سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهاخبار روزبورس باعث ایجاد تورم می شود؟

بورس باعث ایجاد تورم می شود؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، بازار سرمایه را مانع و نه عاملی در ایجاد تورم دانست و گفت: اگر حجم سنگین نقدینگی به بازار مسکن، طلا ، خودرو یا هر بازار موازی دیگری وارد می شد، وضعیتی ویرانگر را شاهد بودیم.

مهدی تقوی اظهار داشت: از آنجا که بورس بازاری است که سرمایه افراد را در خدمت می گیرد تا از آن برای رونق و رشد شرکت ها استفاده کند ، طبیعتا تورمی ایجاد نخواهد کرد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح نقدینگی و هدایت آن به بازارهای مولدی چون بورس ، تولید نیز رونق می گیرد و تورم سیر نزولی به خود خواهد گرفت.

    تقوی افزود: به این ترتیب، بورس نه تنها باعث افزایش تورم نمی شود بلکه بازدهی و گردش پول در بخش صنعت و در نتیجه میزان تولید را افزایش می دهد که این نیز به نوبه خود در کاهش تورم اثرگذار خواهد بود. از طرفی چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی کشور، باعث تورم و افزایش قیمت کالاها می شود.

    وی اظهار داشت: البته فراموش نکنیم که تورم بالا، بورس و قیمت سهام را هم حرکت خواهد داد.

    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با رشد نرخ برابری دلار و ریال، سود شرکت های بورسی نیز افزایش پیدا می کند؛ ولی این نکته را هم نباید فراموش کرد که در شرایط ناپایدار ارزی، تولیدکنندگان وابسته به مواد اولیه وارداتی و ماشین‌آلات ساخت خارج، عملا امکان تولید در مقیاس اقتصادی را از دست می دهند.

    تقوی با بیان اینکه بورس در شرایط تورمی، بازار امن تری برای سرمایه گذاری است، تصریح کرد: اگر سیاست های دولت در جهت هدایت سرمایه ها به سمت بنگاه های مولد از جمله شرکت ها و صنایع حاضر در بورس باشد، نرخ تورم کاهش پیدا می کند. بنابراین باید توجه داشت که رونق تولید نیز جز با نگاه جدی تر به بازار سرمایه ممکن نخواهد بود.

     

    منبع: سنا
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید