شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روززنگ قهوه ای شایع ترین زنگ در گندم

زنگ قهوه ای شایع ترین زنگ در گندم

 عضو هیئت علمی بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: زنگ قهوه ای (برگی) از شایع‌ترین زنگ در میان سه زنگ گندم است. 
به گزارش رتبه آنلاین، علی ملیحی پور در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: سه نوع بیماری زنگ از قبیل سیاه، زرد و قهوه ای روی گندم حادث و موجب خسارت و کاهش محصول می شود.
وی همچنین اظهارداشت: زنگ قهوه ای در تمامی مناطق گندم خیز ایران و جهان وجود دارد.
عضو هیئت علمی بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: زنگ زرد در ابتدای فصل کاشت گندم ولی زنگ قهوه ای در میانه و اواخر فصل ظاهر می شود.
وی افزود: این بیماری در شرایط دمایی 10 تا 30 درجه سانتیگراد در مزارع گندم شیوع پیدا می کند.
ملیحی پور تصریح کرد: خسارت زنگ قهوه ای در مقایسه با دو زنگ دیگر یعنی زرد و سیاه کمتر است.
وی به رادیو اقتصاد گفت: این بیماری بصورت مزمن و مداوم به مزارع گندم خسارت وارد می کند.
عضو هیئت علمی بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر افزود: خسارت بیماری زنگ قهوه ای از 10 تا 30 درصد گزارش شده است.
وی تصریح کرد: ایـن بیماری همه ساله در اواسط و اواخر فـصل رویش گندم در مزارع ظاهر و کاهش نسبی محصول را سبب می شود.
ملیحی پور بیان داشت: دانه های گنـدم مبـتلا بـه عامل بیماری چروکیده، کوچـک، نـامرغوب و وزن محصول تا 90 درصد کاهش می یابد.
وی اضافه کرد: علائم این بیماری به صورت جوش های کروی و بیضی شکل کوچک و پراکنده با رنگ قهوه ای در سطح پهنک و روی غلاف برگ ظاهر می‌شود.
عضو هیئت علمی بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر یادآورشد: کنترل این بیماری مستلزم تنظیم تاریخ کاشت و تراکم بذر، تغذیه متعادل، استفاده از ارقام مقاوم و سم پاشی است.
برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 13.30 به مدت 25 دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف 98 قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید