جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیروند بازار بورس معکوس می‌شود؟

روند بازار بورس معکوس می‌شود؟

روند بازار بورس معکوس می‌شود؟

بورس تهران برای سومین روز پیاپی با افت همراه بود. گفته می‌شود دو هیجان غیراقتصادی در حوزه سیاسی و نظامی، منجر به این ریزش‌های اخیر شده که البته تا چند روز آینده دوام نخواهد آورد، اما این دو عامل اثرگذار چیست و آیا می‌توان امید داشت که روند بازار، معکوس شود؟

به گزارش رتبه آنلاین از بورسان، آهو درباره سیطره هیجانات غیراقتصادی بر بازار سرمایه می‌گوید: «دو عامل کلان سیستماتیک، کلیت بازار را درگیر خود کرده و منجر به ریزش شدید بازار سرمایه شده است؛ نخست هیجان سالگرد شهادت سردار سلیمانی و نگرانی در مورد احتمال مواجه نظامی در منطقه و همچنین در کنار آن، فرصت شش روزه تا پایان دوره حضور ترامپ در کاخ سفید که اوج هیجان سیاسی و نظامی را نشان می‌دهد. البته هر دو این هیجانات زودگذر بوده و تا چند روز آینده فروکش خواهد کرد.»

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه معمولا این هیجانات منجر به واکنش معکوس در بازار می‌شود، ادامه می‌دهد: «باتوجه به اینکه قیمت‌های جهانی رو به افزایش است، روند معکوس رو به بالا را با رشد مناسب در بازار شاهد خواهیم بود.»

آهو با بیان اینکه فارغ از حذف هیجانات سیاسی و نظامی از بازار، چند عامل دیگر نیز وجود دارد که روند رو به بالای شاخص را نوید ‌دهد: «در وهله اول بهبود اقتصادی است که می‌تواند بازار را به سمت بالا هدایت کند که فعلا میسر نیست، اما کنترل عرضه سهام عدالت از سوی حقوقی‌ها می‌تواند یکی از عواملی باشد که به رشد شاخص کمک کند.»

او به ضرورت تجمیع عرضه سهام عدالت اشاره کرده و می‌گوید: «در چند وقت اخیر تا سهام بزرگ با رشد همراه می‌شد، با عرضه‌های حقوقی مواجه می‌شدیم؛ مانند سهم فولاد که در یک روز بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان حقوقی و حقیقی آن را فروختند. در واقع عرضه خارج از ظرفیت بازار عاملی برای ریزش بود و سبب شد تا نقدینگی بازار بیشتر به سمت سهام کوچک هدایت شود و آنها را با رشد همراه کند و بازدهی خوبی را برایشان به دنبال داشت و حتی از سقف رشد نیز عبور کردند.»

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به وجود جذابیت خرید برای سهام بزرگ می‌افزاید: «سهام بزرگ با پایین‌تر آمدن قیمت در کنار رشد قیمت جهانی جذاب‌تر شده است. طبیعتا هرچقدر قیمت کاهش یابد و در عین حال، مشخصه‌های سود وجود داشته باشد (مثل ثبات تقریبی نرخ دلار و نرخ‌های صعودی بازارهای جهانی)، سهام بزرگ جذاب‌تر شده و از سمت سهام کوچک به سهام بزرگ شیفت پیدا می‌کند.

به گفته او، به نظر می‌رسد مانند اتفاقی که ابتدای سال ۹۹ رخ داد، پول دوباره به سمت سهام بنیادین و بزرگ‌تر هدایت شود که ریسک کمتری دارد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید