یکشنبه 8 مهر 1403
خانهاسلایدر اصلیرتبه اعتباری ایران به 5 ارتقا یافت

رتبه اعتباری ایران به 5 ارتقا یافت

براساس اعلام رسمی کمیته مسول رتبه بندی ریسک کشورهای دنیا در OECD , مبتنی بر تصمیم آن سازمان، رتبه اعتباری کشورمان به ۵ ارتقا پیدا کرد .

به گزارش رتبه آنلاین، پس از آنکه حدود ۱۰ سال رتبه اعتباری یا ریسک  کشوری ایران ۷، یعنی پایین ترین درجه ممکن بود، از ۲ سال قبل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با همکاری وزارت امور خارجه ، صندوق ضمانت صادرات اقداماتی را برای مذاکره و بهبود رتبه اعتباری آغاز کرد که نهایتا علیرغم مخالفت معدودی از کشورهای عضو ، رتبه ایران در سال 2017 از ۷ به ۶ ارتقا یافت .

برپایه این گزارش، اما از سال ۲۰۱۷ مجددا رایزنی ها توسط سازمان سرمایه گذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی  و با همکاری صندوق و بویژه وزارت امورخارجه ( سفارت کشورمان در اتریش) از سرگرفته شد و پس از انجام مذاکرات لازم و تشریح دستاوردهای اقتصادی و بویژه موفقیتهای حاصله در انجام توافقهای مالی با کشورهای مختلف دنیا که خود حاکی از کاهش ریسکهای سیاسی و اقتصادی کشور است، نهایتا سازمان همکاری اقتصادی و توسعه( OECD ) موضوع را مجددا مورد بحث قرار داده و رتبه ایران را به ۵ ارتقا داد .

کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه های تامین سرمایه از نظر مالی معمولا تا حدود 10درصد و از نظر جلب سرمایه گذاران خارجی و اساسا بهبود اعتبار کشور در محافل مالی و بین المللی بسیار موثر است.

گفتنی است که درجه بندی رتبه ها در OECD از ۱ الی ۷ است و ایران در بهترین حالت در دهه هشتاد به رتبه ۴ دست یافته بود .

بدیهی است که تصمیمات متخذه در آن سازمان تحت تاثیر عوامل سیاسی و بویژه فشار برخی قدرت های بزرگ نیز  می باشد که علیرغم آن ، سازمان مذکور رتبه ایران را بهبود بخشید. این در حالیست که انتظار میرود این رتبه در آینده نزدیک به وضع بهتری ارتقا یابد .

 

بهترین رتبه اعتباری ایران 4 از 7

در دوران تحریم با از دست دادن جایگاه اعتباری، زیان‌های قابل توجهی به اقتصاد کشور وارد شد و جبران تدریجی آن یکی از فاکتورهای اصلی تحقق رشد مثبت و اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. رتبه اعتباری ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال 1377برابر 6 بود که در سال 79 این عدد به 5 و در سال 1380 به رتبه 4 بهبود یافت.

رتبه اعتباری ایران در سال 85 به عدد 5 و در سال 86 به رتبه 6 تنزل یافت ضمن آنکه در سال 90 و در دوره اوج گرفتن تحریم‌ها به رتبه 7 رسید که بدترین رتبه اعتباری ایران به شمار می‌رود. البته پس از برجام و تسویه بخشی از بدهی‌ها و معوقات ارزی ایران این رتبه در سال 95 بار دیگر به رتبه 6 رسید یعنی به نقطه پیش از آغاز تحریم‌ها بازگشتیم.

رتبه اعتباری کشورمان با وجود آثار تخریبی جنگ تحمیلی و نوسان‌های نامطلوب قیمت نفت و شرایط خاص دوران پس از انقلاب تا سال 2000 میلادی (1379 خورشیدی) هیچگاه از 6 پایین‌تر نبوده است و در سایه بازسازی‌های خسارت‌های جنگ تحمیلی و استحکام بخشی به اقتصاد در سال‌های 2001 تا 2006از رتبه 4 برخوردار شدیم که بهترین رتبه اعتباری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین‌المللی است که مقر اصلی آن در پاریس بوده و از مهمترین نهادهای تصمیم گیر در عرصه اقتصاد جهانی است. این سازمان در سال 1948 میلادی با هدف بازسازی اقتصاد کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و بتدریج کشورهای غیراروپایی نیز به آن پیوستند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید