جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیدو عاملی که مجال افت به بورس نمی‌دهند

دو عاملی که مجال افت به بورس نمی‌دهند

دو عاملی که مجال افت به بورس نمی دهند

اظهار نظرها و دخالت هایی که در مورد “دارا یکم” صورت گرفت و نیز تغییر زمان معاملات این صندوق، در منفی شدن این صندوق بی تاثیر نبوده است. اما با توجه به رشد دارایکم، به نظر می رسد از دارا دوم استقبال خوبی به عمل خواهد آمد.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز بعد از منفی های روز گذشته، بورس تهران امروز را مثبت آغاز کرده است. منفی های این روزها چندان با دوام نیست و گویا فعالان بازار، بیش از یکی دو روز تاب منفی نمی آورند و باز از صف های فروش به صف های خرید کوچ می کنند‌.

احسان خاتونی داریان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: با اصلاح نرخ ارز، بازار سرمایه هم وارد اصلاح شده اما؛ با وجود منفی های بازار، خریداران هم پر قدرت ظاهر شده‌اند و شاید حداقل فعلا نباید منتظر ریزش‌هایی که برخی کارشناسان از آن صحبت می‌کنند، باشیم؛ منفی شدن و افت یکی دو درصدی شاخص بورس، ریزش نیست. نگران ریزش بازار نیستم؛ چرا که هم روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه مثبت است و حجم نقدینگی هم شیب صعودی دارد و هم روند نرخ ارز افزایشی است. این دو عامل اجازه ریزش شدید به بازار سرمایه نخواهند داد؛ مگر آنکه نتیجه انتخابات آمریکا به گونه ای باشد که تحریم ها لغو گردد و نرخ دلار اصلاح جدی داشته باشد که البته این شرایط هم کمی رویایی است؛ اما به هر حال عدم انتخاب مجدد ترامپ یک شوک منفی کوتاه مدت برای بازار سرمایه ما خواهد بود.

وی افزود: تفکری در بازار سرمایه شکل گرفته که سهامداران معتقدند دولت، سهم های خود را ارزان عرضه نخواهد کرد و با این تفکر، خود سهامداران به افزایش قیمت سهم های دولت دامن زده اند. دلیل رشد نمادهای خودرویی و پالایشی و… نیز همین موضوع است. تنها تحلیل فعالان بازار از بازار سرمایه، وزن دادن به عرضه های دولت در قالب ETF های بعدی است.

وی افزود: نکته عجیب اینجا است که بعضی شرکت ها با وجود رشد چشمگیر قیمت سهام، تلاشی برای خروج از مشکلات و بهبود وضعیت نمی کنند؛ برای مثال خودروسازان هیچ اقدام جدی برای واگذاری برخی دارایی های غیر مولد (مثلا سهام بانک درون خود) و عرضه بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه انجام نداده‌اند که هم تامین مالی کرده باشند و هم از بار فشار هزینه‌های مالی بکاهند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه با فرض دلار ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی رشد کرده و اگر نرخ ارز این قیمت‌ها را لمس کند، رشد بازار غیر منطقی نبوده اما؛ دلار هم در محدوده ۲۵ هزار تومانی با مقاومت سنگینی مواجه است و شکستن این مقاومت به شرط یک اتفاق منفی در عرصه سیاسی و بین المللی تحقق خواهد یافت.

خاتونی در رابطه با دلایل عدم اقبال دارا یکم در چند روز گذشته گفت: دارا یکم در روزهای اول بالاتر از ارزش NAV معامله میشد و اظهار نظرها و دخالت هایی که در این مورد صورت گرفت و نیز تغییر زمان معاملات این صندوق، در منفی شدن این صندوق بی تاثیر نبوده است. اما با توجه به رشد دارایکم، به نظر می رسد از دارا دوم استقبال خوبی به عمل خواهد آمد.

وی در خاتمه عنوان کرد: با وجود آنکه بعضی سهم های بازار از جمله خودرویی ها و پالایشی ها و… رشد زیادی داشته و ارزش بازار شرکت ها از ارزش دلاری هم فراتر رفته، ولی هنوز میتوان در بین سهم های معدنی و دارویی و‌‌… گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری پیدا کرد. البته با توجه به عرضه صندوق های قابل معامله دولت، احتمالا روند مثبت سهام شرکت هایی که در پرتفوی این صندوق ها هستند، تداوم خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید