جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزچگونه بورس و بازار رمزارز رقابت سالم داشته باشند؟

چگونه بورس و بازار رمزارز رقابت سالم داشته باشند؟

شرایطی ایجاد شده است که همه سهام را می‌فروشند و به بازار رمزارزی ورود می‌کنند که بانک مرکزی خرید و فروش را ممنوع کرده است. اگر چه بازار رمزارزها رقیب بورس محسوب می‌شود اما تأسیس صندوق‌ها اعتماد برای سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

چگونه بورس و بازار رمزارز رقابت سالم داشته باشند؟

از بازار ارزهای دیجیتال که صحبت به میان می‌آید، به یاد سرمایه از دست رفته بورس و تجربه بستن بازار فارکس می‌افتیم. اگر چه در ایران مجلس شورای اسلامی به دنبال قانون‌گذاری هست اما در عمل تنها شاهد مسدودسازی صرافی‌ها بودیم.

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: نمی‌توانیم مانع رشد تکنولوژی و بازارهایی شویم که معاملات جذاب دارند. در سال‌های گذشته به جای این که از بازار فارکس برای مدیریت ریسک بهره بگیریم، این بازار را بستیم. در حال حاضر بیان اسم فارکس نیز همانند جرم شده است. خیلی‌ها در بازار رمز ارزها فعال هستند و میان مردم جا افتاده است. مشکل فعلی نداشتن قوانین صحیح است. با وجود نبود قوانین خیلی از فعالان بازار دلسوزانه کار می‌کنند و مطالب را برای عموم مردم ترجمه می‌کنند. انصافاً آموزش‌های خوبی را نیز ارائه می‌دهند. زمانی که صحبت از ممنوعیت به میان می‌آید، مانع فعالیت این افراد دلسوز می‌شویم. همچنین افراد سو جو در این شرایط اقدام به فروش بسته‌هایی می‌کنند که به راحتی در اختیار مردم هست. برای بسته‌های خود عناوینی مثل پرسود باشید، انتخاب می‌کنند تا به راحتی مردم را فریب دهند. هر چه سریع‌تر قانون‌گذاری انجام شود، مانع زیان مردم می‌شویم.

    آموزش را جایگزین مسدودسازی کنیم

    داداش زاده خاطرنشان کرد: قیمت بیت کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال افزایشی هست و خیلی‌ها به واسطه هزینه برق ارزان به سمت دستگاه‌های ماینیگ بی‌کیفیت می‌روند. افراد سو جو این دستگاه‌ها را با کیفیت پایین وارد بازار می‌کنند. قوانین شکل نگیرد، این افراد بهتر کار می‌کنند و آسیب بیشتری به مردم وارد می‌شود. به جای مسدودسازی و مانع تراشی باید در مسیر آموزش قدم بگذاریم. از طریق آموزش سرمایه‌گذاری درست انجام خواهد شد. باید به مردم این موضوع را بگوییم که بازار ارزهای دیجیتال پر ریسک هست. امکان تعریف ارزش ذاتی برای هیچ ارز دیجیتالی وجود ندارد. ارزهای دیجیتال با توجه به پروژه‌های جذب سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند. بعضی از این پروژه‌ها بشر دوستانه است و همانند ارز دیجیتال نانو بر روی انرژی‌های پاک و سبز سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته شاهد پول‌شویی‌های زیادی در این حوزه هستیم. جنبه‌های مثبت و منفی را باید کنار هم دید. در روزهای اخیر هش ریت بیت کوین افزایش پیدا کرده است. فعالان حوزه ماینیگ معتقدند در بلندمدت شاهد افزایش قیمت بیت کوین خواهیم بود. این حوزه همچنان برای سرمایه‌گذاری جذاب هست و با بگیر و ببند نمی‌توانیم مانع فعالیت افراد شویم. فارکس هم در گذشته بسته شد اما هنوز این بازار فعالان خود را دارد.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعتماد مردم را جلب می‌کند

    وی افزود: قانون‌گذاری دولت‌ها برای رمزارزها به ماهیت ارزهای دیجیتال ضربه نمی‌زند. دولت‌ها را مردم تشکیل می‌دهند. با قانون‌گذاری‌های صحیح و صندوق‌های پوشش ریسک به این بازار کمک می‌کنیم. با توجه به قوانین شرعی مشکلات فقهی هم در قوانین رمزارزها داریم که باید بررسی شود. پیشنهاد تأسیس صندوق در بازار سرمایه شده است اما هنوز در حد صحبت هست. به لحاظ فنی صندوق‌های بازار سرمایه برای پوشش ریسک بازارهایی مثل رمز ارز لازم هست. اگر همین صندوق‌ها در بازار سرمایه به خوبی عمل می‌کردند، شاهد ریزش بازار سرمایه نبودیم. منافع، کارمزد و مالیات این صندوق‌ها باید به نفع کشور باشد. این روند اجرایی شود، شاهد تعادل در خرید و فروش بازار سرمایه و رمزارزها خواهیم بود. در شرایط فعلی همه سهام را می‌فروشند و به بازار رمزارزی ورود می‌کنند که بانک مرکزی خرید و فروش را ممنوع کرده است. اگر چه بازار رمزارزها رقیب بورس محسوب می‌شود اما تأسیس صندوق‌ها اعتماد برای سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

    اعتماد به صرافی‌های آنلاین سخت هست

    این کارشناس بازارهای مالی تأکید کرد: مردم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعتماد خوبی دارند. در حالی که اعتماد به صرافی‌هایی مثل بایننس و اوکی اکسچنج کار سختی هست. اگر در داخل کشور قانون‌گذاری شود، مردم با آرامش سرمایه‌گذاری می‌کنند. با مطالعه وایت پیپر ارزهای دیجیتال می‌توانیم با دانش کافی در این بازار سرمایه‌گذاری کنیم. ارزهای دیجیتال فقط بحث بیت کوین نیست. بلاک چین بحث اصلی است. خیلی از بسترها در حوزه بلاک چین قابل استفاده است. باید تلاش کنیم با علم و دانش کافی این حوزه را پیش ببریم. شرایط خوب باشد، دولت امکان اخذ مالیات را نیز دارد.

    چگونه نقدینگی در بازار سهام و ارز دیجیتال می‌چرخد؟

    داداش زاده در پایان گفت: در کنار بحث ماینیگ، خرید و فروش در بازار رمزارزها جذابیت دارد. نقد شوندگی موجود در بازار ارزهای دیجیتال موضوع جذابی هست. حمایت از بازار نشود، مردم بیشتر جذب افراد کلاه‌بردار می‌شوند. سبدگردانی توسط شرکت‌های مشاوره در حوزه ارزهای دیجیتال کار خوبی هست که می‌تواند اعتماد مردم را افزایش دهد. این شرکت‌ها بر روی ارزهای کار می‌کنند تا سود بهتری کسب کنید. همه ارزها ارزشمند نیستند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری مردم را راهنمایی می‌کنند که چه میزان از دارایی خود را وارد بازار کنند. بهتر قوانین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در بازار ارزهای دیجیتال اجرایی کنیم. نباید دعوت دولت به بازار سرمایه در این بازار هم تکرار شود. اجرای قوانین برای کشور ارزآور هست و برای بورس هم مناسب خواهد بود. این شرکت‌ها از سرمایه‌گذاران اجازه خروج می‌گیرند تا در زمانی که ارزهای دیجیتال پر ریسک هستند، دارایی‌ها را به بازار سرمایه می‌برند. با این کار سرمایه مردم آسیب نمی‌بیند. با سود بازار سرمایه مجدد می‌توان وارد بازار رمز ارز شد و دارایی در گردش می‌شود. نقدینگی بین سهام و ارز دیجیتال می‌چرخد. شرکت‌ها باید با همکاری جامعه حسابداران بخشی را برای ارزهای دیجیتال در مباحث مالی تعریف کنند. قوانین بازار را جذاب می‌کند.

     

     نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید