پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیشرکت چرخشگر: معتبرترین و مهمترین تولیدکننده‌ صنعتی کشور

شرکت چرخشگر: معتبرترین و مهمترین تولیدکننده‌ صنعتی کشور

شرکت چرخشگر توليد­کننده انواع سيستم‌‏هاي انتقال قدرت، سيستم‌‏هاي فرمان و تامين‏ كننده قطعات آن براي خودروهاي سواري، ون، خودروهاي دو ديفرانسيل و انواع خودروهاي برون‌راهي همچون تراکتور بوده است.

به گزارش رتبه آنلاین، اين شركت در سال 1347 در زميني به مساحت 332،000 مترمربع در منطقه صنعتي غرب تبريز تاسيس شده است. ابتدا موتورهاي ليلاند ديزلي را مونتاژ و سپس با مونتاژ موتورهاي لندرور به فعاليت خود ادامه داده و در سال 1365 طي قرارداد منعقده با شرکت ZF آلمان براي توليد گيربکس‏‌هاي سنگين و نيمه سنگين (تجاري)، وارد فاز اصلي فعاليت خود شده است. اكنون اين شركت تنها توليد­كننده گيربكس‏‌هاي سنگين براي انواع كاميونت، كاميون، كشنده، ميني‌‏بوس و اتوبوس در ايران است. محصولات اين شركت، گيربكس هاي 4 تا 16 سرعته و ماكزيمم گشتاور ورودي از 190 نيوتن متر تا 2200 نيوتن متر را شامل مي‏‌شود. در زمينه گيربكس‏‌هاي اتوماتيك شركت چرخشگر سازنده گيربكس­‌هاي 4 و 5 سرعته تحت ليسانس ZF آلمان است كه در اتوبوس­‌هاي داخل شهري بكار مي‏‌رود.

این شركت گيربكس‏‌هاي سنگين را تحت ليسانس شركت ZF آلمان توليد می‌کند و صادرات به سازندگان بزرگ سيستم‏‌هاي انتقال قدرت و خودروسازان بزرگ دنيا از اهداف استراتژيك شركت است. همچنین، در حوزه سيستم­‌هاي فرمان انواع خودروها، فعاليت­‌هاي گسترده­اي در بخش‏‌هايR&D ، مشاوره فني و خدمات مهندسي، تأمين، توليد و تست دارد. اين شرکت در حال حاضر توليد کننده و تأمين کننده جعبه فرمان­‌هاي دنده شانه­اي مکانيکي و هيدروليکي خودروهاي سواري است و نظر به چشم انداز خود، در حال توسعه فرمان‌­هاي نسل جديد الکتريکي است.

عباسیان آخرین وضعیت سودآوری و تحولات مالی، تکنولوژی و منابع شرکت را جنین بیان می‌کند؟ طبق بودجه پیش­بینی شده برای سال مالی 1399، برآورد EPS شرکت مثبت بوده ولی طی سه ماهه اول سال 99 این شاخص خود را منفی نشان می‌­دهد که با روند تولید و فروش برای 9 ماهه بعدی سال انتظار می­‌رود EPS نهایی مندرج در بودجه، محقق شد. در زمینه تحولات مالی، شرکت تغییرات چندانی در برنامه مالی خود نداشته و براساس منابع پیش­‌بینی شده، انتظار می‌­رود روند تولید و فروش شرکت طبق برنامه اجرا شد و بر اساس تکنولوژی و منابع موجود در شرکت، این انتظار دور از دسترس نخواهد بود.

ارزیابی وی در خصوص نوسانات قیمت سهام شرکت در کوتاه مدت و بلند مدت: هر چند تغییرات قیمت سهام شرکت­‌های سهامی با عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود، لیکن با توجه به روند پیش‌­بینی شده برای آینده شرکت، انتظار می­‌رود ثباتی در این بخش داشته باشیم، ضمن اینکه نوسانات بازار طی ماه­‌های اخیر شدید بوده و نظر ثابتی در این زمینه متصور نیست. تحولات اقتصادی، تحریم­‌ها و نوسان قیمت ارز می­‌تواند در این مورد موثر باشد.

قیمت سهام شرکت در اوایل سال با نرخ 7962 ریال شروع و امروز به مرز 26720 ریال رسیده است. ضمن اینکه در هر دوره افزایش، شرکت نسبت به آگاه­‌سازی سهامداران مبادرت ورزیده و آنها را از فعل و انفعالات شرکت باخبر کرده‌است.

دیدگاه او درباره موضوعات کیفیت و بهره وری و برنامه آتی شرکت برای حفظ بهره وری و ارتقای بیشتر: تلاش بشر همواره در راستاي ايجاد امكانات بهبود زندگي، بهره‌­مندي از شرايط فرهنگي و اجتماعي بهتر و بيشتر بوده و براي رسيدن به آن، توليد بيشتر و بهينه را هدف اساسي خود قرار داده است. از طرفي توليد بيشتر و بهينه ميسر نمي­‌شود مگر از طريق توليد بهره‌­ور. افزايش بهره‌­وري ضمن اينكه سبب افزايش كيفيت محصول شده و قيمت تمام شده آن را كاهش مي‌­دهد، بازدهي سرمايه را نيز افزايش داده و توان پرداخت دستمزدهاي بالا براي شركت­ها را فراهم مي­‌سازد كه اين هر دو از عـــــوامل اصلي ايجاد ثروت ملي محسوب مي‌­شوند.

بنابراين، مي‌­توان گفت كه افزايش بهره­‌وري بهترين ابزار براي افزايش کیفیت و بهبود سطح زندگي مردم و ايجاد ثروت ملي است. از ديدگاه سيستمي با گسترش اين تفكر در سطح منابع اقتصادي جامعه مي‌­توان پیش‌­بینی کرد كه افزايش بهـــره‌­وري شركت­ها موجب افزايش بهره‌­وري ملي شده و آن نيز به بالارفتن قدرت خريد مردم، رونق اقتصادي، افزايش درآمد ملي، كاهش تورم و همچنين افزايش اشتغال در درازمدت منجر خواهد شد. از جمله راهكارهاي افزايش بهره­‌وري نیز مي‌­توان به كاهش ضايعات، ايجاد تعهد در كاركنان، توجه به كاركنان، استفاده بهينه از استعدادها، ايجاد انگيزه دركاركنان، توجه به تغييرات و… اشاره کرد.

چه راهکار هایی برای عبور از بحران در شرایط کنونی اقتصاد کشور در نظر دارید ؟ به نظر می‌­رسد قسمتی از موضوع بحران کنونی به تهدیدات و تحریم­‌های خارجی بر می­‌گردد. گمان بر این است که تنها راه­ حل محکم و استوار در شرایط کنونی نگاه به درون و داشته­ های موجود، چه از بعد کیفیت محصول و چه از بعد نیروی انسانی متعهد و کارآمد و اتکاء به توان داخلی است. با توجه به اینکه نیروی انسانی بزرگ­ترین و ارزشمندترین نیرو و سرمایه یک کشور است، باید به این نیرو فرصت و انگیزه داد تا سرمایه اجتماعی خود را شکوفا کرده و در جهت توسعه اقتصادی کشور ایده­‌ها و راه و روش نو ارائه داده و عملی کند. کما اینکه کشورهای مختلف پیشرفته امروزی جهان از همین تنگناها عبور کرده و به جایگاه ممتاز اقتصادی رسیده‌­اند. بنابراین، در وضعیت فعلی تنها راه نجات اقتصاد کشور، ایجاد زمینه برای حضور مردم در اداره اقتصاد کشور و تغییر نگاه مدیریتی در اداره کشور است.

بنابراین؛ ایجاد زمینه­‌های تولید داخلی با مدیریت جهادی و انقلابی با جهش تولید با هدایت نقدینگی به سمت تولید و همچنین رفع موانع تولید، که تولید می­‌تواند یک اقتصاد قوی ملی را در کشور تشکیل دهد و می‌‌تواند به شاخص­ های دیگر اقتصادی از قبیل تولید ناخالص داخلی، مسئله اشتغال، مسئله عرضه کالاها، مسئله رفاه عمومی جامعه و مسئله صادرات اثر بگذارد. به طور کلی تولید داخلی مایه افتخار ملی است. ما در شرکت چرخشگر با توجه به گفته‌های بالا، همه چیز را خلاصه کرده­‌ایم در بالا بردن میزان کمی و کیفی تولید تا با یک جهش تولید در محصولات شرکت بتوانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم.

 عباسیان از دورنمای پیش روی صنعت کشور و همچنین درباره جایگاه خود دربین رقبا می‌گوید، او به رقبا و شرکت های فعال در اقتصاد ایران‌ توصیه می‌کند: در شرایطی که ما در تحریم‌­های شدید بین‌­المللی قرار گرفته‌­ایم با تغییر در برخی نگرش­‌ها و معیارهای قبلی و تعریف و فرضیه­‌سازی از مدل­‌های جدید و اعتقاد و باور عمیق به توان و بازوهای قدرتمند جوانان این کشور با افکار روز و مبتکرانه و به لطف تکنولوژی­‌های روز که به مدد جهان محلی شدن، به مدرن­ترین نوآوری‌­ها و نوسازی­‌ها دسترسی داریم، می­‌توان قافله اقتصادی ایران را از مرحله سخت عبور داد. بنابراین جهت نیل به این هدف ضروری است گام­‌هایی در همکاری و همدلی مجموعه پرسنل و مدیریت بخشی و فرابخشی، توسعه امر صادرات و تامین نیازهای داخلی برداشته شود. با عنایت به رعایت موارد ذکر شده، صنعت کشور در چند سال آینده با توجه به نیروی انسانی جوان و پتانسیل موجود در کشور، رشد بهتری خواهد داشت.

با دقت و توجه به تولید داخل و نگرش مدیریتی جهادی همراه با استفاده از نیروهای دانش­‌بنیان و انقلابی، پیش­‌بینی می­‌شود ایران جزو کشورهای مطرح در صنعت آسیا و جهان خواهد بود. بنابراین در این شرایط توصیه به سایر شرکت­های فعال در اقتصاد ایران مواردی از این قبیل است؛ ادامه روند تولید با جهش تولید، استفاده از شرکت­‌های دانش‌­بنیان و نیروهای دانشگاهی و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه جهت دست­یابی به تکنولوژی­‌های جدید و ارتقای تکنولوژی‌­های موجود. طبق پیش‌­بینی‌­های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و تمامی کارشناسان اقتصادی جهان، ایران در آینده جزو 5 کشور مطرح اقتصادی جهان خواهد بود و این نشات گرفته از شاخص­‌های موجود در داخل کشور است.

وی در خصوص بزرگترین چالش کنونی و برنامه های خود جهت عبور از این بحران افزود: بزرگترین چالش کنونی نگاه بیرونی به اقتصاد کشور است که باید در آینده این نگاه تغییر پیدا کرده و به یک نگاه انقلابی و درون‌­زا تبدیل شود. نگاه به بیرون همیشه کشور را دچار التهاب کرده و وابستگی شدیدی با خود خواهد آورد که هیچگاه مسیر پیشرفت اقتصاد کشور تحقق نمی‌­یابد. در مقابل نگاه به داخل، با خود اشتغال، کارآفرینی، رفاه و توسعه را به همراه دارد. برای مثال صنعت موشکی کشور که با یک نگاه درون‌­زا توانسته­‌ایم جزو کشورهای مطرح جهان در زمینه موشکی باشیم. بنابراین عبور از بحران کنونی با برنامه­‌هایی چون؛ تهیه مواد اولیه با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تعمیر و بازسازی ماشین‌­آلات کارخانجات با ایده‌­های جدید مهندسی، فروش تولیدات با استانداردهای جهانی و نگهداشت پرسنل و نیروهای فنی و مهندسی و اداری که با صرفه جویی در بخش­‌های مختلف و سبک‌­سازی و کمک دولت و سرمایه‌­گذاران داخلی میسر بوده و می­‌توان به مشکلات فائق آمد.

شرکت چرخشگر به عنوان معتبرترین، متخصص‌­ترین و شناخته­ شده­‌ترین تولید­کننده گیربکس در منطقه در سال­های اخیر دستاوردها و رتبه­‌هایی به شرح ذیل داشته است:

  • کسب رتبه واحد نمونه ملی (کشوری)
  • کسب رتبه واحد نمونه طرح برتر پژوهشی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • کسب رتبه واحد نمونه تحقیق و توسعه از خانه صنعت و معدن
  • کسب گواهینامه زرین اتاق بازرگانی ایران
  • کسب رتبه واحد نمونه صنایع نیرو محرکه بخش صنعت و معدن
  • کسب واحد نمونه استانی جشنواره امتنان وزارت کار و امور اجتماعی
  • کسب رتبه برترین کارگروه استانی طی سال­های 94 تا 97
  • کسب رتبه برترین کارآفرین استان
  • کسب رتبه واحد نمونه در طرح صنعتی
  • کسب رتبه واحد نمونه صنعتی استان در شش سال متوالی
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید