شنبه 6 مرداد 1403
خانهنظام‌های رتبه‌بندیبهره‌وری و کاراییپروژه های شرکت فولاد هرمزگان جنوب

پروژه های شرکت فولاد هرمزگان جنوب

شرکت فولاد هرمزگان جنوب یکی دیگر از شرکت کنندگان سیزدهمین جشنواره ی ملی بهره‌ وری است. از جمله سهام داران این شرکت میتوان به شرکت فولاد مبارکه و صندوق سرمایه گذاری گنجینه ی ذرین شهر، اشاره کرد. در ادامه به بررسی هر یک از پروژه های این شرکت میپردازیم.

پروژه ی اول :

این پروژه با عنوان ” تعیین اقتصادی ترین زمان انجام تعمیرات سالیانه ” در نواحی برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، ارزیابی عملکرد (انتخاب شاخص ها، تحلیل، گزارش دهی، کارت امتیازی متوازن)، نوآوری (در محصولات/ خدمات و فرآیندها) اجرا شد.

شرح مشکل :

در شرایط فعلی زمان انجام تعمیرات سالیانه صرفا با توجه به الزامات فنی تعمیرات و تا حدودی شرایط آب و هوا و برخی محدودیتها مانند محدودیت مصرف گاز در زمستان و برق در تابستان انجام می پذیرد. لیکن مواردی مانند شرایط تامین اسفنجی مورد نیاز فولادسازی در زمان تعمیرات سالیانه واحد احیا مستقیم و اختلاف قیمت آهن اسفنجی در فصول مختلف سال که از لحاظ مالی و صرفه اقتصادی تاثیرات محسوسی در بهای تمام شده محصولات دارد در برنامه ریزی زمان انجام تعمیرات سالیانه واحد های فولادسازی و احیا مستقیم مورد توجه قرار نمی گیرد.

با توجه به تاثیرگزاری پروژه بر زمان انجام تعمیرات سالیانه و تفاوت بالای هزینه انجام تعمیرات سالیانه در فصول مختلف سال برای سازمان دارای اهمیت بالایی دارد.

چه چیزی در این پروژه نوآورانه است؟

نقطه قوت و وجه تمایز این پروژه میزان بالای کار تیمی، بررسی و توجه به جمیع جوانب مسئله و ارائه یک راه حل جامع می باشد، که ضمن کاهش چالش های تامین مواد اولیه، تولید حداکثری و در نظر گرفتن شرایط ویژه همچون محدودیتهای مصرف برق و گاز طبیعی سودآوری اقتصادی قابل ملاحظه ای را عاید شرکت فولاد هرمزگان نموده است. نکته مهم دیگر بررسی همه جوانب اجرای پروژه بر واحدهای ذیربط پیش از اجرای عملی آن می باشد به گونه ای که هیچ چیز به آزمون خطا سپرده نشده است.

علاوه بر برطرف نمودن برخی چالش‌های موجود در تامین آهن اسفنجی مورد نیاز در زمان تعمیرات سالیانه واحد احیا مستقیم، سودآوری اقتصادی قابل ملاحظه ای را عاید شرکت فولاد هرمزگان نموده است.

تعریف و اجرای این پروژه کاملا نو آورانه بوده و از سازمان دیگر الهام گرفته نشده است.

نتایج این پروژه برای سازمان چه بود ؟

چالشهای تامین آهن اسفنجی در فصول سرد سال با اجرای این پروژه سناریو هایی در اولویت اجرا قرار می گیرند که کمترین نیاز به تامین آهن اسفنجی را در فصول سرد داشته باشند.

میان سناریو ی منتخب و سناریو ی با بیشترین هزینه اجرا بیش از 4200 میلیارد ریال اختلاف شناسایی شد. به عبارت دیگر با اجرای این پیشنهاد از احتمال تحمیل هزینه مذکور به شرکت جلوگیری گردید.

چگونه این پروژه امکان توسعه و پیشرفت خواهد داشت؟

در شرایط فعلی محاسبات مرتبط با این پروژه به صورت دستی و در قالب فایل های اکسل انجام می پذیرد. اقدامات موثری جهت تهیه یک سیستم نرم افزاری جهت انجام محاسبات با در نظرگرفتن متغیرهای بیشتر در حال اجرا است. با اجرایی شدن این سیستم نرم افزاری دقت بررسی و تعداد سناریوی قابل بررسی افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

پروژه ی دوم :

این پروژه با عنوان ” تولید گرید API X52 & X60 ” در این سازمان انجام شد. همچنین نواحی برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، تمرکز بر بازار و مشتری ( شناخت مشتریان، ایجاد روابط با مشتریان و بازاریابی ) و نوآوری ( در محصولات/ خدمات و فرآیندها ) را درگیر کرد.

شرح مشکل :

براي توليد اين گريد تجهیز  گاز زدا مورد نیاز می باشد. ولی با توجه به اینکه این سفارش  در مصرف لوله های انتقال آب بکار برده می شود نیازی به تجهیز گاز زدا نبود و تصمیم به تولید این محصول گرفتند. با توجه به محدوديت های موجود در توليد اين فولاد از جمله تعدد عناصر آلياژی و محدوده بسته عناصر ميکروآلياژی، دامنه گوگرد و فسفر، نیاز به اقداماتی جهت کنترل فسفر و گوگرد، بهينه سازی ذوب، کنترل وضعيت پاتيل هاي موجود در چرخه فولادسازی، آلياژسازی عناصر ميکروآلياژی، کنترل نيتروژن  ذوب و اصلاح ناخالصيیها در هنگام  تولید این محصول باید رعایت گردد. اجرای این پروژه یکماه به طول انجامید.

نوآوری این پروژه در کدام بخش ها قابل مشاهده است؟

این پروژه در جهت افزایش سهم بازار با توجه به توسعه سبد محصولات موجب افزایش توان رقابت پذیری شرکت می گردد.

دستاورد های این پروژه چیست ؟

توسعه سبد محصول، افزایش رضایت مندی مشتریان، بهبود شاخص پاسخگویی به نیازهای جدید مشتریان، رقابت با سایر تولید کنندگان فولادی و حفظ سهم در بازارهای داخلی و خارجی؛ از جمله نتایج این پروژه محسوب میشوند.

این پروژه در کدام بخش ها قابل توسعه است ؟

با افزایش سطح علمی پرسنل مرتبط و اضافه شدن تجهیز گاز زدا و ارتقا تجهیزات موجود، سعی در کاهش توقفات و استفاده ی بیشتر از زمان های تولید به منظور تنوع سبد محصول و تولید گریدهای ویژه در جهت افزایش بهره وری تولید و افزایش درآمد عملیاتی شرکت دارند.

پروژه ی سوم :

عنوان این پروژه ” کاهش زمان برقدار بودن کوره قوس الکتریکی فولاد هرمزگان ” است. نواحی تحت تاثیر این پروژه را نیز میتوان در برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، بهینه کاوی ( بهینه کاوی عملکردی و بهینه کاوی بهترین تجارب )، تیم سازی، توانمندسازی، ارتقا و ایجاد رضایت، مدیریت فرآیند و توسعه (Six Sigma, QC, QA, & Quality management, Safety)، نوآوری ( در محصولات/ خدمات و فرآیندها ) و استانداردها و جوایز ( ایزو 9000، ایزو 14000 و غیره ) خلاصه نمود.

شرح مشکل :

از اصلی ترین دغدغه های این سازمان بالا بودن زمان برقدار بودن کوره قوس الکتریکی بود. این موضوع منجر به افزایش هزینه های تولید و کاهش تناژ تولیدی می گردید. این مسئله بر میزان تولید فولاد، هزینه های تولید، انرژی مصرفی تاثیر مستقیم داشت. به نحوی که افزایش و کاهش زمان برقدار بودن کوره های قوس برای کلیه پرسنل سازمان، مشتریان، تامین کنندگان و ذینفعان تاثیر مستقیم می گذارد. همچنین در سطح کشوری با افزایش یا کاهش زمان برقدار بودن کوره میزان تولید فولاد کشوری در سطح جهانی تاثیر مستقیم دارد. همینطور در مصرف برق کشوری تاثیر مستقیم خواهد داشت. از این رو پروژه عملیاتی کاهش زمان برقدار بودن کوره های قوس تعریف و اجرایی گردید. این پروژه در طول یک سال پیاده سازی شد.

چه بخشی از این پروژه دارای نوآوری است ؟

این پروژه، بر تکیه ی سال ها تجربیات تخصصی در این زمینه و همچنین با نوآوری تغییر در پروسه های کاری مختلف در کوره قوس و در نظر گرفتن مستندات علمی در زمینه صنعت فولاد و متالورژی، انجام شد.

نتایج این پروژه مربوط به کدام بخش ها میشود ؟

این پروژه یکی از موفق ترین پروژه های اجرایی در این سازمان بود که موجب ارتقای سود سازی برای سازمان و ارتقای جایگاه تولید فولاد کشور در جهان گردیده است. این پروژه برای اولین بار خارج از سازمان مطرح می گردد.

چه گام های دیگری میتوانند برای این پروژه طرح ریزی شوند ؟

با ارتقای سطح علمی پرسنل مرتبط و آشنایی با پروسه و تجهیزات بروز در سطح جهانی صنعت فولاد کشورهای پیشرفته در زمینه فولاد.

درباره ی فولاد هرمزگان جنوب اطلاعات بیشتر کسب کنید!

همچنین بخوانید : صعود ایران به جایگاه هفتم فولاد سازان جهان!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید