر ساله برای کاهش نابرابری اقتصادی تلاش زیادی می‌کنند ولی مطالعات نشان می‌دهد در این زمینه موفقیتی بدست نیاورده اند و آمارهای اخیر از افزایش نابرابری اقتصادی در دنیا حکایت دارد.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل ازگزارش نابرابری اقتصادی سال ۲۰۱۸،  طی یک دهه اخیر نابرابری درآمدی در  تمامی کشورهای دنیا رشد کرده  است ولی سرعت افزایش نابرابری اقتصادی در هر  کشور با کشور دیگر متفاوت بوده است .به این معنا که عملکرد موسسات اقتصادی و سیاست‌های مالیاتی و دولتی  در هر یک  از کشورها تاثیر معناداری در  شکل‌دهی سطح نابرابری درآمدی در کشورهای مختلف داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون، نابرابری درآمدی در کشورهای امریکای شمالی، چین ، هند و روسیه با سرعت زیادی رشد کرده است در حالیک‌ه سرعت رشد آن در کشورهای اروپای غربی بسیار کمتر بوده است.

در سال ۱۹۸۰ میلادی ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد  در کشورهای اروپایی به ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی دسترسی داشتند و  در سال ۲۰۱۶ میلادی  ۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی در اختیار این افراد بود.

اما  سال ۱۹۸۰ میلادی ده درصد ثروتمندترین افراد جامعه در کشور روسیه به ۲۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور دسترسی داشتند و لی سهمشان در سال ۲۰۱۶ از تولید ناخالص داخلی به ۴۵ درصد رسید که رشدی بیش از ۱۲۰ درصد است. سهم ثروتمندان از تولید ناخالص داخلی در هند از ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۵۵ درصد در سال ۲۰۱۶ رسید و در کشور های امریکا و کانادا از ۳۴ درصد  تولید ناخالص داخلی در سال ۱۹۸۰ به ۴۸ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافت.

آمار نشان می‌دهد، بیشترین سرعت رشد سهم ثروتمندان از تولیدناخالص داخلی در روسیه مشاهده شده است و چین و هند در جایگاه بعدی قرار داشتند.به نظر می‌رسد کشورهای در حال توسعه‌ای که در مسیر صنعتی شدن قرار دارند و سرعت ایجاد ثروت و سرمایه در آنها بالا است بیش از دیگر کشورها  نابرابری درآمدی و اقتصادی را تجربه می کنند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید