پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرسوب زعفران در انبارها در نبود بازارسنجی مناسب

رسوب زعفران در انبارها در نبود بازارسنجی مناسب

 

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ایران گفت: زعفران‌کاران ایرانی تنها چند بازار محدود اروپایی را در نظر گرفته‌اند که بار مالی فراوانی داشته اما امروز با وجود تحریم‌های بانکی باید به سمت کشف دیگر بازارهای هدف صادراتی حرکت کرد.

جلیل مغازه ای، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ایران با ارزیابی از وضعیت تولید زعفران و عرضه آن به بازار، گفت : زعفران بدست ‌آمده در برداشت‌ امسال کشاورزان، 350 تن برآورد می‌شود که با احتساب 50 تن مازاد زعفران سال گذشته، پیش‌بینی عرضه 400 تنی زعفران در سال جدید را داریم.

وی ادامه داد: طی سال جاری، حدود 100 تن دیگر به برداشت زعفران‌کاران استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اضافه شده که متاسفانه با نبود بازارهای صادراتی، کشاورزان با مشکل برخورد خواهند کرد.

مغازه‌ای با اشاره به مشکلات صادراتی زعفران‌کاران تاکید کرد: تحریم ایران در بازارهای پولی-مالی تاثیرات منفی بر صنایع صادراتی گذاشته چراکه وضعیت مراودات بانکی به کمترین حد خود طی چند سال گذشته رسیده و زعفران نیز جزو همین صنایع بوده است.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ایران افزود: در سال گذشته حدود 50 تن از زعفران ایرانی روی دست کشاورزان ماند و اگر امسال این مشکل با اروپایی‌ها برطرف نشود پیش‌بینی‌ می‌شود که حدود 100 تن زعفران در انبار کشاورزان رسوب کند.

وی همچنین با تشریح انواع صادرات زعفران ایرانی و شکل‌گرفتن قاچاق زعفران به بازارهای منطقه، گفت: ایران چهار نوع صادرات چمدانی، بازارچه‌های مرزی، مبادی رسمی گمرکی و قاچاق را تجربه کرده که یک پدیده مهم در بازار زعفران ایران در حال شکل‌گیری است.

مغازه‌ای تصریح کرد: هندوستان تعرفه 33 درصدی را برای صادرات زعفران ایرانی لحاظ کرده اما همین صادرات با برند افغانی ملزم به پرداخت تعرفه نیست که متاسفانه زعفران ایرانی با قاچاق به افغانستان و تحت نام این کشور، از طریق هند صادر می‌شود؛ هزینه‌های مراحل کاشت تا برداشت زعفران در ایران بوده اما صرفه اقتصادی آن به‌جای جیب دولت، به دست افراد سودجو و قاچاقی می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازارهای اروپایی همچون اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و … بازارهای جدید ایران نبودند اما همین مراودات بانکی باعث شده که 220 هزار بهره‌بردار زعفران در ایران با مشکلات تولیدی، اشتغال‌زایی و صادراتی رو‌به‌رو شوند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید