شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهبازار پولی مالی«پدیده» در بورس فراز و نشیب

«پدیده» در بورس فراز و نشیب

«پدیده» در بورس فراز و نشیب

مشهد- ریزش سهام شرکت توسعه گردشگری پدیده با نماد «گشان» از نیمه مردادماه تا امروز با فراز و نشیب و البته ریزش فراوان همراه بوده است.

به گزارش رتبه آنلاین از خبرنگار بازار؛ درحالی‌که در زمان بازگشایی اول سهام گشان، قیمت این سهام ۱۴ هزار تومان بود، بهبود وضعیت بازار سبب شد که ارزش این سهام به ۲۹ هزار تومان برسد اگرچه بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که ارزش گشان ظرفیت رسیدن به ۵۰ هزار تومان را هم دارد.

به گزارش بازار این در حالی است که سهام این شرکت در بازار سرمایه طی  شش ماه گذشته با سقوط ۵۴درصدی سرمایه به پایین‌ترین سطح قیمتی خود در سال جاری رسیده است. گرچه عمر این نماد در بازار سرمایه هنوز به یک سال هم نمی‌رسد اما فرازونشیب عجیبی را طی همین مدت پشت سر گذاشته است.

از آن زمان تاکنون، گشان طی ۶۰روز معاملاتی، بیش از ۵۰درصد سقوط قیمتی را تجربه کرده است و قیمت هر ورقه سهام این شرکت از ۱۰هزار و۱۵۹تومان به ۴۶۳۳ تومان رسیده است. اگرچه در ظاهر امر، ریزش قیمت در این نماد تنها ۵۴درصد بوده است، نکته مهم این است که اکنون هر سهم گشان برای بازگشت به قیمت ۱۰هزارتومانی باید صعود ۱۱۸درصدی داشته باشد.

چنین اتفاقی هم‌اکنون برای گشان باتوجه‌به وضعیت بازار سرمایه، دور از انتظار است اگرچه انتظار می‌رفت بعد از انتشار خبر کشف واکسن ویروس کرونا و همین‌طور زمینه‌سازی‌ها برای واکسیناسیون عمومی، نگاه‌ معامله‌گران به آینده این شرکت گردشگری مثبت شود اما این حال بازهم شاهد صف‌های فروش میلیاردی در این نماد هستیم.

ظرفیت‌های سهام پدیده
به گزارش خبرنگار بازار به دنبال افت‌وخیزهای سهام گشان  و هم‌چنین موج اعتراضات بسیاری از سهامداران مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده اعلام کرد: متأسفانه باوجود پتانسیل‌های بالای شرکت پدیده و همچنین اتفاقات بسیار خوب‌رخ داده و در حال وقوع، برخی افراد سودجو با ترویج فضای ناامیدی و نگرانی قصد در پایین کشیدن قیمت سهم دارند.

نیما ملائی ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر گفت: نشانه‌هایی از کم‌لطفی برخی افراد مغرض در خانواده پدیده مشاهده می‌شود که با شناسایی این افراد به‌زودی هم‌زمان با پیگیری‌های قانونی، در حضور سهامداران پدیده معرفی خواهند شد.

وی در خصوص وضعیت سهام این شرکت عنوان کرد: تحلیلگران حرفه‌ای بورس در تماس‌های مکرری که با بنده دارند، همگی هم‌نظر هستند که در حال حاضر در نماد گشان چندین پتانسیل بالقوه و قابل‌توجه وجود دارد که هرکدام به‌تنهایی امکان ایجاد روند مثبت در یک سهم بورسی را دارد.

مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده ادامه داد: به‌عنوان‌مثال شرکت توسعه بین‌المللی پدیده شاندیز مالک حدود ۵۲ درصد از سهام شرکت ابنیه پدیده شاندیز است و در حال حاضر ارزش بازار شرکت ابنیه طبق آخرین قیمت ثبت‌شده در سامانه سناپ در حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان است که فعالین اقتصادی معتقدند این ارزش‌گذاری بدون در نظر گرفتن تورم این چند سال و همچنین پتانسیل تجدید ارزیابی دارائی‌ها، افزایش سرمایه سنگین و ورود به بورس است.

به گفته ملائی در بدبینانه‌ترین حالت اگر همین ارزش بازار را در نظر بگیریم، ارزش دارائی‌های گشان فقط از محل سهام شرکت ابنیه در حدود ۱۴۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: امروز ارزش بازار گشان در تابلوی فرا بورس در حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان بود یعنی کمتر از نصف و نکته مهم این است که در این ۶۷۰۰ میلیارد تومان حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان سود انباشته است یعنی کل دارائی‌های شرکت توسعه به قیمت‌های امروز در حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان در فرا بورس قیمت خورده است!

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید