پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)تغییرات مهم در بازار سرمایه

تغییرات مهم در بازار سرمایه

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق با اظهار این مطلب که از روز گذشته زمان تسویه معاملات اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس از ۳ روز به ۲ روز کاهش یافت، به دیگر تغییرات مهم از جمله اصلاح حجم مبنا و دامنه نوسان اشاره کرد و اجرای این موارد را در آینده نزدیک دانست.

به گزارش رتبه آنلاین، محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق گفت: از روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه زمان تسویه معاملات اوراق بهاداری که در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس با معیار سه روز پس از انجام (T+۳) به دو روز پس از انجام معامله (T+۲) کاهش یافت. وی با بیان اینکه فرآیندکاهش دوره تسویه پس ازمعاملات تنها برای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس از جمله برای بازار پایه خواهد بود، افزود: معاملات اشخاصی که در این بازارها معامله می‌کنند، ۱۵ بهمن باید طی دو روز با اتاق پایاپای تسویه شود. خدابخش هدف از این فرایند را کاهش ریسک برای معامله‌گران سهام عنوان کرد و گفت: با کاهش دوره تسویه معاملات سهام علاوه بر کاهش یک روزه دوره تجمیع وجوه امانی، اشخاص مختلف می‌توانند نقدینگی مورد‌نیاز خود را دو روزه دریافت کنند. از سوی دیگر یکسری ریسک‌ها در زمان خرید تا فروش وجوه ممکن است، وجود داشته باشد که از این طریق کاهش می‌یابد.

    اصلاح احتمالی حجم مبنا و دامنه نوسان

این مقام مسوول با اشاره به ۶ اصلاحیه اخیر مقررات نحوه انجام معاملات و پذیرش از سوی سازمان بورس و تلاش برای افزایش کیفیت گزارش‌های تفسیری عملکرد مدیریت، ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه حجم مبنا و دامنه نوسان قیمت سهام از موضوع مهندسی بازار ناشی می‌شود و از سوی دیگر لزوم اصلاحات بیشتر در این زمینه به لحاظ دستورالعمل‌های جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد حذف حجم مبنا و باز شدن دامنه نوسان باشیم.

    آماده‌سازی زیر‌ساخت‌ها و مباحث مربوط به سهام عدالت

رئیس هیات‌مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه درخصوص انتقال نرم‌افزار اتاق پایاپای بورس کالا به «سمات» نیز گفت: تجمیع کلیه فرآیندهای تسویه و اتاق‌های پایاپای در سپرده‌گذاری مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه است.  خدابخش ادامه داد: همچنین سازمان خصوصی‌سازی متولی ساماندهی سهام عدالت بوده و اگر قرار باشد بازار سرمایه در فرآیند آزادسازی سهام عدالت کمک کند، قدر مسلم شرکت سپرده‌گذاری باید متولی توزیع سود باشد. همچنین بهتر بود فرآیند توزیع سود سهام عدالت نیز با همکاری سمات صورت می‌گرفت.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر همکاری خوبی با سازمان خصوصی‌سازی آغاز شده و به دنبال تفکیک ساماندهی، آزاد‌سازی و همچنین آماده‌سازی زیر ساخت‌ها و مباحث مربوط به سهام عدالت در بازار سرمایه هستیم.

تعیین تکلیف سهامداران کنتورسازی

خدابخش در مورد تعیین تکلیف سهامداران خرد شرکت کنتورسازی نیز اعلام کرد: درنوبت اول حدود ۱۵۰۰ نفر از سهامداران این شرکت که رضایت خود را با قیمت عنوان شده از سوی خریدار اعلام کرده بودند، اقدام به خروج از سهم کردند. به گفته وی سازمان بورس بحثی بر سر فروختن یا نگهداری سهام کنتورسازی به سهامداران نداشته و تنها با توجه به پیشنهاد ارائه‌شده از سوی خریدار زمینه‌ای برای واگذاری سهام از سوی سهامداران خرد این شرکت فراهم شده است. به این ترتیب اگر ۳ هزار سهم برای سهامداری باقی مانده باشد، سهامدار با امکان واگذاری دو هزار سهم قبلی درنوبت اول می‌تواند در صورت تمایل در نوبت دوم به‌طور کامل از این سهم خارج شود. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از تداوم پیگیری‌های قضایی سازمان بورس در راستای احقاق حقوق سهامداران سخن گفت و افزود: بحث واگذاری سهام کنتور‌سازی برای سهامداران موضوعی اختیاری است و می‌توانند مالکیت خود را انتقال دهند. اگرسهامداری نخواهد سهم خود را بفروشد، می‌تواند تا به نتیجه رسیدن بحث‌های قضایی صبوری کند. خدابخش در ادامه تاکید کرد: موضوع بازگشایی نماد معاملاتی در حالی از سوی سازمان بورس دنبال می‌شود که پیگیری محکومیت اشخاصی که در این پرونده مقصر بوده‌اند و جبران خسارت‌ها باید از سوی دستگاه قضایی تعیین تکلیف شود.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید