جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیاحتمال ریزش بیشتر بورس وجود دارد؟

احتمال ریزش بیشتر بورس وجود دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه بر این نظر است که مصوبات هفته‌های گذشته سازوکار اجرایی پیدا نکردند و تا زمانی که توسط دولت و سازمان بورس این مصوبه‌ها جنبه اجرایی پیدا نکنند وضعیت بازار تغییری نمی‌کند.

به گزارش رتبه آنلاین، مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه درباره مصوبه‌های اخیر دولت در خصوص بازار سرمایه گفت: مصوبات هفته‌های گذشته توسط سران قوا و سازمان بورس سازوکار اجرایی پیدا نکردند و تا زمانی که توسط دولت و سازمان بورس این مصوبه‌ها جنبه اجرایی پیدا نکنند وضعیت بازار تغییری نمی‌کند و هم‌چنان شاهد روند منفی در بازار خواهیم بود.

وی درباره وضعیت بازار در کوتاه مدت توضیح داد: تا زمانی که ورود سرمایه به بازار نداشته باشیم و سیاست‌های سیاست‌گذاران بازار به مرحله اجرایی نرسد روند نابسامان و منفی در بازار ادامه‌دار خواهد بود.

اگر دماسنج بازار سرمایه، کف شاخص در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را بشکند، حمایت مهم را از دست می‌دهد. با فعال شدن حد ضررها بازار با فشار فروش جدیدی مواجه می‌شود و ممکن است نوسانات منفی تداوم یابد. پیمان حدادی، تحلیلگر بورس با بیان این مطلب اظهار می‌کند: همان‌طور که در روزهای شنبه و یکشنبه مشاهده کردیم بازار با فشار فروش مضاعفی دست به گریبان بود. طی ماه‌های اخیر شاخص، حمایت‌های مهمی را از دست داده و با توجه به شرایط فعلی بعید نیست حرکت شاخص بر مدار نزولی ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جلوی ریزش بازارسهام را گرفت، توضیح می‌دهد: بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد سیاستگذار در حال حاضر نمی‌تواند جلوی حرکت نزولی شاخص را سد کند.

بازار سرمایه با ابهامات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. فعالان اقتصادی تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و تعیین تکلیف تیم اقتصادی دولت جدید نمی‌توانند برنامه مدونی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف انجام دهند. بلاتکلیفی در فضای سیاسی جامعه احتمالا موج جدیدی از ریزش قیمت در همه بازارها را به دنبال خواهد داشت و بازار سهام نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه دستکاری در تابلوی معاملات، وضعیت داد و ستدها را پیچیده‌تر کرده است، می‌گوید: بخشی از دستکاری‌های تابلوی معاملات نیز رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته از این‌رو تا سرانجام انتخابات مشخص نشود، بازار به تعادل نمی‌رسد و با نوسانات منفی همراه است.

درگیر و دار ریسک‌های جدید

این کارشناس با اشاره به واکنش منفی سهامداران نسبت به متغیرهای اقتصادی مثبت، خاطرنشان می‌کند: برخی از سهم‌های کوچک بازار همچنان از قیمت بالایی برخوردارند و قاعدتا این دسته از سهم‌ها از اخبار مثبت تاثیرپذیری مثبت ندارند اما این وضعیت در سهم‌های بزرگ هم وجود دارد.

گرچه سهام بزرگ به برخی اتفاقات و اخبار به صورت مقطعی واکنش مثبت نشان می‌دهند، اما فشار فروش در سهم‌های کوچک، سهام بزرگ را دچار دردسر کرده و این دسته از سهام نیز به پای سهام کوچک می‌سوزند. وی در ادامه بیان می‌کند: در دو هفته اخیر بازار با ریسکی جدید مواجه شده است. گزارش شرکت‌های بورسی که از بانک ملت آغاز و به پالایشی‌ها رسید. ریسکی جدید که نه تنها با واقعیت موجود همخوانی ندارد حتی فاصله زیادی با انتظارات بازار دارد.

به گفته پیمان حدادی، تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه آن هم به صورت مرحله‌ای دردی از بازار درمان نمی‌کند. یک درصد از منابع این صندوق حدود ۴ هزارمیلیارد تومان است این در حالی است که بازار طی بازه زمانی ۳ ماهه با بیش از ۵ هزار میلیارد تومان صف فروش دست به گریبان است. بر همین اساس حتی اگر همه آن یک درصد نیز یکجا به صندوق تثبیت بازار تزریق می‌شد تغییری در روند نوسانات منفی شاخص ایجاد نمی‌کرد.

منبع: مشرق
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید