یکشنبه 18 شهریور 1403
خانهخبراجتماعی و شهریرده بندی ۷ نشانه‌بحران میانسالی

رده بندی ۷ نشانه‌بحران میانسالی

فاطمه یحیی| بحران میانسالی، دوره‌ای سرشار از ترس است که تصویری از یک انسان ۵۰ ساله با موهای جوگندمی را به همراه دارد که با شریک زندگی جوان‌تر از خودش در غروب آفتاب قدم می‌زند. اما واقعا این دوران درون نگری و درون اندیشی خود را به چه شیوه‌ای نشان می‌دهد و چطور می‌توانیم تشخیص بدهیم که در دوره میانسالی از زندگی خود قرار گرفته ایم؟ درواقع، اینگونه نیست که فرد در سن مشخصی به پایان یک دوره رسیده و وارد دوره دیگری شود و میل به خرید یک ماشین اسپرت داشته باشد بلکه نشانه های بحران میانسالی از جنس دیگری است که ممکن است شما حتی به برخی از آنها توجهی نکرده باشید. این نشانه‌ها می‌توانند مشخصه‌ای باشند برای آغاز بحران میانسالی.

مطالعات نشان می‌دهند که حداقل یک سوم مردان در دهه ۴۰ و ۵۰ عمر خود می‌پذیرند که مبلغ قابل توجهی را به خرید یک ماشین جدید اختصاص دهند که این تصمیم گیری در نتیجه بحران میان سالی انجام می‌شود. برخی از زنان هم در همین دوره انتقالی انجام بوتاکس یا برخی تغییرات چشمگیر در ظاهر خود را در خود می‌پذیرند.( این احتمال وجود دارد که زنان زودتر از مردان به دوره میانسالی وارد شوند- اغلب در سنین بین ۳۵ و ۴۴ سالگی. )

اما سایر نشانه‌های فرا رسیدن دوران بحران میانسالی کدام است؟ در ادامه برخی از آنها را با هم می‌خوانیم.

۱. نگرانی درباره سلامت

موضوعات مربوط به سلامت فرد موجب نگرانی او می‌شود.

۲. افزایش تعداد سوال‌ها

تعداد سوالات شما- بویژه سوال‌های سخت- از تعداد پاسخ هایتان بیشتر می‌شود: ” همه چیز همین است که هست؟”…” چرا من این کار را انجام می‌دهم؟”…” پس نیازهای من چه می‌شود؟”…” من چه کسی هستم؟”…” واقعیت من کدام است؟”…” چرا باید بیشتر از این زندگی کنم؟”

۳. افزایش میزان مقایسه

شما شروع می‌کنید تا بیشتر و بیشتر خودتان را با دوستان موفق خود و همکاران جوان تر از خود مقایسه کنید و احساس پشیمانی و خودآگاهی در شما بیشتر و بیشتر می‌شود.

۴. افزایش احساس خستگی و فرسودگی

احساس خستگی و فرسودگی بسیار زیادی را تجربه می‌کنید و ناگهان گذر زمان را می‌پذیرید. در این زمان است که تمام تصورات و فرضیات خودتان را دوباره مورد بررسی قرار می‌دهید- همه آنها را.

۵. حساسیت نسبت به وزن و اندام

در موارد متعدد اشتیاق ناگهانی به کاهش وزن و تناسب اندام در دیگران را دیده‌ایم. دیده می‌شود که این افراد پس از روبه‌رو شدن با مشکلاتی در ازدواجشان – و به دنبال آن پس از طلاق- به باشگاه می‌روند و با دوستان دوران دبیرستان و دانشگاه خود دوباره ارتباط برقرار می‌کنند.

۶.  صغر سنی و رفتاری

مردانی که سن ۴۰ سالگی را پشت سر گذاشته‌اند تمایل دارند به گونه‌ای رفتار کنند و حرف بزنند که گویی در سن ۳۰ سالگی قرار دارند. به این ترتیب حساسیت و درک بسیار زیادی از خود نشان نمی‌دهند. ارزش والای خود را به دلیل قرار گرفتن در رابطه‌ای و شناخت فرد دیگری می‌دانند. در مقابل، زنانی که در این سن وارد رابطه‌ای می‌شوند همچنان خود را در نقش همیشگی و امتحان شده” دختر ناراحت و پریشان” نشان می‌دهند و هوش و زکاوت خود را پنهان می‌کنند.

۷. تمایل به پرورش عادت های سالم

با آغاز دوره بحران میانسالی، فرد در تلاش است تا احساس بهتری را تجربه کند، وزن اضافی خود را کاهش دهد، جوان تر به نظر برسد و با پرورش عادت هایی سالم تر انرژی خود را افزایش دهد.

البته که تلاش برای یادگیری چیزهای جدید یا گسترش افق‌های دید در یک فرد لزوما هم اتفاق بد یا ناخوشایندی نیست. اما اگر شکل گیری حالات و رفتارهای ناپایدار و نشان دادن رفتاری عجیب و غریب نتایج بحران در یک فرد باشد، می‌تواند مسئله ساز باشد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید