سهراب کاشف که قرار است به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران را هدایت کند، معتقد است در زمانهای که گوش مردم به سمت موسیقی نامناسب سوق پیدا کرده، همه برای سلیقه مخاطب مسؤولیم.
به گزارش رتبه انلاین، ایسنا به مناسبت اجرای سهراب کاشف و ارکستر ملی ایران که قرار است ۳۱ خرداد ماه روی صحنه برود با او گفتوگویی داشته که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
آقای کاشف از اجرا با ارکستر ملی ایران بگویید، چگونه قرار شد با این ارکستر اجرا داشته باشید؟
دعوت بنیاد رودکی برای رهبری میهمان ارکستر ملی سر آغاز این همکاری بود که با کمال میل آن را پذیرفتم. آنگونه که مطلع شدم برنامهریزی اجرای پیش روی ارکستر ملی به رهبری آقای منوچهر صهبایی و خوانندگی آقای سراج از قبل انجام و تمرینات اولیه آن نیز آغاز شده بود که در ادامه به دلیل تغییراتی که در برنامه ها بوجود آمد مسئولیت رهبری ارکستر در این اجرا به من سپرده شد. امیدوارم بتوانم به طور موثر در خدمت ارکستر ملی باشم.
درباره رپرتوار اجرایی کنسرت پیش رو توضیح دهید.
رپرتوار اجرایی این برنامه در دو بخش با کلام و بیکلام خواهد بود که در بخش بیکلام آثاری از زندهیادان حشمت سنجری و مرتضی حنانه و در بخش با کلام قطعاتی از آثار آقای علی رحیمیان با صدای آقای حسام الدین سراج اجرا خواهد شد. برایم این اولین همکاری با آقای سراج خواهد بود که امیدوارم نتیجه آن مورد پسند مخاطبین عزیز واقع شود.
وضعیت نوازندگان ارکستر را چگونه ارزیابی میکنید و برای بهتر شدن فعالیت این ارکستر چه توصیهای دارید؟
نوازندگان خوبی در ارکستر ملی و سمفونیک حضور دارند و به همین دلیل ارکسترها از ظرفیت های خوبی برخوردار هستند. در مقایسه با همکاری قبلی که با ارکستر ملی داشته ام نوازندگان جوان و مستعدی به ارکستر ملحق شده اند که برخی از آنان را میشناسم و از دانشجویان و فارغالتحصیلان توانمند دانشگاههای معتبر کشور هستند. این موضوع بسیار برایم موجب خوشحالی است و به طور قطع حضور جوانان توانمند باعث رشد کیفی ارکستر است. طبعاً برنامهریزی با نگاه تخصصی باعث شکوفایی بیش از پیش ارکسترها خواهد شد.
وضعیت موسیقی کشور را چگونه ارزیابی میکنید و اگر بخواهید یک آرزو برای موسیقی داشته باشید آن آرزو چیست؟
چهار سال پیش که به ایران عزیزمان بازگشتم در همان روزهای اول متوجه نیاز مهمی شدم «آموزش با کیفیت و قابل رقابت با استانداردهای روز دنیا» پس از چند اجرا که در نوع خود موفق و شاخص بودند به ناگاه تصمیم گرفتم مدتی به روی صحنه نروم و تمام تمرکز و وقت خود را بدون هیچ توقعی صرف نسل آینده کنم. به همین دلیل در هنرستانهای موسیقی و دانشگاههای هنر و تهران مشغول به پرورش نسل نوجوان و جوان شدم که معتقدم به طور قطع آیندهی روشن موسیقی کشور به دست همین جوانان و نوجوانان رقم خواهد خورد. امروز هم افتخار میکنم که همین جوانان با حضور خود در ارکسترهای مختلف باعث ارتقاء سطح کیفی مجموعه اطراف خود هستند. آرزویم این است که این جوانان قدر خود را بدانند و این روند رو به رشد که چهار سال پیش آغاز شده همچنان ادامهدار باشد و بتوانم کاری هرچند کوچک برای این نسل کرده باشم.
متاسفانه گوش مردم به سمت موسیقیهای نامناسب سوق پیدا کرده و تولیدات موسیقی نامناسب زیاد شده است، چه راهحلی برای بهتر شدن عادات شنیداری مردم وجود دارد؟
فکر میکنم برای سلیقه مخاطب همه مسؤولیم؛ تولیدکنندگان آثار موسیقایی، اجراکنندگان، آهنگسازان و البته خود مخاطب. آرزویم این است که هر روز نگاهی حساستر و تلاشی بیش از پیش داشته باشیم و انتخابهای بهتری را در دسترس مخاطبان قرار دهیم. مخاطب هم این حق را دارد که مشکل پسندتر باشد.