یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزبودجه ستاد بحران، کافی نیست

بودجه ستاد بحران، کافی نیست

عبدا… سامری/ عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی| اگر بتوانیم بودجه کافی در اختیار این ستاد قرار دهیم بی‌شک توانسته‌ایم پاسخ مناسبی را به یکی از مهم‌ترین معضلات کشورمان یا همان زلزله‌خیز بودن بسیاری از مناطق و استان‌ها داده باشیم…

 

وظیفه اصلی مدیریت بحران در کشور بر عهده ستاد بحران است که به عقیده بنده این ستاد از عملکرد بسیار مطلوبی برخوردار است. باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ستاد موفقی در کشور در زمینه بحران داریم و آن گونه که عملکرد این ستاد نشان می دهد رضایتمندی در این‌باره از سوی مردم و مسئولان وجود دارد. به عقیده بنده ستاد بحران درباره اتفاق اخیری که در کرمانشاه افتاد به نحو خوبی وارد کار شد و نمره قابل قبولی را در این زمینه کسب کرد. در این میان خودجوشی نیروهای مردمی نیز جای تقدیر و تشکر دارد که با کمک به ستاد بحران، وارد این قضیه شدند. حتی هلال احمر نیز وظیفه امدادرسانی را به نحو مطلوبی انجام داده و عملکرد موفقی را دارد. اما با این همه باید به این نکته توجه داشت که توجه به وضعیت ستاد بحران و ارتقای این ستاد باید یکی از اولویت های اصلی ما باشد.

از آنجایی که بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های کشور روی خط زلزله قرار گرفته‌اند، باید به تقویت ستاد بحران توجه ویژه ای را داشت و اقدامي کرد تا ستاد بحران از هر گونه تجهیزات کامل برخوردار باشد و بتواند در مواقع حادثه، به‌موقع وارد کار شود.

در این میان توجه به بنیه مالی ستاد بحران یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد و برای تقویت آن تلاش کرد. اگر بتوانیم بودجه کافی در اختیار این ستاد قرار دهیم بی‌شک توانسته‌ایم پاسخ مناسبی را به یکی از مهم‌ترین معضلات کشورمان یا همان زلزله خیز بودن بسیاری از مناطق و استان‌ها داده باشیم. این در حالی است که در حال حاضر بودجه کافی‌ای در اختیار این ستاد قرار نگرفته و به نظر می‌رسد که ستاد بحران از پشتوانه مالی قوی و مستحکمی برای برخورد با بلایای طبیعی برخوردار نیست. متاسفانه اکنون بودجه بسیار کمی در اختیار ستاد بحران قرار داده شده و حالا که زلزله بخش‌هایی از استان کرمانشاه را با آسیب همراه کرده، این ستاد از وضعیت مالی مناسبي برخوردار نيست و به همين دليل براي کمک به حادثه‌دیدگان با مشكل روبه‌رو مي‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که قرار گرفتن روی خط زلزله یکی از مهم‌ترین هشدارهایی است که باید در نظر داشته باشیم و تا می توانیم ستاد بحران را مجهزتر و قوی‌تر کنیم. باید با تامین بالگردها و سیستم های امداد رسانی پیشرفته کاری کنیم تا این ستاد هیچ‌گونه کمبودی از لحاظ منابع مالی و سایر تجهیزات نداشته باشد. تاكيد‌ مي‌كنم بودجه‌ای که به این ستاد داده شده، کافی نیست و باید از دولت خواست تا این ستاد را از پشتوانه قوی و لازم برخوردار کند. در کنار این مسائل باید به این نکته اشاره کنم که در زمان هر حادثه‌ای، نیروی انتظامی می‌تواند از نظر قانونی به بحرانی که اتفاق افتاده ورود کرده و برای حل بحران‌ها در کنار ستاد بحران و سایر نهادها گام بردارد. چون به نظر می‌رسد که نقش نیروی انتظامی در زمینه بحران‌ها بسیار بالاست و از نظر قانونی حق ورود به بحران‌ها را دارد. از آنجایی که نیروی انتظامی باید حافظ جان و مال مردم باشد می‌توان به نقش آن در مواقع حادثه پی برد. در واقع نیروی انتظامی وظیفه دارد تا به صورت قانونی از امنیت مردم حمایت و پشتیبانی کند و با پاسداری از وسایل مردم که حالا در زیر آوار مانده‌اند، بتواند به وظیفه قانونی خود عمل کرده باشد. بنابراین وقتی در مواقع زلزله، مردم در خانه‌های خود نیستند و در محل‌های اسکان موقت گرد هم آمده‌اند، نیروی انتظامی وظیفه دارد تا امنیت و آسایش را برای جان و مال مردم فراهم آورد.

منبع: قانون

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید