شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاقدیمی ترین نماد ها در جهان

قدیمی ترین نماد ها در جهان

ممکن است بسیاری از ساختمان های مدرن به دلایل مختلف به آزمون زمان پایبند نباشند. اما این موضوع درباره ی قدیمی ترین نماد ها در جهان صادق نیست! این نماد ها یا آثار تاریخی باستانی، چند هزار سال پیش بنا شدند و تا به امروز همچنان پایدار و استوار مانده اند.

با حیرت بسیار فراوان، بسیاری از این آثار قدیمی مرتبط به دوره ی نئولیتیک در جهان است که انسان برای او.لین بار شروع به ساخت بنا های دائمی کرده بود. برخی دیگر هم توسط پیشرفته ترین تمدن هایی که در تمامی دوران ها بر روی زمین زندگی میکردند بنا شدند. آثاری که این مردم باقی گذاشتند به عنوان نمادهای باستانی شناخته نمیشوند. بلکه شاهدی بر فرهنگ هایی هستند که آنها را ایجاد کردند و ورودی جذابی به گذشته های دور نیاکانمان مربوط میشوند.

چگونگی تهیه ی این لیست :

آثار باستانی موجود در این لیست با استفاده از روش های علمی تاریخ گذاری شدند. فرآیند های مورد استفاده برای تاریخ گذاری نمادها و آثار پیچیدگی های خود را دارند. روش های علمی رایج برای اینکار شامل تاریخ گذاری کربنی، دمدروکرونولوژی و تجزیه و تحلیل استراتیگرافی است. تمامی این روش ها بسیار فرآیندهای دشوار و طولانی ای دارند که نمیتوان در یک پاراگراف به توضیحات کامل و عمیقی راجع به آنها پرداخت . با این حال بدون وجود مستندات نوشتاری و یا حتی استفاده از پیشرفته ترین فناوری ها فقط میتوان تقریبی از زمان ساختمان ها ارائه داد. اطلاعات تولیدی توسط سازمان های مختلف هم ممکن است در تضاد یا تناقض با هم باشند. بنابراین همیشه تاریخ گذاری را به عنوان یک حدس تخمینی و صحت مشوط تلقی کنید.

1- گوبکلی تپه، ترکیه ( 8200-9600 قبل از میلاد مسیح ) :

گوبکلی تپه در جنوب شرقی ترکیه در حین یک حفاری باستان شناسان در اوایل دهه 1960 میلادی کشف شد. همچنان همینک این حفاری ادامه دارد و بیشترین بخش از این مکان باستانی را هنوز کشف نکرده اند. اما تصور میشود که این مکان توسط یک قبیله ای از شکارچیان یا جمع کنندگانی که از منطقه آناتولیا بودند برای پناه و اغراق مذهبی استفاده می شد.

اگر چه در ابتدا فکر می شد گوبکلی تپه ممکن است اولین معبد در جهان باشد، اما این چیزی است که به سختی صد در صد قابل تائید است. این یکی از قدیمی ترین نمونه های مورد بررسی تا کنون است و مکان 20 هکتاری شامل چندین نمونه از خانه های خاکی و چاه های آب است.

یکی از ویژگی های گوبکلی تپه سنگ های بزرگ آن است که سطح آنها را با حکاکی حیوانات و طرح های دیگر پوشانده اند. انتظار میرود که با ادامه ی حفاری ها در این مکان میراث جهانی یونسکو، کشفیات جدید تر و هیجان انگیز تری پیدا شود.

2- چاتال هویوک، ترکیه ( 6400-7500 قبل از میلاد مسیح ) :

چاتال هویوک در مرکز ترکیه در یک مکان باستان شناسی مشابه با گوبکلی تپه است. البته این بنا جدید تر از گوبکلی تپه است. چند سال قبل از گوبکلی تپه کشف شد. این مکان شامل سه منطقه ی زمینی است که به صورت تخمینی میتوان گفت حاوی خانه های حدود هزار نفر بوده است.

تفاوت اصلی ای که تا کنون توانستیم کشف کنیم این است که چاتال هویوک خیابان نداشت، بلکه خانه های خاکی روزی یکدیگر ساخته شده بودند. در برخی از جاها ساختاری شبیه به یک مارپیچ وجود دارد که ارتفاع آنها به 18 طبقه میرسد. میتوان اشاره کرد که با توجه به آن زمان و ابزار ها و مواد ساختمانی در دسترس این یک اثر شگفت انگیز از لحاظ معماری است.

کشفیات دیگر در چاتال هویوک نشان داد که این یک جامعه ی فرهنگی بود که فضاهای زندگی خود را از پسماند های خانگی پاک نگه داشتند. اما مرده های خود به طور مکرر در خانه هایشان دفن میکردند. آنها همچنین دیوار های خود را با تصاویر حیوانات، شکل های انسانی و نماد های مذهبی تزئین میکردند.

یک تابلوی یافت شده در این مکان نقش برداری روستا و آتشفشان دو قله ای مونت حسن رو نشان میدهد. اگر اینطور باشد، ممکن است که قدیمی ترین نقشه ی جهان در دسترس باشد. اما تا زمانی که تاریخ دانان و باستان شناسان درباره ی آنچه تصویر نشان میدهد به نتیجه برسند، این فقط یک اثر جذاب از زندگی گذشتگان خواهد بود.

3- تپه ی بزرگ بارننز، فرانسه ( 3500-4800 قبل از میلاد مسیح ) :

تپه بارننز یکی از قدیمی‌ ترین و بزرگترین تپه‌های متشکل توسط انسان است. این تپه در نزدیکی فینیستر در منطقه برتانی فرانسه قرار دارد. این تپه 72 متر طول دارد، در نقطه گسترده‌ ترین قسمت آن بیست و پنج متر عرض دارد و هشت متر ارتفاع دارد. تپه ی بزرگ بارننز روی یک تپه‌ی شیب‌ دار ساخته شده است. همچنین به عنوان یک نشانه قابل مشاهده در مناطق روستایی فرانسه شناخته می‌شود. اگرچه در ابتدا به عنوان یک قبر استفاده می‌شد، کشفات باستان‌ شناسی نشان داد که این تپه و اتاق‌ های مختلف آن که با هنر مگالیتیک اندود شده اند، در طول دوران‌ های تاریخی مختلف توسط انسان‌ ها استفاده شده است.

4- مونته داکودی، ساردینیا، ایتالیا ( 3650-4000 قبل از میلاد مسیح ) :

ساردینیا یک جزیره ایتالیایی است که در طول تاریخ خانه‌ گاهی برای تمدن‌های منحصر به‌ فرد بوده است. یکی از قدیمی‌ ترین قوم‌ هایی که در آنجا زندگی می‌کرده‌اند، اوزیری ها هستند. در سراسر ساردینیا بسیاری از مناطق اوزیری وجود دارد، اما برجسته‌ ترین و قدیمی‌ ترین آن مونته داکودی در شمال جزیره است.

آنچه از ساختار سنگی بیست و هفت در بیست و هفت متر باقی مانده است، به عنوان یک هرم پله‌ای شناخته می‌شود. بر خلاف هرم‌ های مصر، مونته داکودی دارای هیچ چاه قبر یا ورودی ظاهری نیست. پس از کشف باقی مانده‌ های استخوانی حیوانات خانگی مختلف در یک سطح، باستان‌ شناسان نتیجه گرفتند که هدف اصلی آن ممکن است مذهبی بوده و این مذهب شامل قربانی حیوانات بوده است.

در واقع، با وجود کشف سفال، سنگ‌ های منحوت با حکاکی‌ های زینت‌ دار، تندیس‌ های زنان و حتی سنگ‌ های بزرگ منحوت به شکل گرد، مونته داکودی هنوز بسیاری از راز های خود را برای فاش کردن دارد.

5- معابد گانتیجا، مالت ( 3200-3600 قبل از میلاد مسیح ) :

دین، به اشکال مختلف، همیشه نقش مهمی در زندگی روزمره ی تمدن‌ های باستانی داشته است. معابد گانتیجا در جزیره گوزو در مالت یک میراث جهانی یونسکو هستند. اگرچه آن‌ها یکی از معابد بسیاری در جزایر مالت و گوزو هستند، اما این آثار تاریخی بین قدیمی‌ ترین معابد مذهبی در اروپا هستند.

معابد گانتیجا یک مجموعه معبد سنگی است که قبل از ساخت استونهنج وجود داشت. تقریبا هرگونه دینی که در این معابدجشنی گرفته بود بین سال‌های ۲۵۰۰ قبل از میلاد تا به حال فراموش شده است. اما به دلیل مواد ساختمانی که این بنا را تشکیل میدهند، این معابد هنوز باقی مانده‌اند. یک افسانه محلی به معابد گانتیجا مرتبط است، این است که به دلیل اندازه و وزن سنگ‌ های مورد استفاده، آن‌ها توسط عمالقه ساخته شده است. تعیین درستی این قضیه بسیار سخت است. اما به عنوان یک نکته جالب، تاریخ ساردینیا نیز به یک فرهنگ عمالقه، تمدن نوراژیک که معابدهای خود را از سنگ ساخته بودند، اشاره می‌کند. نوراژیک دریانوردان بسیار خوبی بودند، بنابراین شاید یک ارتباط وجود داشته باشد و شاید هم نباشد. این چیزی است که باید خودتان تصمیم بگیرید.

6- شهر سوخته، ایران ( 2350-3200 قبل از میلاد مسیح ) :

شهر سوخته در جنوب شرقی ایران یک مکان باستانی است که شامل آثار ویرانه‌ های یکی از بزرگترین شهر های مبوط به عصر برنز است. ویرانه‌ ها در یک منطقه حدود صد و پنجاه هکتار پخش شده‌اند و شامل بخش‌های مختلفی از جمله مناطق مسکونی، مناطق تجارت که صنعتگران در آن کار می‌کردند و یک قبرستان با ده‌ها هزار قبر است.

شهر سوخته توسط مردم تمدن هلمند، تمدنی که مناطق دره رود خلمند را در تصرف داشت، ساکن بود. اما به نظر می‌رسد این تصرف آرامش‌ بخشی نبوده است. باستان‌ شناسان تا کنون شواهدی را دارند که نشان می‌دهد این شهر را سه بار سوزاندند قبل از آنکه برای همیشه ترک شود. اما تا کنون نتوانسته‌ اند دلیل این حوادث و نیرو های حمله‌کننده که آن را نابود کرده‌اند را کشف کنند.

چندین آثار که در این شهر کشف شد، عنوان قدیمی‌ ترین نمونه‌ های خود را دارند. این شامل موارد زیر است:

  • قدیمی‌ ترین چشم مصنوعی
  • قدیمی‌ ترین بازی تخته‌ای
  • جمجمه‌ ای که نمونه‌ ای اولیه از جراحی مغز است
  • قدیمی‌ ترین مثال از انیمیشن توسط طرح‌ها روی یک لیوان نوشیدنی است.

7- اسکارا بری، اسکاتلند ( 2500-3000 قبل از میلاد مسیح ) :

اسکارا بری یک نمونه نسبتاً سالم از یک روستای نئولیتیک در جزیره مینلند، یکی از جزایر اورکنی اسکاتلند است. 9 خانه در روستای سنگی ای شدند. قبل از ساخت استونهنج و هرم‌ های مصر در نظر گرفته می‌شوند، اما به طرز عجیبی نتوانستند مثل آن دو شهرت پیدا کنند.

اگرچه خانه‌ ها در ساخت و ساز پایه‌ ای هستند و اصولاً از یک اتاق بزرگ تشکیل شده‌اند، اما نمونه‌ هایی از یک سیستم لوله کشی داخلی اولیه که فضای آشغال انسان را به دریا می‌فرستاد، نشان می‌دهند. تخته‌ ها و مبلمان سنگی که در خانه‌ ها پیدا شد نیز غیر معمول است. همچنین طرح‌ های پوشیده شده که خانه‌ ها را به یکدیگر متصل می‌کنند و اجازه می‌ دهند ساکنان بدون مقابله با شرایط آب و هوایی سخت جزایر اورکنی از یک خانه به دیگری بروند. درباره مردمی که در اسکارا بری ساکن بودند، به جز اینکه شکار، کشاورزی و صید می‌ کردند، بسیار کم چیزی می‌ دانیم. باستان‌ شناسان به آنها مردم Groove Wear می‌ گویند به دلیل نوع سفال زبر که در محل کشف شد. شاید در آینده بیشتر از آن‌ ها فاش شود.

8- استونهنج، انگلستان ( 2000-3000 قبل از میلاد مسیح ) :

استونهنج، بدون شک، یکی از مشهور ترین نقاط تاریخی جهان است. دایره‌ ای از سنگ‌ های بزرگ که در صحرای سالیسبری در انگلستان قرار دارد، بیشترین اسطوره و راز را دارد نسبت به هر اثر مشهور قدیمی از تاریخ جهان.

درباره ی اینکه استونهنج فقط یک مقبره بود یا آیا هدف دیگری نیز داشته است که تا به حال نامعلوم است، برای قرون در حال بحث بوده است. امروزه باستان‌ شناسان هنوز در مورد اینکه سنگ‌ ها از کجا وارد این منطقه شدند و چگونه به آنجا رسیدند و یا آیا در دوران نئولیتیک ساختمان‌ های چوبی نیز در استونهنج وجود داشته است، تصمیم گیری نکرده‌اند.

اسطوره‌ها درباره استونهنج می‌گویند که بیگانگان آن را تشکیل دادند، مرلین جادوگر آرتوری آن را وارد کرد یا نژادی از عمالقه آن را منقرض کردند. حقیقت این است که هیچکس نمی‌داند چه کسی استونهنج را ساخت یا برای چه هدفی و احتمالاً هرگز هم نخواهد دانست.

9- هرم دجوزر، مصر ( 2630 قبل از میلاد مسیح ) :

اگر یک آثار باستانی در جهان وجود داشته باشد که باستان‌ شناسان به تقریب صحت تاریخی آن را بتوانند تعیین کنند، هرم دجوزر است. هرم دجوزر به عنوان یک گورستان برای فرعون دجوزر که حدود بیست سال سلطنت کرد و در میانه قرن ۲۷ قبل از میلاد درگذشت، ساخته شد.

این هرم با شش طبقه، یک طراحی جسورانه و نوآورانه بود. این ساختمان بلندی ۲۰۵ فوت از سنگ آهک دارد و شامل تونل‌ها و گالری‌ های متعددی است که برای ذخیره‌ سازی و همچنین اتاق خاکسپاری فرعون استفاده می‌شده است. این هرم به عنوان اولین هرم ساخته شده در مصر شناخته می‌ شود. میگویند که الهام‌ بخش سایر هرم‌ ها بوده است. آنچه پس از مرگ دجوزر در داخل آن مهر شد، بیشتر به عنوان یک راز باقی مانده است زیرا هرم و محتویات آن توسط سارقان غارت شده‌اند.

10- موهینجودارو، پاکستان ( 1900-2600 قبل از میلاد مسیح ) :

اگرچه به نسبت به بعضی از آثار و مناظر قدیمی قبلی جوان به نظر می‌رسد، اما موهنجودارو در ناحیه لارکانا در پاکستان هنوز چهار هزار سال قدمت دارد. این شهر مخروبه در اوایل سال ۱۹۰۰ کشف شد. اما باستان‌شناسی تا دهه ۱۹۶۰ در آن ادامه یافت. آنچه واقعاً درباره موهنجودارو می‌ دانیم این است که توسط تمدن عصر برنز معروف به هاراپا سکونت داشته است. همچنین تخمین میزنند که در یک زمان ممکن است تا چهل هزار نفر در آن زندگی کرده باشند. دلیل ترک شهر نامعلوم است. آنچه موهنجودارو را به عنوان یک آثار باستانی منحصر به فرد می‌ سازد، طرح پیچیده خیابان‌ ها و ساختمان‌ هایش است که برای آن زمان بسیار پیشرفته بود. در حال حاضر بیشتر ساختمان‌ ها تنها خاکستری‌ هایی هستند، اما این شهر باستانی همچنین یک سامانه پیشرفته دفع فاضلاب و حمام‌ های عمومی بزرگ و همچنین یک انبار غلات عظیم داشت.

منبع : pandotrip

همچنین بخوانید : سمنان نگین گردشگری تاریخی در ایران

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید