جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیروی کار آمدن بایدن تاثیر نخواهد داشت، اگر...

روی کار آمدن بایدن تاثیر نخواهد داشت، اگر…

عضو هیات موسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اگر مسیر همان مسیر قبلی باشد، یعنی نرخ تورم و نرخ بهره و نرخ بیکاری، بالا باشد و سیاست های نادرستی مثل چند نرخی بودن ارز و فروش ارز ارزان به بهانه های مختلف و ایجاد رانت و فساد در بازار ارز، آش همان آش قبلی خواهد بود و تغییر جدی نخواهیم دید.

روی کار آمدن بایدن تاثیر نخواهد داشت، اگر...

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا (بر اساس شمارش آرا، تا این لحظه بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است)، بازارهای ما سیر نزولی به خود گرفته و دلار هم به کانال ۲۴۵۰۰ هزار تومانی رسیده است. آنچه برای تمام بازارهای مالی و کالایی حائز اهمیت است، نرخی است که دلار در آن محدوده تثبیت خواهد شد. برخی انتظار دلار ۱۵ هزار تومانی می کشند و برخی هم معتقدند دلار از کف ۲۰ هزار تومانی پایین تر نخواهد رفت.

اصغر سمیعی زفرقندی کارشناس و تحلیلگر بازار ارز در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: میزان تأثیر تغییر یک رئیس‌جمهور در آمریکا یا حتی تغییر سیاست‌های آمریکا بر اقتصاد ما، مثل این است که بخواهیم از تأثیر افزودن یا عدم افزودن زعفران به یک غذا روی طعم و خاصیت آن صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: برای تهیه یک غذای خوشمزه و مطبوع، بیش از هر چیز، مهارت آشپز و مواد اولیه خوب و سالم حائز اهمیت است و بعد هم البته که اگر بتوان زعفران مرغوبی هم بدان اضافه کرد، بهتر خواهد بود. اما در صورت عدم مرغوبیت مواد اولیه و ناشی بودن آشپز، بودن یا نبودن زعفران، اثر جدی بر روی این غذا ندارد!

این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: البته شاید برخی از مشتریان به بهانه یک غذای خوش عطروطعم، برای خوردن غذا صف ببندند و فشار تقاضا، سبب افزایش قیمت غذا هم شود؛ ولی بعد از مدتی کوتاه، همین‌که معلوم شد غذا همان غذای قبلی است و زعفران اثری نداشته، مشتریان هم پراکنده میشوند و قیمت‌ها هم به سطح قبلی و حتی بدتر از قبل، بازمی‌گردد.

عضو هیات مؤسس کانون صرافان تصریح کرد: البته اکنون‌که روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور جدید در آمریکا، باعث شده که به درست یا غلط، یک جو روانی مساعدی در کشور ما هم ایجاد شود. اگر مسئولین اقتصادی بتوانند سوار این موج شده و به‌جای سردادن شعار‌های غیرواقعی، در جلب اعتماد عمومی بکوشند و با واقعی و واحد کردن نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات و تلاطم‌های، باعث ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز شوند، اقدامی مبارک خواهد بود و می‌تواند کاری بسیار صحیح برآورد شود.

وی در پایان تاکید کرد: در غیر این صورت، اگر مسیر همان مسیر قبلی باشد، یعنی نرخ تورم و نرخ بهره و نرخ بیکاری، بالا باشد و سیاست‌های نادرستی مثل چند نرخی بودن ارز و فروش ارز ارزان به بهانه‌های مختلف و ایجاد رانت و فساد در بازار ارز، آش همان آش قبلی خواهد بود و تغییر جدی نخواهیم دید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید