چهارشنبه 6 تیر 1403
خانهخبراجتماعی و شهریخروج سرمایه و کاهش نرخ سود بانکی عوامل تشدید کننده، گرانی ارز

خروج سرمایه و کاهش نرخ سود بانکی عوامل تشدید کننده، گرانی ارز

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس مطرح کرد: کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه سال گذشته منجر شد تا نقدینگی وارد بازار ارز شود از طرفی با خروج قابل توجهی از سرمایه های کشور، منابع ارزی به شدت کاهش و مدیریت ارزی بانک مرکزی را مخدوش کرد.

سید مهدی حسینی دولت آبادی به گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره ارز اشاره کرد و گفت: این گزارش عوامل موثر بر نوسانات شدید ارز را در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری بررسی کرده سعی کردیم بازار ارز و اسکناس را از بازار حواله تفکیک و طرف های عرضه و تقاضا را جدا کنیم و عوامل تشدید کننده و عوامل زمینه ای که منجر به این نوسانات شده بود، هم بررسی کردیم.

وی مهمترین علت ها را زمینه ای دانست و تصریح کرد: در واقع علت های زمینه ای، بیماری هایی هستند که اقتصاد ایران آن ها را دارد و در این شرایط و با وارد شدن یکسری شوک های جزئی به اقتصاد از یک جاهایی سر باز می زنند.

وی افزود: در طول دو الی سه سال گذشته شاهد هستیم رشد نقدینگی بسیار افزایش یافته و طبق آخرین آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، میزان نقدینگی در بهمن سال ۹۶ به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس متذکر شد: این حجم قابل توجه نقدینگی در صورتی که به درستی مدیریت نشود، می تواند وارد بازار ارز یا هر بازار کاری دیگری شود و آن را متلاطم کند.

وی محدودیت های بانک های کشور در نقل و انتقالات در فضای بین المللی را عامل زمینه ای دیگری مطرح کرد و گفت: به واسطه تحریم هایی که وجود داشته و کارشکنی هایی که از سوی مقامات آمریکایی قبل از خروج از برجام صورت گرفته بود، بانک های ما خیلی راحت و آسان نمی توانستند این نقل و انتقالات را انجام دهند و این محدودیت ها در مدیریت بازار ارز خودش را نشان داد و توانی که بانک مرکزی باید داشته باشد، گرفته است.

حسینی دولت آبادی در خاتمه به عوامل تشدید کننده اشاره کرد و اظهار داشت: از عوامل تشدید کننده که در ماه های اخیر صورت گرفته بود و به مثابه شوک هایی بود که به اقتصاد ما وارد شد، کاهش نرخ سود بانکی بود که در شهریور ماه سال گذشته انجام داد و این کاهش نرخ سود منجر شد تا نقدینگی وارد بازار ارز شود.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگر خروج سرمایه است هم سال ۹۵ و هم سال ۹۶، خروج قابل توجهی در خصوص سرمایه های کشور داشتیم و این منابع ارزی کشور را به شدت کاهش داد و مدیریت ارزی بانک مرکزی را مخدوش کرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید