جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیراز صعود بورس امروز +جدول

راز صعود بورس امروز +جدول

 در روز یکشنبه علی رغم که شاهد رشد 21 درصدی خروج پول حقیقی از بورس بودیم و اغلب نمادهای بازار با کاهش قیمت مواجه بودند شاخص کل بورس بیش از 5 هزار واحد رشد کرد. علت رشد شاخص چه بود؟

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز، در معاملات روز یکشنبه بازار سهام شاخص کل بورس رشد 5 هزار و 860 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 175 هزار واحد رسید.

رشد شاخص‌های کل بورس و فرابورس

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل نزولی بود و در 5 دقیقه ابتدایی هزار و 700 واحد تنزل کرد، اما پس از آن تغییر جهت داد و در نیم ساعت ابتدایی 3 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز گذشته 5 هزار و 860 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 175 هزار واحد رسید.

مسیر حرکت شاخص هم‌وزن عکس شاخص کل بود. شاخص کل هم‌وزن در ابتدای معاملات صعودی بود و در 25 دقیقه ابتدایی به رقم 431 هزار و 138 واحد رسید که بالاترین رقم در معاملات امروز بود. شاخص هم وزن پس از لمس این رقم در ادامه روز روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات 92 واحد نسبت به دیروز افت کرد و در رقم 430 هزار و 851 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز 40 واحد رشد کرد و به رقم 16 هزار و 945 واحد رسید.

راز صعود شاخص

امروز در شرایطی شاخص کل بورس و فرابورس رشد کردند که ارزش سهام اغلب نمادهای بازار کاهش یافت. در معاملات امروز 348 نماد بورسی و فرابورسی معادل 69 درصد کل بازار افت قیمت داشتند. از سوی دیگر 839 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد 21 درصدی داشته است. سوال این است که علت رشد شاخص چیست؟

شاخص هم‌وزن بورس میزان تغییر ارزش بازار را با فرض برابری وزن شرکت‌ها محاسبه می‌کند، در نتیجه افت شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که بخش بزرگ‌تری از بازار افت ارزش داشته و علت رشد شاخص افزایش قیمت سهام نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بوده است. فولاد، وغدیر، فخوز، شبندر، شپنا، فارس، پارس، شبریز، تاپیکو و رمپنا 10 نماد بزرگ بورس هستند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس نیز نمادهای زاگرس، آریا، صبا، شراز و شاوان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

رد پای حقوقی ها در رشد شاخص‌‌سازها

در معاملات نمادهای شاخص‌سازی چون فولاد که به تنهایی هزار و 97 واحد شاخص کل را بالا کشید و بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشت، تقاضای حقوقی بیش از تقاضای حقیقی بود. 57 درصد خریدها در نماد فولاد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در معاملات فارس نیز 58 درصد خریدها به حقوقی‌ها تعلق داشت. این رقم در معاملات نماد جم 83 درصد و برای نماد کگل 69 درصد بود. به نظر می‌رسد الزام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت به خرید سهام در بورس یکی از دلایل رشد تقاضای حقوقی در بازار امروز است.

در معاملات دیگر نمادهای شاخص‌سازی که حقیقی‌ها سهم بیشتری در خریدها داشتند در ساعات اولیه معاملات، حقوقی‌ها پیشگام تقاضای این سهم‌ها بودند. در معاملات نمادهای پارس، شبریز، تاپیکو، شستا، وغدیر، فخوز، شبندر، کاوه و برکت رد پای حقوقی‌ها در افزایش تقاضا دیده می‌شود که نشان می‌دهد در شرایط فعلی که قیمت‌ها به کف رسیده حقوقی‌ها توان همراه کردن حقیقی‌ها را دارند و می‌توانند بازار را بالا بکشند.

گروه‌های سبز بازار

در دومین روز کاری هفته قیمت سهام اغلب شرکت‌های گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» مثل شبندر، شپنا، شتران، شبریز، شبهرن، شاوان و شراز، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» مثل وتجارت، وبملت، ونوین، وپاسار، وملل، وسینا و وخاور، «محصولات شیمیایی» مثل زاگرس، فارس، شپدیس، پارسان، شگویا، شاراک، جم، شغدیر، تاپیکو، بوعلی و نوری افزایش یافت.

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 25 درصد کاهش یافت و به رقم 153 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 838 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت پگاه گیلان (غگیلا) با صف‌ خرید 50 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا،  رافزا (رایان هم افزا) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 75 میلیارد تومانی داشت. پس از خگستر، خبهمن (گروه خودروسازی بهمن) و پتایر (ایران تایر) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 69 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 31 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 86 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 14 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21 هزار و 799 میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز ‌شنبه 10 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 73 درصد افزایش یافت و به رقم 5 هزار و 69 میلیارد تومان رسید.

برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز یکشنبه برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 616 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، اپال بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن سمگا و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

صدرنشینی بانک تجارت در جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز بانک تجارت با تعداد 653 میلیون و 316 هزار و 842 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. اپال و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید