پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیمحورهای مهم جلسه مجلس با رئیس سازمان بورس / تحولات اساسی در...

محورهای مهم جلسه مجلس با رئیس سازمان بورس / تحولات اساسی در ساختار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از محورهای مهم نشست با رئیس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره خبر داد و گفت: با تصویب این کمیسیون، تحولات اساسی در ساختار و جایگاه بازار سرمایه آغاز می‌شود.
به گزارش رتبه آنلاین از بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی درخصوص نشست کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نشست محورهای مهم طرح اصلاح قانون اوراق بهادار که در دستور کار قرار داشت مورد بررسی قرار گرفت و یکی از محورهای مهم آن اصلاح ساختار بازار سرمایه بویژه ارتقا جایگاه سازمان بورس در تصمیم گیری های اقتصادی بود.وی افزود: به دلیل نقش، اهمیت و جایگاه سازمان بورس در عرصه اقتصادی و با توجه به حجم گسترده فعالیت‌ها و اثرگذاری در نظام اقتصادی یکی از بندهایی که در کمیسیون اقتصادی مصوب شد این بود که جایگاه بازار سرمایه از طرق تقویت اصلاح ساختاری سازمان بورس ارتقا یابد. نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس بر اساس مصوبه و قانون جدید با حکم رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی و با پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصمیم هیات وزیران انجام خواهد شد و این سازمان به عنوان یک عضو فعال در هیأت وزیران نقش ایفا خواهد کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: سازمان بورس باید بتواند نقش اصلی و محوری را تصمیمات کلان اقتصادی با حضور در هیأت وزیران ایفا کند و ساختار آن شبیه به ساختار بازار پول خواهد شد که محوریت آن بر عهده بازار مرکزی است لذا بازار سرمایه با محوریت سازمان بورس نیز نقش متناظر بانک مرکزی در هیأت دولت را ایفا خواهد کرد. همچنین قرار است هیأت مدیره سازمان بورس بصورت غیرموظف و با شرایط ویژه انتخاب شود که حداقل ۱۰ سال سابقه تخصصی و اجرایی در حوزه بازار سرمایه داشته باشند تا با حضور افراد غیر موظف مرتبط امکان اداره هر چه بهتر بازار سرمایه فراهم شود.

پورابراهیمی عنوان کرد: موضوع ایجاد مرکز پژوهش‌ها و مطالعات تخصصی بازار سرمایه از دیگر محورهای مهمی بود که به آن پرداخته شد و در ساختار جدید بازار سرمایه ایفای نقش خواهد کرد. موضوع تشکیل ساختار نظارتی جدید در بازار سرمایه نیز یکی از ظرفیت‌های جدید است و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد. با توجه به اینکه مقرر شد ویرایش نهایی در زمینه مصوبات کمیسیون طی چند روز آینده با حمایت مرکز پژوهش‌ها کمیته تخصصی و ناظرین مجلس در شورای عالی و سازمان بورس عملیاتی شود، گزارش نهایی ظرف چند روز آینده عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی، بندهای گزارش اصلاح ساختار در نشست‌های بعدی جمع بندی و نهایی می‌شود و محورهای دیگر صندوق تثبیت بازار و موضوعات مربوط به وظایف بازارگردانان و اقدامات لازم در زمینه تکالیف شرکت‌ها برای حمایت از بازر از محورهای مهم دیگر این نشست بود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید