جمعه 10 فروردین 1403
خانهtelegramبازدهی دو ساله گروه های مختلف بورسی

بازدهی دو ساله گروه های مختلف بورسی

در این مقاله قصد داریم در مورد بازدهی صنایع مختلف در 24 ماه گذشته صحبت کنیم و بررسی کنیم که به ترتیب کدام صنایع بیشترین و کدام صنایع کمترین بازدهی را دراین مدت داشته اند.

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی معامله گران برای خرید یک سهم، گروه یا صنعت آن سهم  می باشد. باید بدانیم که در اکثر مواقع، بیشتر سهام یک گروه به یکدیگر وابسته هستند و با یکدیگر رشد و نزول را تجربه میکنند. (به جز گروه های خاص که سهامشان ممکن است بدون توجه به همگروهی هایشان رشد یا نزول داشته باشند).

اگر نمودار گروه یک صنعت در حالت مطلوبی برای رشد باشد، احتمالا می تواند نوید رشد هم گروهی های آن صنعت را بدهد و برعکس، هرگاه نمودار گروهی از حالت مطلوب خارج شده باشد، ممکن است شاهد اصلاح در اکثریت سهام آن گروه باشیم. البته این قاعده کلی در همه موارد صحیح نیست و گاهی سهام راه خود را از گروهشان جدا می کنند و بدون توجه به صنعت مربوطه، به راه خود ادامه می دهند.

اکنون در جدول زیر سعی برآن است که بازدهی دوساله گروه های مهم بورسی را بررسی کنیم و به تجزیه و تحلیل آنها بپردازیم :

گروه های دوازده گانه زیر، از گروه های مهم بورسی به حساب می آیند و بدیهی است که گروه های بیشتری در بورس تهران وجود دارند.

(میزان رشد هر گروه از ابتدای شهریورماه 98 تا پایان روز معاملاتی 13 ام شهریورماه 1400 محاسبه شده است).

در بررسی بازدهی گروه های سهام باید دو نکته زیر را درنظر داشته باشیم :

ممکن است گروهی که رشد خوبی را تجربه کرده است :

  1. این رشد به دلیل بنیاد خوب سهامش بوده باشد بنابراین بازهم به رشد خود ادامه دهد و منجر به سودسازی بیشتری شود => برای خرید مناسب است.
  2. شامل سهام دارای حباب قیمتی باشد => برای خرید مناسب نیست.

بنابراین اکتفا به این اعداد و ارقام به تنهایی، نمیتواند سهام مناسب را به شما نشان دهد و شما باید برای یافتن سهام خوب، به تحقیقات بیشتری بپردازید.

 

نویسنده : محمدجواد غلامی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید