جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیطرح کمیسیون صنایع به منظور اصلاح نحوه واگذاری و فروش خودرو کاملا...

طرح کمیسیون صنایع به منظور اصلاح نحوه واگذاری و فروش خودرو کاملا صحیح است

طرح کمیسیون صنایع به منظور اصلاح نحوه واگذاری و فروش خودرو کاملا صحیح است

رییس مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی مجلس و در بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح کمیسیون صنایع به منظور اصلاح نحوه واگذاری و فروش خودرو کاملا صحیح بوده و اصلاح این امر ضرورتی اجتناب ناپذیر است. این طرح به منظور تامین نظر شورای نگهبان به کمیسیون ارجاع داده می‌شود. همچنین حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره گفت: ساماندهی بازار خودرو و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا با عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا محقق می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادآنلاین؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو را به منظور تامین نظر شورای نگهبان بررسی کرده و آن را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع دادند.

بر اساس اصلاحاتی که بر روی ماده ۴ این طرح از سوی کمیسیون صنایع و معادن به منظور تامین نظر شورای نگهبان انجام شده بود، خودروسازان مکلف بودند تا در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه شده، انواع خودروی تعیین شده توسط شورای رقابت را در محدوده زمانی که این شورا تعیین می‌کند، از طریق بورس کالا در چارچوب ضوابط معینی به بازار عرضه کنند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی قبل از ارجاع مجدد این طرح به کمیسیون اظهار داشت: با توجه به تذکرات دوستان، این طرح را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم. اما اصل بند الف و ب که در ماده ۴ اضافه شده کاملا صحیح و درست است. اینکه نحوه واگذاری و فروش خودرو باید اصلاح شود، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اگر این کار را در این ماده ارجاعی از شورای نگهبان انجام دهیم، وقت را ذخیره کرده‌ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این حق کمیسیون است که به ماده ارجاعی از شورای نگهبان بندهایی اضافه کند، اما از آنجا که این موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود، بهتر است برای نحوه عرضه خودرو به بازار به این شکل تصمیم نگیریم. اکنون با ارجاع مجدد این طرح به کمیسیون، از نمایندگان می‌خواهیم پیشنهادات خود را در خصوص این ماده به کمیسیون ارائه کنند. ان شاءالله بتوانیم وضعیت نا‌بسامان خودرو را اصلاح کنیم.

عرضه خودرو در بورس؛ نیاز جامعه

حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی شورای نگهبان ایراداتی گرفته شد، گفت: این ماده با افزوده شدن بندهایی اصلاح و موردی به آن اضافه شد که به شرایط نامتعادل بازار باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب کرده است که با توجه به شرایط نامتعادل عرضه و تقاضا، خودروهای پرتیراژ در بورس کالا عرضه شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که این موضوع نیاز ضروری جامعه است، گفت: شرایط عرضه و قیمت پایه خودرو برای ورود به بورس توسط شورای رقابت مشخص می‌شود تا با ایجاد شفافیت، شاهد نظم در معاملات و برقراری عرضه و تقاضای واقعی در بازار باشیم.

فیروزی در پایان تصریح کرد: براساس این طرح، خریدار تا ۳ سال، اجازه فروش خودرویی که از بورس خریداری شده است را ندارد و چنانچه خودرو از سوی خریدار فروخته شود، ۳۰درصد مالیات از فروشنده دریافت می‌شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید