جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیاحتمال افت قیمت لاستیک خودرو / از عرضه تایر در بورس چه...

احتمال افت قیمت لاستیک خودرو / از عرضه تایر در بورس چه خبر؟

سخنگوی انجمن صنعت تایر اظهار کرد: در صورتی که تایر در بورس کالا عرضه شود ممکن است این محصول با قیمت مناسب و کمتری به دست مصرف کننده برسد.

احتمال افت قیمت لاستیک خودرو / از عرضه تایر در بورس چه خبر؟

در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی در بازار تایر اختلاف قیمت زیاد میان تایر تولید شده توسط کارخانه و بازار است. اما به نظر می‌رسد که قرار است تغییری در روند عرضه تایر با استفاده از بورس کالا صورت گیرد. با این وجود مشخص نیست که قیمت تایر بعد از عرضه در بورس کالا به کدام سمت می‌رود. برای بررسی بیشتر این موضوع گفت و گویی با مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    تنها ابتدا در خصوص عرضه تایر در بورس کالا گفت: یکی از شرکت های تولیدکننده تایر قرار است محصولات خود را در بورس عرضه کند. اما هنوز عرضه تایر در بورس کالا صورت نگرفته است و جزئیات زیادی از این ماجرا در دسترس نیست. به نظر می‌رسد که عرضه تایر در بورس کالا فاصله مصرف کننده و تولیدکننده را کاهش دهد. این کار را نیز فقط یک شرکت قرار است انجام دهد و باید دید که نتیجه چه خواهد بود. اگر این کار انجام شود احتمال دارد که تایر با قیمت مناسب و کمتری به دست مصرف کننده برسد. سودی که در دست به دست کردن تایر حاصل می‌شود بین کارخانه و مصرف کننده تقسیم خواهد شد.

    افزایش تولید تایر در کشور

    وی در رابطه با وضعیت تولید تایر در کشور اظهار کرد: وضعیت ما در دو دماه اول سال ۶ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشتیم. در حال حاضر نیز کمبود در تایر خاصی نداریم و مجموع ظرفیت خود را به کار گرفته‌ایم. شرایط نیز بدین صورت است که به وضعیت بازار نگاه می‌کنیم و اگر در بخشی احتمال کمبود وجود داشته باشد میزان تولید آن تایر را افزایش می‌دهیم. همه چیز به وضعیت عرضه و تقاضا مربوط می‌شود. لازم به ذکر است که برای خودروهای وارداتی و مخصوصا شاسی بلند نیز تولیدات در چندین سایز داریم.

    سخنگوی انجمن صنعت تایر شرایط واردات به کشور را نیز توصیف کرد و گفت: مسئله واردات سال به سال متفاوت است. در یک سال فرصت های ارزی بیشتری وجود دارد و به عنوان مثال زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشت شاهد انبار شدن تعداد زیادی تایر وارداتی در کشور بودیم. الان با توجه به این که رانت ارزی برای واردات کم شده میزان آن نیز کاهش پیدا کرده است. به طور کلی تایرهایی که ما تولید نمی‌کنیم را مجبور به واردات آن ها هستیم. در این رابطه می‌توان گفت که بسیاری از تایرهای معدنی را تولید نمی‌کنیم در نتیجه تامین آن ها از طریق واردات صورت می‌گیرد. تایرهای معدنی ۱.۵ الی ۲ تن وزن دارد و قیمت آن ها چندصد میلیون تومان است. البته کارخانجات طرح هایی برای تولید این نوع تایرها در دست اجرا دارند اما هنوز فعالیتی صورت نگرفته است.

    تایرهای ایرانی بهتر است یا خارجی؟

    تنها در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کیفت تایرهای ایرانی نسبت به نمونه های خارجی چطور است؟ به گسترش نیوز گفت: تایرهای تولید داخل جزو نمونه های متوسط و خوب جهان از لحاظ کیفیت هستند. همچنین در بین مدل های چینی، هندی و اندونزیایی کیفیت تایرهای ایرانی در شرایط بهتری قرار دارد. با این وجود ما مدعی نیستیم که بهترین تایرهای داخلی را تولید می‌کنیم. ما استانداردهای روز و اجباری دنیا را کاملا رعایت می‌کنیم. اما تایرهای ژاپنی و فرانسوی قاعدتا کیفیت بهتری از مدل های ایرانی دارند و ما منکر این قضیه نیستیم. ظرفیت تولید تایرهای باری و اتوبوسی چین ۸۰ درصد حجم کل مصرف کره زمین است. درصدی از این تایرها کیفیت خوبی دارند اما مقدار زیادی از آن ها کیفیت مناسبی ندارند. نکته دیگر که در خصوص کیفیت تایر باید به آن توجه کرد این است که تایر برای شرایط اقلیمی، جاده ای و فرهنگ مصرف خاص تولید می‌شود. تایرهای ایرانی مناسب با شرایط آب و هوایی و فرهنگ استفاده ایران تولید شده اند اما ممکن است یک تایر خارجی که در فنلاند تولید شده مناسب مصرف در ایران نباشد.

    وی در پایان در خصوص قیمت تایر گفت: امسال هیچ گونه افزایش قیمتی در تایر نداشتیم. اما با توجه این که در کشور ما تورم افسارگسیخته وجود دارد ثبات قیمت فقط با یارانه امکان پذیر است. طبیعی است وقتی تورم وجود داشته باشد هر وقت نرخ تمام شده تولید بالا رود ما هم مجبور به افزایش قیمت ها هستیم. در این شرایط تورمی ثبات قیمتی ممکن نیست مگر این که تورم مهار شود.

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید