پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیتازه واردان بورسی بخوانند!

تازه واردان بورسی بخوانند!

خرید و فروش سهام در بورس بوسیله کارگزاران و از طریق سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود، به این ترتیب که کارگزاران به وکالت از سهامداران سفارشات خریدوفروش را وارد سیستم معاملات می‌کنند.

تازه واردان بورسی بخوانند!

کارشناسان بورس بر این عقیده هستند که تازه وارد ها در بازار سرمایه باید سطح آگاهی خود را ارتقا دهند زیرا با انتخاب های اشتباه سبب افت شاخص کل می شوند و در نتیجه بازار روند نزولی در پیش خواهد داشت.

    خرید و فروش سهام در بورس به‌وسیله کارگزاری بورس و از طریق سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود. به این ترتیب که سهام‌داران از طریق سایت کارگزاری‌ های بورس سفارش‌های خرید و فروش را وارد سیستم معاملات می‌کنند. معاملات در سیستم بر اساس روش حراج دو طرفه انجام می‌شود.

    یعنی نوبت‌های خرید بر اساس قیمت‌های بیشتر در هر لحظه و نوبت‌های فروش بر اساس کمترین قیمت در هر لحظه مرتب می‌شوند و هر زمان که بهترین قیمت خرید و بهترین قیمت فروش برابر شد، معامله بر روی سهام انجام می‌شود.

    خرید و فروش سهام در بورس بوسیله کارگزاران و از طریق سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود. به این ترتیب که کارگزاران به وکالت از سهامداران سفارشات خریدوفروش را وارد سیستم معاملات می‌کنند

    معاملات در سیستم براساس روش حراج دو طرفه انجام می‌شود. یعنی نوبت‌های خرید براساس قیمت‌های بیشتر در هر لحظه و نوبت‌های فروش براساس کمترین قیمت در هر لحظه مرتب می‌شوند و هر زمان که بهترین قیمت خرید و بهترین قیمت فروش برابر شد معامله بر روی سهام انجام می‌شود.

    تشخیص صف خرید و فروش در بورس

    هر نماد که به یک شرکت فعال در بورس مربوط است، در سایت tsetmc.com صفحه‌ای مخصوص به خودش دارد که در آن اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران نمایش داده می‌شود.

    تقریبا در قسمت میانی این صفحه دو کارد با عنوان‌های خرید و فروش وجود دارد که در یکی اطلاعات مربوط به درخواست‌های خرید و دیگری اطلاعات مربوط به فروشندگان آن سهم درج شده است. این اطلاعات در واقع همان سفارشاتی هستند که توسط کارگزاران یا معامله‌گران در سیستم‌های معاملاتی آنلاین ثبت می‌شوند.

    وقتی سهام یک شرکت صف خرید داشته باشد، سفارشات خرید در کادر خرید در حداکثر قیمت و با تعداد و حجم بالا ثبت شده‌اند، در حالی که هیچ سفارش فروشی در کادر فروش ثبت نشده است. این یعنی متقاضیان زیادی حاضر به خرید سهام این نماد هستند ولی سهام‌داران آن حاضر به فروش سهام خود نیستند.

    مهمترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که ایجاد صف خرید و صف فروش را نباید مبنای معاملات خود قرار دهید.اینکه یک سهم وارد صف فروش شده حتما دلیل بر این نیست که ارزش آن در آینده کمتر خواهد شد، یا ایجاد صف خرید برای یک سهم دلیلی بر بازدهی آن در آینده و افزایش قیمت آن نخواهد بود.

    بسیاری از خرید و فروش‌ها در بازار سهام احساسی هستند و همین موضوع باعث ایجاد برخی از صف‌های خرید و فروش می‌شود و ممکن است پیش‌بینی‌ها را محقق نسازند.

    نکته مهم دیگری که باید هنگام ایجاد صف خرید و فروش در نظر داشته باشید ارسال سفارش آنلاین است. در معاملات آنلاین، گزینه‌ای به اسم «حجم نمایشی» وجود دارد. اگر در این گزینه تعداد سهمی که وارد می‌کنید کمتر از مقداری که می‌خواهید به فروش برسانید باشد، زمانی که نوبت شما می‌شود همان مقداری که در حجم نمایشی وارد کرده‌اید به فروش می‌رسد و برای فروش بقیه سهم‌تان به آخر صف می‌روید.

     

    منبع: یکتا پرس
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید