سه‌شنبه 1 خرداد 1403
خانهصنعتحمل‌و‌نقلانحصار رفع نشود؛ خودرو باز هم گران‌تر می‌شود

انحصار رفع نشود؛ خودرو باز هم گران‌تر می‌شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد: تا زمانی که خودروسازها انحصار داشته باشند و رقابت وجود نداشته باشد، افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد و کسی هم جلو دار آن ها نخواهد بود. 
برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع قیمت خودرو و با حضور مهندس محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور به روی آنتن رفت.
محمد رضا منصوری با اشاره به اینکه طبق اعلامیه که صادر شد، قیمت خودروها قرار است پنج درصد زیر قیمت بازار باشد، گفت: پس از این مسئله وزیر صمت قبول کرد شاید با این روش بتوان قیمت خودرو را کاهش داد. البته باید دید عرضه خودرو به اندازه کافی صورت می گیرد تا قیمت خودرو پایین بیاید و یا اساسا مردم توان پرداخت قیمت های گران خودروها را دارند؟
وی اشاره کرد: خیلی ها هم در لیست خرید هستند و با وجود پیش خرید، بیش از 8 ماه است که منتظر تحویل خودرو هستند و به نظر می رسد این افراد نسبت به کسانی که نقدا خرید می کنند، ارجح نیستند. در چنین شرایطی باید از خودروسازها پرسید اگر خودرو برای فروش دارند، چرا به تعهدات قبلی شان عمل نمی کنند؟ متاسفانه برای این سوال و سوالاتی از این دست، جوابی پیدا نمی شود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با رادیو گفتگو با بیان اینکه نقش شورای رقابت در قیمت گذاری و نظارت حذف شده است، عنوان کرد: به نظر می رسد خودروسازها در حوزه قیمت گذاری، پیروزمندانه از محدوده وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز گذشته اند و الان سازمان تعزیرات و پس از آن قوه قضائیه وارد میدان شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید پاسخگوی قیمت گران خودروها باشد، اظهار داشت: خودروسازها در کمیسیون صنایع اعلام کردند مخالف پنج درصد زیر قیمت بازار هستیم اما حداقل 25 درصد قیمت خودرو باید افزایش پیدا کند اما الان با توجه به اینکه دولت اجازه واردات هیچ خودرویی را از خارج از کشور نمی دهد و هر قیمتی که بخواهند به فروش می رساند و با توجه به حذف شورای رقابت، آنها به راحتی قانون را زیر پا می گذارند زیرا شورای رقابت مخالف افزایش قیمت خودرو به پنج درصد زیر قیمت بازار بود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: تا زمانی که خودروسازها انحصار داشته باشند و رقابت وجود نداشته باشد، افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد و کسی هم جلو دار آنها نخواهد بود.
نجفی منش در ادامه با بیان اینکه قیمت های خودرو در حال حاضر رقابتی است، گفت: خودروسازها و قطعه‌سازها این آمادگی را دارند که خودروهای خارجی وارد شود تا دغدغه برخی از نمایندگان درباره قیمت خودروها کاهش پیدا کند.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با رادیو گفت و گو با اشاره به مشکلات قطعه سازی در کشور تصریح کرد: 37 درصد نیروهایی که در صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور کار می کردند، شغل‌شان را از دست داده اند و اگر به همین شیوه جلو برویم، این عدد به 60 درصد نیز خواهد رسید.
وی اضافه کرد: باید هر کاری کرد تا تولید داخل صدمه نبیند اما این روزها تولید در حوزه قطعه سازی به شدت صدمه دیده است و درهیچ دوره تاریخی چین خسارتی در صنعت قطعه سازی، مشاهده نکرده بودیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید