سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیدو بازارگردان "البرز" را بیمه می‌کنند

دو بازارگردان “البرز” را بیمه می‌کنند

ب

سایه “سهم دولت” بر سهم بیمه البرز مهم‌ترین ریسکی بود که همواره بالای سر سهامداران وجود داشت که با واگذاری سهم‌ها به بانک‌ها، ریسک معاملاتی سهامداران را تهدید نخواهد کرد.

به گزارش رتبه آنلاین، احمد احمدآبادی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: فضای بازارسرمایه به شکل پیش رفته که گویا بسیاری از سهامدار‌های حقوقی، سهم‌ها را رها کرده‌اند اما؛ رها به منزله منفی “نه” بلکه شرایط بازار به حدی وخیم بوده که به میزان تزریق نقدینگی برای هر سهم نیز صورت بپذیرد، انتظار موردنظر از روان‌سازی معاملات سهام نمی‌تواند شکل بگیرد و باید اعتماد باردیگر به بازار بازگردد.

مدیر سرمایه‌گذاری بیمه البرز درباره عملکرد این شرکت افزود: انتشار گزارش سالانه مناسبی از شرکت به بازار ارائه شد اما؛ علارغم نکات قابل توجهی که در صورت‌های مالی تشریح شده بود، سهامداران به نکات مالی و تحلیلی توجهی نمی‌کنند و تنها به‌دنبال راه خروج از بازار هستند و این موضوعی بوده که تمام شرکت‌ها با آن دست‌به‌گریبان هستند؛ بنابراین مانند تمام شرکت‌های حاضر در بازارسرمایه، واکنش مناسبی از صورت‌های مالی مثبت ندیده‌ایم.

وی اضافه کرد: متاسفانه شوک منفی که دولت بخاطر تامین کسری بودجه از “بورس” رنج کشید، برای سهامداران گران تمام شد و اینکه حال دولت برای کنترل وضعیت بازار می‌خواهد که حقوقی‌ها به بازارسرمایه پول تزریق کنند.

احمدآبادی با بیان اینکه سازوکار بازارگردانی موجود معیوب و مفسده‌آور است بیان کرد: ناکارآمدی ساختار بازارگردانی در بازارسرمایه دیگر کاملا مشخص شده زیرا تمام بازارگردان‌ها قفل شده‌اند و دیگر منابعی به سهم‌های بازار تزریق نمی‌شود و این مورد، موضوعی نیست که تنها چند سهم به آن مبتلا شده باشند و بسیاری از سهم‌های بازار از جمله بیمه البرز نیز درگیر این ناکارآمدی شده‌اند.

مدیر سرمایه‌گذاری بیمه البرز، با اشاره به از بین رفتن ریسک این سهم؛ تاکید کرد: سایه “سهم دولت” بر سهم بیمه البرز مهم‌ترین ریسکی بود که همواره بالای سر سهامداران وجود داشت که با واگذاری سهم‌ها به بانک‌ها، ریسک معاملاتی سهامداران را تهدید نخواهد کرد؛ از سوی دیگر، وضعیت بنیادی سهم نیز مشخص بوده و فقط پورتفوی بورسی شرکت در وضعیت فعلی بازار، حدود ۳ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده دارد.

احمدآبادی تاکید کرد: NAV شرکت نیز ارزنده بوده اما؛ فضای بازار دچار تنش و ترسی شده که تمام فضای معاملاتی حاکم در بازارسرمایه را با هیجان مواجه کرده است.

مدیر سرمایه گذاری بیمه البرز بیان کرد: به نظر می‌رسد اکثر فعالان حقوقی بازار و بیمه البرز مترصد این هستند تا فضای کلی بازار از حمایت حاکمیتی برخوردار شود تا پس از آن اقدام به خرید کنند.

وی درباره برنامه‌های آتی برای حمایت از سهم گفت: ما ناشر هستیم و وظیفه ما عملکرد بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری در شرکت بوده تا بتوانیم سودآوری و رشد پایدار شرکت را حفظ کنیم و تلاش می‌کنیم شرکت بهترین عملکرد را داشته باشد.

احمدآبادی افزود: یکی از استراتژی‌ها، شفافیت است و هرگونه اتفاق مثبت و منفی که در سهم رخ می‌دهد را اطلاع رسانی می‌کنیم تا سهامدار آگاه باشد.

مدیر سرمایه‌گذاری بیمه البرز خاطرنشان کرد: برای حمایت از سهم، شرکت اقدام به تزریق منابع از طریق دو بازارگردان کرده که کمتر نمادی را می‌توان یافت که از دو بازارگردان استفاده و منابع آن را نیز ناشر تامین کرده باشد.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در نیمه دوم سال گذشته به بازارگردان اختصاص دادیم، اما به دلیل وضعیت بازار نتیجه دلخواه در بر نداشت.

احمدآبادی درباره سودآوری شرکت گفت: پرتفوی بیمه‌ای شرکت پویا است و در رشته‌های بیمه‌ای ورود کردیم که از منظر خسارت شرکت را در حاشیه امن قرار دهد و سعی شده به گونه‌ای عمل شود تا ضرری به سهم از ناحیه شرکت وارد نشود.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید