پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبرخورد با متخلفان بورس برای بازگشت اعتماد

برخورد با متخلفان بورس برای بازگشت اعتماد

بورس نمایه

سازمان بورس در هفته‌های اخیر در ادامه نظارت و پیگیری اجرای مقررات بازارگردانی و حمایت از سهامداران اقدام به برخورد قاطع با افرادی کرده است که با سهل‌انگاری‌های خود نظم بازار را برهم ریخته‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایرنا، سازمان بورس در کنار تصمیم‌های اتخاذ شده برای کاهش هیجان‌های کاذب در بازار، اقدام‌هایی را در راستای افزایش سلامت معاملات و مقابله با متخلفان در دستور کار قرار داد که به گفته کارشناسان این اقدام می تواند تاثیرگذار در بهبود وضعیت معاملات بورس باشد.

از چند وقت گذشته سازمان بورس در ادامه نظارت و پی‌گیری اجرای مقررات بازارگردانی و حمایت از سهامداران اقدام به برخورد قاطع با افرادی کرده است که با سهل‌انگاری‌های خود نظم بازار را برهم ریخته‌اند و مانع از بازگشت دوباره اعتمادها به بازار شده‌اند.

سازمان بورس در صورت عدم اجرای مقررات بازارگردانی و بازارسازی توسط اشخاص حقوقی که با محکومیت انضباطی مواجه شده‌اند، پرونده این اشخاص حقوقی را به قوه قضائیه ارسال می کند.

پیگیری مجلس برای مجازات متخلفان

در ادامه فعالیت‌های صورت گرفته از سوی سازمان بورس، یکی از نمایندگان مجلس ضمن حمایت از این اقدام سازمان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: برخورد با متخلفان بازار سرمایه می‌تواند به بازگشت بورس به جایگاه حقیقی خود کمک کند.

وی افزود: مجلس همچنان مجازات متخلفان را پیگیری می‌کند.

تخلف ۵۰ مدیر در اجرای مقررات بازارگردانی

به دنبال چنین فعالیت‌هایی، در اواخر آبان ماه بود که جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس اعلام کرد: در ادامه نظارت و پی گیری اجرای مقررات بازارگردانی ٥٠ نفر از مدیران متخلف شناخته شده و به سلب صلاحیت و جریمه نقدی محکوم شدند، ۹ ناشر (شخص حقوقی) به اخطار کتبی با درج در پرونده محکوم و یک ناشر و مدیران مربوطه آن هم که مستندات و دفاعیات محکمه پسند مبنی بر اهتمام در اجرای مقررات را ارائه کردند، تبرئه شدند.

جمالی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب در هفته‌های اخیر به پرونده ٣٠ شخص حقوقی که مقررات بازار را نقض کرده بودند رسیدگی و ٢٧ شرکت با محکومیت انضباطی مواجه شدند.

به گفته معاون حقوقی سازمان بورس، در مجموع حدود ١٣٩ نفر از مدیران این شرکت ها به مجازات سلب صلاحیت محکوم شده‌اند.

اخطار کتبی ۳۱ شخص حقوقی

با توجه به تداوم فعالیت‌های صورت گرفته از سوی سازمان بورس تعداد این افراد روز به روز در حال افزایش است و در نخستین روزهای آذر ماه معاون حقوقی سازمان بورس با ارائه آماری از برخورد با متخلفان اعلام کرد: تعداد مدیرانی که به دلیل عدم اجرای مقررات بازار گردانی تاکنون متخلف شناخته شده‌اند به ۱۵۷ نفر رسیده که از این مجموع ۳۱ ناشر (شخص حقوقی نیز تاکنون) اخطار کتبی دریافت کرده‌اند.

تداوم فعالیت سازمان بورس در ایجاد سلامت معاملات

جعفر جمالی درباره اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد سلامت در معاملات بورس و برخورد با متخلفان بازار سرمایه گفت: به دنبال جلسات برگزار شده و انجام هماهنگی‌های لازم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت نگهداری از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار همکاری هایی با سایر نهادهای سیاستگذاری و نظارتی صورت گرفته است.

وی افزود: مطابق بند ۱۲ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار،  سازمان بورس و اوراق بهادار با استفاده از ابزارهای قانونی در اختیار، برخی از اقدامات را در دستور کار قرار داده و گزارش آن به دادستانی منعکس شده است.

جمالی نخستین اقدام در این زمینه را تصویب “آیین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه گذاران” اعلام کرد و افزود: این آیین نامه برای نخستین بار توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۰ شهریور ماه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید.

عضو هیات مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: دومین اقدام، طرحی مبنی بر الزام اشخاص حقوقی ناشر به معرفی بازارگردان و انعقاد قرارداد بازارگردانی با شرکت های دارای مجوز در این زمینه بود که تصویب آن در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۷ مهر ماه سال جاری انجام شد.

وی به دیگر تصمیم های اتخاذ شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسیدگی به پرونده تخلفاتی ۸۴ شخص حقوقی ناشر که از اجرای مصوبات ابلاغ شده، خودداری کرده اند و در مهلت مقرر اعلام شده از سوی شرکت بورس و اوراق بهادار تهران اقدام به عملیات بازارگردانی نکرده‌اند از جمله فعالیت هایی بورس که سازمان بورس به رسیدگی نسبت به آنها پرداخت.

جمالی اعلام کرد: صدور مجازات اخطار یا تذکر کتبی با درج در پرونده برای ۴۹ ناشر اوراق بهادار و صدور همان مجازات برای تعداد ۶۰ نفر از مدیران شرکت های مزبور، اقدام دیگر سازمان بورس به شمار می رود که موفقیت آمیز بوده است.

عضو هیات مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: رسیدگی به پرونده تخلفاتی ۳۷ ناشر اوراق بهادار در هیات رسیدگی به تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار و صدور مجازات سلب صلاحیت از تصدی سمت مدیریت در کلیه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام به مدت ۶ ماه و پرداخت جریمه نقدی به حساب خزانه دولت برای ۱۹۰ نفر از مدیران اشخاص حقوقی ناشر از جمله تصمیماتی بود که در چند وقت اخیر در راستای بهبود معاملات بازار سرمایه اتخاذ شده است.

وی به پیگیری اجرای مصوبات اعلام شده توسط ناشران اوراق بهادار در زمان رسیدگی به تخلفات و نیز صدور آرا اشاره کرد و گفت: از تعداد ۸۴ ناشر در پرونده های تخلفاتی، تعداد ۳۵ ناشر در مرحله رسیدگی بدوی و قبل از صدور آرای انضباطی، اقدام به انعقاد قرارداد بازارگردانی و اجرای عملیات بازارگردانی کرده اند که منجر به تبرئه ناشر و مدیران آنها از اتهام وارده شد، همچنین پس از صدور و ابلاغ آرای انضباطی نیز تعداد ۲۳ ناشر در راستای رفع آثار ناشی از تخلف صورت گرفته و اصلاح عملکرد، اسناد مثبته در خصوص انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان، به سازمان و یا بورس ارائه کرده اند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید