پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزسناریوهای مختلف برای هفته پیش‌روی بورس

سناریوهای مختلف برای هفته پیش‌روی بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عوامل بنیادی بازار همه به نفع سهم‌های شاخص‌ساز هستند و خبر از رشد بازار می‌دهند، چند سناریوی متفاوت را برای بازار در نظر گرفت.

به گزارش رتبه آنلاین، بازار سرمایه هفته پرفشار دیگری را تجربه کرد چراکه این هفته شاخص کل با ۳۲ هزار و ۶۳۰ واحد معادل ۲.۶ درصد کاهش مواجه شد و شاخص هم وزن نیز کاهش بیش از یک درصدی را شاهد بود. البته دلیل این کمتر بودن افت شاخص هم‌وزن، واگرایی مقطعی آن با شاخص کل بود.

روند سقوط بازار در شرایطی است که عوامل بنیادی اثر گذار بر ارزش سهام عمدتاً نشانه‌های مثبتی از خود بروز می‌دهند به گونه‌ای که قیمت هر تن مس در بازارهای جهانی حدود ۹ هزار دلار تثبیت شده است، نفت خام از ۶۰ دلار برای هر بشکه فراتر رفته و نشانه‌ای از اصلاح بروز نمی‌دهد، شکاف خوراک-فرآورده برای پالایشگاه‌ها به بیش از ۶ دلار در بشکه رسیده است و قیمت دلار در صرافی‌ها بیش از ۲۵ هزار تومان است.

در گروه خودرو انتظار برای افزایش تولید، بازگشت شرکای خارجی و تسهیل شرایط قیمت گذاری به نفع تولید کنندگان بیش از گذشته است و تک سهم‌های مختلف اخبار مثبت منتشر می‌کنند. به عنوان مثال، برکت صحبت از تولید ماهانه ۱۵ میلیون دوز واکسن در سال آینده می‌کند و پخش البرز عهده‌دار پخش واکسن‌ها خواهد بود. پالایشگاه اصفهان موفق به خرید بلوک مدیریتی پتروشیمی اصفهان شده است تا تبدیل به یک مجتمع پتروپالایشی موفق گردد.

با این حال، باز هم شاهد افت شاخص کل در بازار سرمایه هستیم و با این شرایط، مسئله آینده تالار شیشه‌ای در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در همین راستا مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل تأثیرگذار روی بازا سرمایه در هفته آینده گفت: هنوز هم تقویت یا تضعیف ارزش ریال مهم‌ترین اثر بر بازار را دارد و شایعات موجود مبنی بر قصد دولت برای تحویل دولت با دلار ۱۷ هزار تومانی به دولت بعدی و به عبارتی تقویت ۳۵ درصدی ریال بر رشد بازار سایه افکنده است.

وی ادامه داد: حال باید دید تحولات سیاسی بین ایران و غرب در هفته آتی چطور پیش خواهد رفت یا مذاکرات آزادسازی مطالبات ارزی ایران از کره و برخی کشورهای دیگر چطور پیش خواهد رفت، اما در این میان، قیمت‌های جهانی و بورس کالا و نرخ ارز در آخر هفته در صورت تثبیت شدن می‌تواند بازار هفته آینده را مثبت نگه دارد و گشایش‌های سیاسی تقویت‌کننده ریال در کوتاه‌مدت علیه بازار سرمایه خواهد بود.

با این تفاسیر، این کارشناس بازار سرمایه چندین سناریو را برای هفته آینده بورس در نظر گرفت و تصریح کرد: سناریو اول، بازگشت طرفین مناقشه هسته‌ای ایران به میز مذاکره در اسرع وقت و حصول نتیجه در کوتاه‌مدت و تقویت ریال است که منجر به اصلاح حداقل ۲۵ درصدی بازار خواهد شد.

قلی‌پور افزود: در سناریو دوم که ادامه وضعیت فعلی و کش و قوس پیدا کردن تعاملات بین ایران و غرب و تضعیف ریال است، با توجه به نرخ‌های نفت و جهانی به رشد بازار خواهد انجامید، ولی سناریو محتمل‌تر انجام مذاکرات غیررسمی تا انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری ایران است و ایجاد گشایش‌های محدود برای اقتصاد ایران که در این سناریو ریال به صورت محدود تقویت می‌شود و بورس برای سهام بنیادی با P/E کمتر رشدی و برای سهام گران نزولی خواهد بود و در کل شاخص در همین سطوح نوسان خواهد داشت.

وی در رابطه با وضعیت گروه فلزات اساسی در هفته آینده، مطرح کرد: شمش و ورق معمولاً وسط هفته در بورس کالا معامله می‌شوند و اگر وزارت صمت دخالت نکند، احتمالاً نرخ‌های این هفته مشابه هفته قبل خوب خواهند بود و پیش‌بینی می‌کنم اگر کل بازار تحت‌الشعاع اخبار سیاسی قرار نگیرد، صنعت فولاد جزو لیدرهای هفته آتی باشد.

این کارشناس بورس در انتها تصریح کرد: فکر می‌کنم بازار هفته بعد را آرام و متعادل شروع کند و اواسط هفته در صنایع فلزی و معدنی و شیمیایی صعودی باشد. اخبار نتایج بررسی بودجه در مجلس هم بر روند بازار اثرگذار خواهد بود که باید نتیجه کامل آن را در هفته آتی مورد بررسی قرار داد.

 

منبع:بازار

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید