جمعه 31 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیآیا طلا مجدداً از ۲ هزار دلار فراتر خواهد رفت؟

آیا طلا مجدداً از ۲ هزار دلار فراتر خواهد رفت؟

آیا طلا مجدداً از ۲ هزار دلار فراتر خواهد رفت؟

آیا قیمت طلا به زودی به بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت؟ آیا باید روی این فلز گرانبها برای سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری کنید؟

به گزارش رتبه آنلاین از جهان، پایگاه تخصصی کاپیتال گزارش داد: سال ۲۰۲۰ را می‌توان هر چیزی به غیر از یک سال باثبات توصیف کرد. با همه گیری جهانی ویروس کرونا، دوشنبه سیاه و پنجشنبه سیاه بازار سهام، جنگ قیمت نفت روسیه و عربستان سعودی، حماسه برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در حال انجام، و یک انتخابات کاملاً پرهیاهوی ریاست جمهوری ایالات متحده – اتفاقات زیادی در یک سال کبیسه که هنوز هم تمام نشده است، می‌تواند رخ دهد.

طلا، بهترین گزینه برای سرمایه ‌گذران
با افزایش بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی، طلا به دارایی باارزشی برای بسیاری از سرمایه گذاران که به دنبال کاهش خطرات و متنوع سازی اوراق بهادار خود هستند، تبدیل شده است. اما اکنون سؤال این است: آیا پس از ثبت رکوردهای جدید در سال جاری، قیمت طلا به زودی به بیش از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت؟ آیا باید روی این فلز گرانبها برای سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری کنید؟

با افزایش بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی، طلا به دارایی باارزشی برای بسیاری از سرمایه گذاران که به دنبال کاهش خطرات و متنوع سازی اوراق بهادار خود هستند، تبدیل شده است

در این مقاله، ما عملکرد این فلز گرانبها را در سال ۲۰۲۰ مرور می‌کنیم، همچنین عوامل مؤثر در ارزش این فلز را مورد بررسی قرار می‌دهیم و آخرین پیش بینی قیمت طلا را از نظر تحلیلگران بررسی می‌کنیم.

قیمت طلا در سال ۲۰۲۰: اوضاع نامشخص تقویت کننده رشد چشمگیر بهای طلا
طلا پس از از دست دادن درخشش خود و سقوط بهای آن به زیر ۱۲۰۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۱۸، تقریباً با ۲۰ درصد رشد در سال ۲۰۱۹ بهبود چشمگیری یافت و سال را با قیمت ۱، ۵۱۹ دلار در هر اونس بست. این رالی در سال جاری ادامه داشته به طوری که تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۰ به ۱.۶۷۲ دلار به ازای هر اونس افزایش یافت.

در اواسط ماه مارس، فروش گسترده‌تر بازار شاهد افت قیمت طلا بود که با قیمت ۱، ۴۷۷ دلار در هر اونس معامله شد. از آنجایی که نرخ بهره پایین و محرک اقتصادی بی سابقه باعث افزایش گرایش سرمایه گذاران به سمت دارایی‌های امن شد، بهای این فلز سپس به سرعت از هر اونس ۱۷۰۰ دلار عبور کرد.

بازار طلا در اوایل ماه ژوئن افت کرد تا در اواخر تابستان سال جاری با ‌پیشرفتی غیر منتظره به بالاترین حد خود برسد. در ۶ اوت، هر اونس طلا به ۲۰۷۰ دلار رسید، از ابتدای سال ۲۰۲۰، ۳۵ درصد و از پایین‌ترین سطح در ماه مارس ۴۰ درصد افزایش داشته است. این رشد ناشی از تضعیف دلار آمریکا و تعدادی از وقایع مهم ژئوپلیتیک و اقتصادی در صحنه جهانی، مانند توافق اتحادیه اروپا در مورد صندوق حمایتی ویروس کرونا به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو (۶۷۰ میلیارد پوند، ۸۹۰ میلیارد دلار) و تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون ایالات متحده آمریکا بود.

افزایش بهای طلا در پی آشفتگی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

با شروع روند صعودی دلار، بهای طلا با کاهش مواجه شده به طوری که در ماه سپتامبر هر اونس بین ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ دلار معامله می‌شد. پس از افت قیمت و رسیدن به ۱۸۶۵ دلار در هر اونس در آخرین روزهای اکتبر، شاهد افزایش قابل توجه بهای طلا در پی آشفتگی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودیم به طوری که این کالا در ۹ نوامبر به اوج قیمت ۱۹۶۰ دلار در هر اونس رسید.

در حالی که پیشرفت‌های مثبت در یافتن واکسن مؤثر علیه ویروس کرونا باعث افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است، ما هنوز هم فکر می‌کنیم که قیمت طلا در سال آتی بالا بماند

با این حال، متعاقب اعلان خبر مربوط به واکسن ویروس کرونا کمپانی فایزر، بازار طلا با افت مواجه شده و به ۱۹۰۰ دلار به ازای هر اونس رسیده است.

در زمان نوشتن مقاله، این فلز گرانبها با قیمت هر اونس ۱۸۸۷۹ دلار معامله می‌شد که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشت. اما آیا قیمت طلا تا قبل از پایان سال جاری حتی بیشتر هم خواهد شد؟ و چه چیزی احتمالاً جهت گیری قیمت طلا در آینده را تعیین می‌کند؟

برای سال ۲۰۲۱ و فراتر: آیا بهای این فلز گرانبها می‌تواند دوباره از ۲۰۰۰ دلار بگذرد؟
در اوایل ماه جاری، ساموئل برمن، تحلیلگر گروه مشاوره‌ای کاپیتال اکونومیکز، در یادداشتی نوشت که اگر “به دلیل واکسن کرونا، بهبودی سریع در فعالیت اقتصادی حاصل شود، احتمالاً فروش بیشتری از ای تی اف ها با پشتیبان طلا انجام خواهد شد”.

با این حال، دیدگاه برمن در مورد این فلز در بلند مدت مثبت باقی مانده است: “در حالی که پیشرفت‌های مثبت در یافتن واکسن مؤثر علیه ویروس کرونا باعث افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است، ما هنوز هم فکر می‌کنیم که قیمت طلا در سال آتی بالا بماند.

بر اساس آنچه گفته شد، ما فکر می‌کنیم که بازده پایین مداوم واقعی ایالات متحده تقاضای طلا را پشتیبانی می‌کند و بسیاری از ضعف‌های مرتبط با افزایش اشتهای ریسک را جبران می‌کند. در نتیجه، ما انتظار داریم که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹۰۰ دلار در هر اونس تثبیت شود.

پیش‌بینی صعودی تحلیلگران گلدمن ساکس از چشم انداز بهای طلا
در پیش بینی قیمت طلا که اخیراً منتشر شده است، تحلیلگران گلدمن ساکس چشم انداز صعودی خود را برای سال آینده حفظ کردند و هدف قیمتی خود برای این فلز گرانبها را ۲۳۰۰ دلار در هر اونس تعیین کردند: “از نظر ما، بازار ساختاری گاوی برای طلا به پایان نرسیده است و در سال آتی نیز ادامه خواهد داشت و این در حالی است که با افزایش انتظارات تورم، دلار آمریکا تضعیف می‌شود و تقاضای خرده فروشی در بازارهای نوظهور همچنان رو به بهبودی است.

با این حال، در کوتاه مدت، ممکن است ایجاد یک حرکت معنادار برای طلا در جهت بالاتر یا پایین‌تر سخت باشد. سیتی بانک همچنین به آینده این کالا خوش‌بین است. تحلیلگران این بانک در آخرین پیش بینی قیمت طلا اعلام کردند که این فلز گرانبها در مدت سه ماه به ۲۲۰۰ دلار در هر اونس و در مدت شش تا ۱۲ ماه به ۲۴۰۰ دلار در هر اونس می‌رسد.

بازار ساختاری گاوی برای طلا به پایان نرسیده است و در سال آتی نیز ادامه خواهد داشت و این در حالی است که با افزایش انتظارات تورم، دلار آمریکا تضعیف می‌شود و تقاضای خرده فروشی در بازارهای نوظهور همچنان رو به بهبودی است

پیش‌بینی قیمت ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ دلاری برای سال ۲۰۲۱
آنها افزودند: “ما پیش بینی قیمت پایه طلای ای ۲۰۲۱ را تا ۳۰۰ دلار در هر اونس افزایش دادیم. این در حالی است که طبق به‌روزرسانی اخیر ما در اوایل ماه ژوئیه، قیمت طلا به رکورد ۲۲۷۵ دلار در هر اونس رسیده بود.

تحلیلگران بانک ای ان زی (ANZ)  استرالیا در یادداشت خود در مورد قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده‌اند که بهای این فلز تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۲۰۰ دلار در هر اونس افزایش یابد و سپس در اوایل سال ۲۰۲۱ با افزایش بیشتر به ۲۳۰۰ دلار برسد. با این حال، این ارزیابی احتمالاً اوج افزایش قیمت کالا خواهد بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید