پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزچرایی تشکیل فراکسیون سهام عدالت در مجلس

چرایی تشکیل فراکسیون سهام عدالت در مجلس

چرایی تشکیل فراکسیون سهام عدالت در مجلس

بیش از ۴۰ نفر از بهارستان‌نشینان در حالی فراکسیون سهام عدالت را شکل داده‌اند که سرنوشت طرح‌های بورسی قبلی که سروصدای زیادی هم برای آن راه انداخته بودند، هنوز مشخص نیست.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ طرح ساماندهی سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی خاک می‌خورد و طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در هیات رئیسه! مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که ریاست فراکسیون سهام عدالت را برعهده گرفته است می‌گوید از یکسو اشکال در تعدد طرح‌ها و لوایح است و از سوی دیگر ادعا می‌کند مجلس یازدهم تاکنون طرح‌های خوبی داشته اما شاید مدیر اجرایی خوب برای اجرای قوانین نبوده است. او همچنین سهامدار کردن همه مردم را یکی از اهداف مهم فراکسیون سهام عدالت می‌داند.

ایده تشکیل فراکسیون سهام عدالت چرا شکل گرفت، با توجه به فلسفه شکل‌گیری فراکسیون‌ها، چه نیازی به تشکیل این فراکسیون بود؟

ابتدا باید این نکته را یادآور شوم که تشکیل فراکسیون سهام عدالت در مجالس دیگر هم مطرح شده بود اما متاسفانه به آن چندان توجه نشد و تشکیل آن مورد تصویب قرار نگرفت. مسائل مربوط به سهام عدالت یکی از مواردی است که مجلس یازدهم از همان ابتدا به جد پیگیر آن بود چون ما نمایندگان معتقدیم خیلی از مسائل بر زمین مانده و مشکلات از همین جا نشات می‌گیرد. به همین دلیل از یک ماه قبل حدود ۵۰ نفر از نمایندگان تصمیم گرفتند فراکسیون سهام عدالت را شکل دهند. بنابراین امضا جمع شد و خوشبختانه این فراکسیون از هفته پیش شکل گرفت و نهایی شد. دوستان مسوولیت ریاست بر فراکسیون را هم بر عهده من قرار دادند. الان حدود ۵۰ نفر عضو فراکسیون هستند اما بعدا می‌تواند حتی به ۲۰۰ نفر هم ارتقا پیدا کند.

انگیزه تشکیل این فراکسیون هم چند موضوع مهم است. همان‌طور که می‌دانیم حدود ۴۹ میلیون نفراز  اقشار آسیب‌پذیر سهام عدالت دارند که متاسفانه در این مدت برخوردهای خوبی با آنان نشده است؛ نه در موضوع شکل‌گیری مجامع و نه هنگام پرداخت سود. یکی از مهم‌ترین اهداف ما از تشکیل فراکسیون سهام عدالت این است که تعداد سهامداران آن را افزایش دهیم که بر اساس برآوردهای ما ۳۰ میلیون نفر دیگر باید اضافه شوند.

این ۳۰ میلیون نفر چگونه محاسبه شده‌اند؟

اکنون از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور حدود ۴۹ میلیون نفر سهام عدالت دارند. یعنی تقریبا هنوز نیمی از جمعیت کشور ما نتوانسته‌اند با سخت‌گیری‌هایی که دولت کرده، سهم بگیرند.

یعنی شما معتقدید همه جمعیت کشور باید سهام عدالت داشته باشند؟

بله.

اما بر اساس تعریفی که برای سهام عدالت شده بود قرار بود این سهام در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار بگیرد.

بخش عمده جمعیت کشور اوضاع اقتصادی خوبی ندارند و همه هم این موضوع را تایید می‌کنند که جمعیت قشر آسیب‌پذیر ما زیاد است. موضوع بعدی که ما را بر آن داشت فراکسیون سهام عدالت را شکل دهیم فرمان رهبر معظم انقلاب بود. ایشان امر کردند که برای ساماندهی وضعیت سهام عدالت باید چند کار انجام شود. یکی از آنها این است که مدیریت سهام عدالت باید از ریل دولت خارج شود و دولت نباید در آن دخالت کند؛ چه در سرمایه‌گذاری و چه در تشکیل مجامع. متاسفانه این مشکل همچنان بر زمین مانده است و دولت در یک حرکت ‌شتابزده قصد داشت برای ۲۰ اسفند انتخابات مجامع را برگزار کند. اما خوشبختانه موانع شناسایی شد و با پیگیری کمیسیون اقتصادی مجلس و فراکسیون سهام عدالت فعلا زمان برگزاری این انتخابات عقب افتاد.

مشخص شده چه زمانی قرار است این انتخابات برگزار شود؟

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تا با آرامش‌خاطر و با ضوابط برگزار شود. قانون می‌گوید مجمع باید با مشارکت مستقیم خود سهامداران شکل گیرد اما اخباری که به دست ما رسید نشان می‌‌داد که عده‌ای قرار بود یک‌شبه به آمار سهامداران اضافه شوند تا کرسی‌های مجامع را کسب کنند. همان‌طور که می‌دانید حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد سرمایه مجموعه شرکت‌های سهام عدالت است که آمار بالایی است. در یک اقدام شبهه‌برانگیز دیگر برخی از این پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های سودآور و مهم از لیست سهام عدالت خارج شده‌اند که حتما مورد نظارت و بازخواست بعد نظارتی مجلس قرار می‌گیرد.

موضوع بعدی ۵ میلیون نفری هستند که حساب شبا باز کرد‌ه‌اند اما هنوز بلاتکلیفند و پول‌های آنها به بهانه اینکه صاحبان این حساب‌ها ناشناخته‌اند، در دست سازمان خصوصی‌سازی است. مساله بعدی نیز بیش از دو میلیون نفر از فوتی‌های سهام عدالت است که برای خود سرمایه‌ای است. بر اساس اخباری که ما به دست آورده‌ایم با سرمایه اینها هلدینگی راه انداختند بدون اینکه از وراث اجازه گرفته باشند و این مساله هم شبهه‌برانگیز است و ما روی این مساله هم حرف داریم. در مجموع فراکسیون سهام عدالت برای احقاق حق طبقه محروم، اجرای فرمان رهبری و اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین بهبود معیشت و اشتغال و تحت پوشش قرار دادن دیگر اقشار شکل گرفته است. انتخابات مجامع هم باید درست و قانونی برگزار شود. جمعیت سهامداران تهرانی حدود ۳ میلیون است که باید با توجه به وضعیت کرونا برای چگونگی مشارکت و برگزاری انتخاب آنها که به‌صورت الکترونیک خواهد بود، فکر اساسی شود. به جز تهران برخی استان‌های دیگر نیز بالای یک میلیون جمعیت سهامدار دارد که همه اینها نشان می‌دهد انتخابات باید به درستی برگزار شود. البته اجرای این مسائل بر عهده فراکسیون نیست و وظیفه ذاتی قوه مجریه‌‌ است اما چون ما وکیل‌الدوله نیستیم و وکیل ملتیم باید برای حفظ منابع ملی و نظام تلاش کنیم. به همین دلیل این فراکسیون را شکل دادیم تا با برنامه‌ریزی بیشتر و نظارت دقیق‌تر و همچنین تذکر، یادآوری، پیگیری و برخورد در جایی که لازم باشد کارها را پیش ببریم.

در همین مدت کم نیز اقدامات خوبی انجام شده است. البته ناگفته نماند با توجه به گزارش‌هایی که دو تن از نمایندگان مجلس که در شورای‌عالی بورس حضور دارند، به ما دادند بخشی از دولت نیز در جهت اجرا کردن منویات مقام معظم رهبری گام برداشته‌اند و مسیر پیش‌رو مثبت است اما تا رسیدن به اهداف نهایی فاصله داریم. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم از واگذاری سهام خود پرهیز کنند. در مقطعی سهام عدالت رشد خوبی داشت اما بعد از مدتی به‌دلیل مسائل و مشکلات به وجود آمده در بورس افت زیادی کرد اما این اتفاق به منزله این نیست که مردم ناامید باشند. ان‌شاءالله در ۱۴۰۰ اقدامات مبارک و خوبی می‌افتد و دولت بعدی با حمایت مجلس در جهت ارتقای جایگاه سهام عدالت گام‌های اساسی برخواهد داشت.

برخلاف خوش‌بینی که شما دارید، سهامداران چندان به این‌گونه اقدامات خوش‌بین نیستند؛ چه طرح‌های حمایتی که از طرف سازمان بورس تدوین می‌شود و چه اقدامات مجلس! آنان معتقدند اظهارات نمایندگان از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم و همچنین طرح‌هایی که در دستورکار قرار دادند بیشتر جنبه سیاسی دارد. از آنجا که شما قصد دارید قوانینی را اصلاح کنید یا برخی قوانین جدید بورسی تدوین کنید چرا فراکسیون شکل دادید؟ چون شکل‌گیری یک فراکسیون اهداف بلندمدت دارد. تشکیل فراکسیون چه دردی از مردم ضرر دیده در بورس دوا می‌کند؟

درست است در طول تاریخ تشکیل فراکسیون‌ها در ادوار مختلف مجالس چنین فلسفه‌ای داشته اما این مجلس باید با مجالس دیگر فرق داشته باشد. حضرت آقا اسم این مجلس را مجلس انقلابی و قوی‌ترین مجلس گذاشتند. بله ما با دولت اختلاف‌نظر داریم و به سیاست‌های اقتصادی آن معترضیم. در موضوع بورس هم همراه با مردم معترضیم. بله فراکسیون‌ها نقش دراز‌مدت دارند و برای یک روز و یک هفته نیستند. ما بنا را بر این گذاشتیم که آسیب‌های جدی را برطرف کنیم. مردم گرفتاری‌های مختلفی در حوزه سهام عدالت دارند که البته خیلی ازاین آسیب‌ها با مدیریت و وحدت رویه و هم‌افزایی قابل حل است. نمی‌گوییم که مشکل‌ها را به سرعت و ظرف یک ماه حل می‌‌کنیم اما قطعا می‌خواهیم پشتیبان مردم باشیم. مجلس عصاره ملت است و عصاره ملت باید به این موارد حساس باشد. مبنای ما بر این است که با آسیب‌شناسی مشکلات و موانعی که بر سر راه سهامداران عزیز وجود دارد به قدر وسع خود حل کنیم. در همین راستا تلاش می‌‌کنیم با برقراری ارتباط با سازمان‌های مربوط و فراخوان‌ آنها به مجلس و برگزاری جلسات مداوم آسیب‌ها را شناسایی کنیم. سهام عدالت فقط در بورس نیست و ابعاد مختلفی دارد که در این مجال نمی‌گنجد.

متاسفانه به وعده‌ها و قول‌هایی که به مردم داده شد عمل نشد و خیانت‌ها و برخی عناصر در داخل سوءاستفاده‌هایی کردند. سوءمدیریت و ضعف مدیر وقت بورس هم در شکل‌‌گیری این وضعیت موثر بود که در نهایت به استعفای او منجر شد که البته استعفا به تنهایی کافی نیست و بعدا آن را پیگیری می‌کنیم. بنابراین نگاه مجلس به بورس سیاسی نیست چرا که گناه بزرگی است اگر کسی بخواهد با مشکل مردم سیاسی برخورد کند. به نظر می‌رسد که این مردم صدایشان به جایی نمی‌‌رسد. در موضوع انتخابات مجامع اگر مجلس دیر می‌جنبید شبانه عناصری را در استان‌ها وارد می‌کردند، با اینکه جزو سهامداران نبودند. فراکسیون سهام عدالت حداقل در اولین گام با همفکری و همکاری که با کمیسیون اقتصادی داشت، جلوی این کار را گرفت که این اقدام می‌تواند حرکت رو به جلو و مهمی باشد. ان‌شاءالله گام‌های بعدی را هم برمی‌داریم. البته نمی‌خواهیم امید واهی به مردم بدهیم. مشکلات و موانع بر سر راه وجود دارد که ما با علم به وجود این مشکلات گام برمی‌داریم. شاید حل برخی مشکلات ماه‌‌ها یا حتی یک یا دو سال طول بکشد اما ما تلاش داریم چه در حوزه قانون‌گذاری و چه نظارت همه آنچه می‌توانیم را انجام دهیم.

همه این مواردی که گفتید تشکیل فراکسیون را توجیه نمی‌کند! برای مثال شما یکی از اهداف شکل‌گیری این فراکسیون را افزایش تعداد سهامداران عدالت نام بردید، این در حالی است که چند ماه پیش تعدادی از نمایندگان طرح ساماندهی سهام عدالت را تدوین کردند اما با وجود گذشت‌ ماه‌ها هنوز در کمیسیون مانده و تکلیف آن مشخص نیست! به همین دلایل تشکیل فراکسیون سهام عدالت برای سهامداران به‌عنوان اقدامی راهگشا دیده نمی‌شود چرا که می‌گویند اگر مجلس بنا به انجام کاری به نفع سهامداران داشت همین طرح‌های قبلی را به قانون تبدیل می‌کردند.

در ادوار گذشته و همچنین در همین مجلس فعلی فراکسیون‌های زیادی شکل گرفته است. شاید شما روی تشکیل فراکسیون سهام عدالت نظر مخالف داشته باشید که قابل احترام است. روند رسیدگی به طرح‌ها و لوایح نیز متاسفانه روند خوبی نیست چون تعداد طرح‌ها و لوایح زیاد است. اکنون بیش از ۳۲۰ طرح در نوبت بررسی قرار دارد. به این منظور باید ساختار مجلس و آیین‌‌نامه‌ها اصلاح شوند تا طرح‌ها و لوایح طولانی‌مدت در نوبت بررسی قرار نگیرند. ادعای ما این است که مجلس یازدهم در این ۹ ماه که از عمرش گذشته کارهای انقلابی و خوبی کرده است اما در کنار طرح‌‌های خوب مدیران اجرایی خوب هم می‌خواهیم که نبود آنها مشکل‌ساز است که حضرت آقا هم در این باره تذکر داده‌اند. شاید نبود نیروهای انقلابی و جهادی و با انگیزه است که اجازه نداده ما طرح‌ها را به منصه ظهور برسانیم! امید است در سال ۱۴۰۰ اتفاق مبارکی بیفتد و دولتی روی کار بیاید که نگاهش به داخل باشد نه خارج و از توانمندی متخصصان داخلی استفاده کند و شاهد ایجاد یک تحول اقتصادی در کشور باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید