جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیتحلیلی از اثر تغییرات نرخ بهره بر فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت +...

تحلیلی از اثر تغییرات نرخ بهره بر فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت + پیش بینی روند

عضو هیات‌مدیره سبدگردان کوروش درباره اثر تغییرات نرخ بهره بر فضای فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت و پیش‌بینی روند نرخ بهره تحلیلی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری رتبه آنلاین و به نقل از بورس پرس، محمد نوربخش درخصوص اثر تغییرات نرخ بهره بر فضای فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت گفت: نرخ بهره به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها انتظارات تورمی است. اگر انتظارات در اثر توافق هسته ای اتفاق بیفتد و تورم کاهش یابد در ازای آن انتظار می رود نرخ بهره نیز تا حد زیادی کاهش یابد.

وی افزود: نرخ ارز نیز از دیگر عوامل انتظارات تورمی است که نشان می‌دهد نرخ بهره، افزایشی نخواهد بود و احتمالاً با توجه به شرایطی که در اقتصاد پیش آمده، دوره های تورمی شدیدی پشت سر گذاشته شده است. با برآورد تعدیل انتظارات تورمی، پیش بینی می شود نرخ بهره بانکی حوالی 18 درصد باشد. این اتفاق فعلا محتمل ترین سناریو است و البته سناریوهای دیگری نیز می توان در نظر گرفت.این احتمال وجود دارد در آینده اقتصاد به دلیل ابهامات موجود دچار تلاطم هایی شود که در این موارد یکی از عواملی که می‌تواند نجات دهنده باشد، افزایش نرخ بهره بطور موقت خواهد بود. که این موضوع خلاف سناریو اولی است که مطرح شد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اثر کاهش احتمالی نرخ بهره بر صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز توضیح داد: در بعد عملیاتی از آنجایی که صندوق های درآمد ثابت بخشی از سرمایه جمع‌آوری شده را در سپرده بانکی نگهداری می‌کنند تا حدی متاثر خواهند شد. هرچند که این کاهش ملاک عملکرد نیست و مهم آن است که یک صندوق بتواند عملکردی بهتر از نرخ بهره داشته باشد. به همین دلیل این کاهش لزوماً به ضرر صندوق‌های درآمد ثابت و نشانه خروج پول از صندوق‌ها به سمت بازار سهام نیست کما اینکه حتی ممکن است بازار سهام و سایر بازارهای رقیب وارد رکود شوند و اتفاقاً با همین نرخ 18 درصدی پیش بینی شده باز هم صندوق های درامد ثابت بالاترین عملکرد را داشته باشند.

نوربخش ادامه داد: با وجود اینکه این نرخ ممکن است کاهش پیدا کند اما امکان افزایش استقبال بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد. اکنون نرخ بازده حدود 20 درصد است که مقایسه عملکرد آن بستگی زیادی به وضعیت سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارد. اگر انتظارات تورمی کاهش پیدا کند امکان رشد بیش از 20 درصد در بازارهای دیگر بعید به نظر می‌رسد و در این صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت گزینه‌های قابل تاملی برای سرمایه‌ گذاری هستند.

وی با ارزیابی حساسیت مخاطبین صندوق‌های درآمد ثابت به نرخ بهره گفت: این حساسیت نیز نسبی است و به عملکرد سایر بازارها بستگی دارد یعنی اگر بطور مثال وضعیت بورس در سهام به گونه‌ای شود که کلیت بازار زیان‌ده باشد و افق سرمایه‌گذاری چندان روشن نباشد در نتیجه حتی نرخ 15 درصد صندوق های درآمد ثابت نیز جذاب و از نظر اقتصادی بهینه است.

نوربخش درخصوص پیش‌بینی از وضعیت بازار صندوق‌های درآمد ثابت در سال 1400 عنوان کرد: بطور کلی به نظر می‌رسد صندوق‌های درآمد ثابت متعاقب رشد بازار بدهی نقش‌آفرینی بیشتری در بازار مالی داشته باشند. از آنجا که این روند با توسعه عملیات بازار باز بانک مرکزی نیز همسو است، شاهد توسعه عملیات و نقش‌آفرینی صندوق‌های درآمد ثابت خواهیم بود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید