جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیسهامداران پالایش یکم نسبت به روز عرضه چقدر ضرر کردند؟

سهامداران پالایش یکم نسبت به روز عرضه چقدر ضرر کردند؟

سهامداران پالایش یکم نسبت به روز عرضه چقدر ضرر کردند؟

با توجه به کاهش ۲۶ درصدی قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم نسبت به روز عرضه، دارندگان این واحد پالایشی تاکنون ۲۶ درصد زیان دیده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از فارس، دولت در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری تصدی‌های در اختیار خود به مردم، امسال اقدام به واگذاری باقی‌مانده سهام خود در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز در قالب صندوق پالایش یکم نمود.

در ابتدا اعلام شد، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم با تخفیف 30 درصد به مردم ارائه می‌شود، اما از همان ابتدا در تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم اختلافاتی وجود داشت، به گونه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌کرد، تشکیل و بازارگردانی این صندوق ارتباطی به آنها ندارد و از طرفی وزارت نفت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش اعلام می‌کرد، ما وظیفه‌ای برای تشکیل این صندوق نداریم و بالاخره وقتی این اختلاف به رسانه‌ها کشیده شد، دو وزیر نفت و امور اقتصادی و دارایی جلسه‌ای برگزار کردند و قرار شد صندوق پالایش یکم تشکیل و در بورس عرضه شود.

میزان مشارکت‌کنندگان برای خرید این واحدهای پالایشی نسبت به ارائه صندوق دارا یکم که مرکب از سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و نیز 2 بیمه البرز و اتکایی امین بود، کمتر بود.

از زمانی که پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم به پایان رسید قرار بود، این صندوق یک ماه پس از آن یعنی در انتهای شهریور باز شود، اما بازگشایی این صندوق هم با حدود یک ماه و نیم تأخیر انجام شد.

امروز بعد از ریزش 43 هزار واحدی شاخص کل بورس قیمت واحدهای پالایشی یکم  نیز افت کرد، اما ظاهراً بدون نوسان بوده و امروز قیمت پالایشی یکم 7.8درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت.

این در حالی است که امروز اطلاعیه‌ای در کدال منتشر شد، مبنی براینکه افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تهران در نماد شتران به ثبت رسیده و اعلام شده است.

در حالی که شتران هم یکی از پالایشگاه‌های حاضر در صندوق دارا دوم است، اما با این وجود قیمت پالایشی یکم باز هم کاهش پیدا کرد.

سرمایه پالایش نفت تهران که حدود 90 درصد از سهام آن در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت استانی قرار دارند، طبق اطلاعیه جدید کدال از مبلغ 44 هزار میلیارد ریال به مبلغ 7500 میلیارد ریال افزایش یافت.

خبرنگار فارس پیش از این با یک مقام در صندوق پالایش یکم تماس گرفته و گفت قرار بود این صندوق بازارگردان داشته باشد و از این سهم در مقابل نوسان بازار حمایت شود که وی نیز گفت؛ پول بازارگردان تنها 5 درصد منابع در اختیار بود که آن هم خرج شد و تمام شده است  و در واقع پولی نمانده که بخواهد از این سهام حمایت کند.

 

این مطلب برایم مفید است

نفر این پست را پسندیده اند
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید