پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیفناوری و نوآوری توسعه پایدار در سازمان مدیریت صنعتی

فناوری و نوآوری توسعه پایدار در سازمان مدیریت صنعتی

نخستین جلسه شورای راهبری مرکز مدیریت فناوری و نوآوری توسعه پایدار با حضور اعضا شورا برگزار شد.

به گزارش رتبه آنلاین از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، بنا به این گزارش مرکز مدیریت فناوری و نوآوری توسعه پایدار در پی همکاری و انعقاد قرارداد میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت صنعتی، تشکیل شد.

در این جلسه ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ضمن خوشامد گویی به اعضای شورا به بیان تاریخچه و معرفی فعالیت های این سازمان پرداخت و ساختارها و مسیرسازی های جدید سازمان مدیریت صنعتی در دوره جدید را برشمرد.

“راه اندازی مدیریت آموزش های مجازی” ، “ایجاد دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه” ، ” ایجاد مرکز تحول دیجیتال”، ” راه اندازی مرکز توسعه اشتغال دانش آموختگان” ، “راه اندازی گروه تخصصی فناوری های منابع انسانی”، ” راه اندازی المپیاد مدیریت و اقتصاد برای نخستین بار در کشور با همکاری سازمان ملی استعداد های درخشان”، ” راه اند ازی گروه مشاوره صنعتی نفت و گاز و پتروشیمی و پخش و پالایش” و ” برنامه ریزی و اجرای طرح پرورش مدیران آینده و مدیران جهان تراز برای شرکت فرودگاههای کشور و شرکت های صنعتی” برخی از ساختارها و مسیرسازی جدید در سازمان مدیریت صنعتی است.

بنا به اظهار کیانی بختیاری، از جمله دیگر ساختارها و مسیرسازی های جدید در سازمان مدیریت صنعتی می توان به ” ایجاد شورای فرهنگ صنعتی با همکاری موسسه فرهنگی اکو و شورایعالی انقلاب فرهنگی” ، ” ایجاد شبکه مشاوران سازمان مدیریت صنعتی ( شمسا)” ، ” ایجاد گروه تخصصی پرورش ارزیابان سنجش صلاحیت های حرفه ای مدیران و کارکنان” ، ” آغاز پروژه رتبه بندی شرکت های فعال در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی دارای نماد الکترونیکی یا E نماد” ، “آغاز پروژه های استقرار چرخه بهره وری در بخش صنعت در کشور با نظارت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت”، “ایجاد کلنیک های عارضه یابی کسب و کار و ارائه راه حل های بهبود برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و شهرک های صنعتی” و … اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه از اخذ مجوز کارگزاری آموزش، توانمندسازی و مشاوره شرکت های دانش بنیان از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و همچنین اخذ مجوز از مرکز مدیریت فناوری و نوآوری توسعه پایداراز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعالیت های جدید سازمان مدیریت صنعتی خبر داد.

کیانی بختیاری در خصوص مرکز مدیریت فناوری و نوآوری توسعه پایدار اظهار داشت: ماموریت این مرکز کمک به توسعه استارت آپ ها، صنایع خلاق و دانش بنیان؛ بهره مندسازی کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی مختلف از خدمات نوآورانه و مدرن توسعه کسب و کار؛ تسهیل و تسریع رفع مشکلات و حل مسایل کسب و کارها با بهره مندی از ظرفیت استارت آپ ها، صنایع خلاق و دانش بنیان؛ تقویت دانش فنی، تجربه عملیاتی و سطح کیفی استارت آپ ها، صنایع خلاق و دانش بنیان؛ کمک به توسعه استارت آپ ها، صنایع خلاق و دانش بنیان در راستای رشد و کسب سهم بازار و کمک به جوانان دارای ایده و دانش و صلاحیت در راستای ورود به عرصه کارآفرینی و نوآوری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: هدف اصلی طرح مرکز مدیریت فناوری و نوآوری توسعه پایدار، تشکیل توسعه شرکت نوپا، خلاق و دانش بنیان به منظور تسهیل فضای کسب و کار، توسعه بازار و پشتیبانی و جذب سرمایه، تقویت ارتباط فناوری و نوآوری با صنعت و جامعه است.
وی حوزه های تخصصی این مرکز را شامل آموزش، ترویج، منتورینگ و مدیریت تامین سرمایه عنوان و در خصوص اقدامات صورت گرفته مواردی را بیان داشت.

کیانی بختیاری با تاکید بر ضرورت هم افزایی فرابخشی در این مرکز، بعنوان پیشنهاد، برگزاری دوره های تخصصی ؛ همکاری در برگزاری رویدادهای فناورانه؛ معرفی نیاز های بخش صنعت در حوزه توسعه پایدار و مدیریت سبز صنایع؛ معرفی منتورهای تخصصی؛حمایت مالی جهت برگزاری دوره های آموزشی، همایش ها، تجهیز و راه اندازی فضا جهت استقرار تیم ها، وضع قوانین الزام آورحمایتی و… را مطرح کرد.

در این جلسه فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای راهبری این مرکز، طرح پرورش مدیران آینده در تراز جهانی را در سازمان مدیریت صنعتی، طرحی شاخص عنوان نمود، و اظهار داشت باید در داخل جامعه مبانی فکری و فلسفی مشترک داشته باشیم و سازمان مدیریت صنعتی می تواند به این مهم بپردازد.

وی همچنین خواستار بررسی الگوی چین در مدیریت توسط سازمان مدیریت صنعتی شد.

در ادامه رضا مکنون؛ عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست و عضو شورای راهبری بابیان این نکته که موضوعاتی که سازمان مدیریت صنعتی در خصوص صنعت ۰.۴ و فناوری ها و نوآوری های جدید دنبال می کند، آینده مدیریت در جهان است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به خرد جمعی، خواهان تهیه یک نقشه راه برای مرکز مدیریت فناوری و نوآوری توسعه پایدار و ارائه آن به دولت و مجلس شورای اسلامی شد.

محمدرضا عبداللهی؛ معاون برنامه ریزی سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران و عضوشورای راهبری در این جلسه با بیان این نکته که سازمان مدیریت صنعتی نقش موثری در پرورش مدیران صنعتی داشته است و درخصوص الگوی مدیریت در چین هم با انتشار کتاب چین، چگونه چین شد، تجارب مدیریت در آن کشور را در اختیار مدیران ایرانی قرار داده است.

وی ضمن بیان فعالیت های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص هم رسانی نیازهای صنعت به حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان گفت: با شناسایی فناوری ها در حوزه های مختلف و برگزاری نمایشگاه نیازهای صنعت، بالغ بر ۱۶۰ مورد فناوری مورد نیاز را به صنایع وصل کرده ایم.

در ادامه برات قبادیان؛ معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صمت و عضو شورای راهبری با تاکید بر لزوم تقسیم کار در کشور و تعیین مسئول و پاسخگو بودن هر بخش، خواهان تعیین متولی علم و فناوری در کشور و آمایش سرزمین شد.

سید علیرضا آذرسا نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات معاونت علمی در حوزه فناوری و نوآوری، وجه تمایز مرکز مدیریت فناوری و نوآوری توسعه پایدار را با توجه به حضور سازمان مدیریت صنعتی، دارا بودن شبکه و زنجیره تامینی که به صنعت متصل است، عنوان کرد و اظهار داشت: این مرکز می تواند رسوخ فناوری در صنعت را گسترش دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بسته های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نحوه حمایت از مراکز توضیحاتی بیان کرد.
فرشید شکرخدایی؛ رییس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران و عضو شورای راهبری نیز در این جلسه خواهان فرهنگ سازی و ترویج اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری بویژه با همکاری شبکه نمایندگی های سازمان مدیریت صنعتی و وزرات آموزش و پرورش برای دانش آموزان و ایجاد مراکز مهارتی در مناطق کمتر برخوردار شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواهان توجه بیشتر به اسناد بالادستی توسعه پایدار بویژه سند ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و نیزتوجه به اقتصاد چرخشی و ایجاد شغل پایدار شد.

در پایان این جلسه، عزت الله اکبری تالارپشتی؛ رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و عضو شورای راهبری خواستار باز تعریف و بازپیکره بندی ماموریت سازمان های توسعه ای و مشخص شدن تکلیفی در قانون برنامه هفتم توسعه برای اعتلای هر چه بیشتر برند سازمان مدیریت صنعتی شد تا این سازمان مرجعی برای توزیع کارمرتبط با حوزه مدیریت، مدیریت فناوری و نوآوری توسعه پایدار برای بخش دولتی و خصوصی باشد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید