جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیایران چهاردهمین کشور قدرتمند دنیاست

ایران چهاردهمین کشور قدرتمند دنیاست

مونا مشهدی رجبی:بارها شنیده‌ایم که یک کشور قدرتمند است. اما سوال این است که چه عواملی باعث می شود تا یک کشور در دنیا به عنوان کشور قدرتمند معرفی شود و روی مناسبات و تعاملات اقتصادی و سیاسی دنیا تاثیر گذار باشد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از  بانک جهانی در سال  گذشته امریکا قدرتمندترین کشور دنیا بود و روسیه و چین به عنوان دومین و سومین کشور قدرتمند در این فهرست جای داشتند. برای تهیه این گزارش عملکرد ۶۵ کشور دنیا از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و شاخصی برای رده‌بندی کشورها تهیه شد.

عوامل  مورد مطالعه در تهیه این شاخص تاثیرگذاری اقتصادی، تاثیرگذاری سیاسی ، روابط بین‌المللی گسترده، نیروی نظامی قدرتمند و توانایی هدایت و رهبری در دنیا است که هریک می‌تواند جایگاه کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

طبق این گزارش کشورهای قدرتمند ممکن است محبوبیت زیادی در دنیا نداشته باشند ولی به دلیل تاثیرگذاری بالا در تعاملات و مناسبات جهانی، همواره در صدر اخبار قرار دارند و پیش‌بینی اوضاع اقتصادی و سیاسی آنها بدون  در نظر گرفتن سیاست‌های مربوط به این کشورها غیرممکن است. سیاست‌های خارجی این کشورها و تصمیمات آنها می‌تواند روی تمامی دنیا تاثیرگذار باشد و نکته مهم‌تر این‌که  به دلیل قدرت  بالای این کشورها ، در شمارزیادی از مذاکرات و پیمان‌های جهانی به عنوان کشور ناظر حضور دارند زیرا قدرت لازم برای متقاعد کردن طرفین مذاکرات برای پایبندی به تعهداتشان را دارند.

کدام کشورها در صدر فهرست هستند

امریکا  اولین کشور این فهرست است. کشوری که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی جایگاه اول را در دنیا دارد و ارزش تولید ناخالص داخلی آن برابر با ۱۷.۴ هزار میلیارد دلار است. روسیه با اقتصادی به بزرگی ۱.۹ هزار میلیارد دلار جایگاه دوم را دارد و چین سومین کشورقدرتمند دنیا است.

کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه و ژاپن در این رده‌بندی جایگاه چهارم تا هفتم را دارند و اسراییل به عنوان هشتمین کشور قدرتمند دنیا معرفی شده است.

ایران در کجای فهرست است

در میان ۶۵  کشور مورد مطالعه ایران جایگاه چهاردهم دنیا را به خود اختصاص داد.  قدرت ایران در دنیا  شبیه کشورهایی مانند ترکیه و سوییس است  در حالی‌که ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بسیار کمتر از این دو کشور است. قرار گرفتن ایران در جایگاه چهاردهمین کشور قدرتمند  دنیا و در موقعیتی بهتر از کشورهای  همسایه‌اش  اهمیت زیادی برای صلح و ثبات در منطقه دارد. پاکستان در این رده بندی جایگاه بیستم را دارد.

 

قدرتمند ترین کشورهای دنیا کدامند
رتبه در جهاننام کشورارزش تولید ناخالی داخلی (هزارمیلیارد دلار)
۱امریکا۱۷.۴
۲روسیه۱.۹
۳چین۱۰.۴
۴بریتانیا۳
۵آلمان۳.۹
۶فرانسه۲.۸
۷ژاپن۴.۶
۸اسراییل۰.۳۰۵
۹عربستان۰.۷۴۶
۱۰امارات۰.۳۹۹
۱۱کره جنوبی۱.۴
۱۲کانادا۱.۸
۱۳ترکیه۰.۷۹۸
۱۴ایران۰.۴۲۵
۱۵سوییس۰.۷۰۱

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید