چهارشنبه 6 تیر 1403
خانهخبراقتصادیصداوسیما زیان‌ده‌ترین در بودجه97

صداوسیما زیان‌ده‌ترین در بودجه97

به گزارش رتبه‌آنلاین؛ نخستین بودجه دولت دوازدهم دیروز صبح تقدیم مجلس شورای اسلامی شد اما طبق ادعای ریاست جمهوری، بودجه 97 از لحاظ ساختاری نسبت به بودجه‌های سال‌های گذشته دارای تفاوت‌‌های فراوانی است.

تغييرات بودجه سال آينده نسبت به سال جاری؛

یکی از مهم‌ترین تغییرات عمومی در بودجه بحث قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌ها بود که این میزان از 33 هزار و 500 میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان کاهش یافته که این کاهش مقدمه حذف یارانه 31میلیون نفر یارانه‌بگیر را فراهم می‌کند.

بر پایه این گزارش، مهم‌ترین منبع درآمدزایی دولت یعنی نفت نیز با کاهش مواجه شده و بر همین اساس درآمد نفتی سال 96 که چیزی حدود 113 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود، در بودجه سال 97 کاهش 17 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شده و این مبلغ به 96 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است.

در ادامه روند کاهشی تخصیص منابع، بودجه‌های عمرانی نیز کاهش 18درصدی را تجربه خواهد کرد و مبلغ تخصیص یافته به این بخش نیز خدود 11 هزار میلیارد کاهش پیدا می‌کند و عدد آن به 60هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 یکی از نکات حائز اهمیت بودجه تثبیت نرخ ارز بر دلار 3500 تومانی بوده که با توجه به نرخ دلار آزاد، شاید در سال آتی نیز شاهد تک نرخی شدن ارز نباشیم اما قیمت نفت به ازای هر بشکه 55 دلار برآورد شده است.

بر اساس بررسی بودجه 97 و با کاهش درآمدهای نفتی، دیگر منبع درآمدی دولت یعنی درآمدهاى مالياتى با 12هزار نیلیارد تومان افزایش از 116 هزار ميليارد تومان به 128 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

بسياري از رديف بودجه هاى نهادهاى خاص حذف شده است و به عنوان مثال رديف بودجه برخى سازمان هاى فرهنگى مذهبى موازي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در بودجه وزارت ارشاد تجميع شده است.

در حوزه ساير درآمدهاى دولت همانند درآمد از محل عوارض و خدمات دولت همانند عوارض خروج از كشور و عوارض صدور پلاك خودرو و غيره شاهد افزايش قابل توجهى هستيم و به عنوان مثال عوارض خروج از كشور از 75 هزار تومان به 220 هزار تومان افزايش يافته است.

دولت ترتيباتى را براى واگذارى 70  هزار پروژه عمرانى نيمه تمام كشور به بخش‌خصوصى كشور در نظر گرفته و اين پروژه‌ها را به دو دسته پروژه‌هاى حاكميتى و تصدى‌گرى تقسيم‌بندى كرده و براى هر گروه تسهيلات خاصى را براى واگذارى در نظر گرفته است.

در بخش بودجه ساير شركت‌هاى دولتى، صداوسيماى جمهورى اسلامی ايران با 1800 ميليارد تومان درآمد و 3300 ميليارد تومان هزينه و با 1500 ميليارد تومان كسرى بودجه كه بايد از محل بودجه عمومى كشور جبران شود، زيانده‌ترين شركت در اين گروه شركت هاست.

در پايان مى توان گفت در بودجه سال 1397 نسيم عقلانيت وزيدن گرفته است و بايد ديد دولت تا چه حد مى‌تواند در مقابل فشارهاى عوامگرايانه عمومى و رسانه‌اى بويژه در مقابل تصميم مهم و مثبت كاهش بودجه يارانه‌ها بويژه يارانه‌هاى نقدى و حذف يارانه 31 ميليون نفر از يارانه بگيران مقاومت كند.

ترکیب درآمدی بودجه چگونه است و دولت چقدر از مالیات درآمد دارد؟

منبع 31درصد از درآمدهای دولت از محل مالیات، 28درصد خدمات دولتی، 16درصد دارایی‌های مالی و 25درصد نفت و گاز در لایحه بودجه 1397 پیش بینی شده است .

حدود 30درصد کل درآمدهای دولت یا حدود 131هزار میلیارد تومان، از انواع مالیات است که البته بخشی از پول نفت هم از طریق مالیات بر شرکت نفت و شرکت‌های دیگر نفتی وارد بودجه می‌شود.

دولت تلاش کرده وابستگی خود را به نفت کاهش دهد، اگرچه همچنان نفت بخش عمده درآمدهای دولت را شامل می‌شود.

باید در نظر گرفت که صادرات محصولات پتروشیمی که محصول مستقیم صنعت نفت و گاز است، جزو صادرات غیر نفتی محاسبه می‌شود و بخشی از پول نفت هم از مجرای مالیات وارد بودجه می‌شود.

با این حال دولت برآورد کرده که نسبت به پارسال، درآمدهای مالیاتی حدود 17هزار میلیارد تومان یعنی بیش از درصد افزایش کل بودجه کشور افزایش داشته باشد که این برآورد با توجه به رکود فراگیر حاکم بر بخش واقعی اقتصاد و بنگاه های تولیدی تحت فشار تا حدّی محل ابهام و نگرانی می باشد. نمودار دایره‌ای بالا انتظار دولت از درآمد در بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید